Enskild egendom särkullsbarn och arv
Jag har försökt läsa mig till hur man går tillväga och NÄR/OM detta blir verklighet kommer jag att anlita en jurist - men, jag vet att många är kunniga på familjerätt härinne så vill slänga ut en fråga :)
Jag vill, tillsammans med min syster, köpa en semesterbostad. Min man är inte alls intresserad av att åka till detta ställe på semestern men tycker det är självklart att jag och barnen skall göra det när vi kan/vill.
Eftersom varken min man eller hans dotter är intresserade av att vara där vill jag säkerställa att min bonusdotter inte ärver del av det semesterbostadem, eller att det ingår i äktenskapskillnaden om vi skulle skilja oss i framtiden (INTE planerat något sådant men skall man säkerställa något skall det göras riktigt..)
Jag vet att man kan skriva äktenskapsförord om enskild egendom MEN när jag läser verkar det som att det inte gäller vid arv - dvs om jag går bort innan min man så ärver han min enskilda egendom och sedan ärver hans dotter en del av den. Jag vill undvika detta.
Minderåriga får ju ej äga egendom om jag förstår saken rätt så HUR SJUTTON säkerställer jag att barnen får ha kvar min del av semesterboendet? Kan ju inte testamentera direkt till barnen om de då blir tvingade att sälja om jag dör..
Vill ju inte behöva skilja mig på grund av att jag vill köpa semesterbostad direkt ;)