• Brumma

Enskild egendom särkullsbarn och arv

Jag har försökt läsa mig till hur man går tillväga och NÄR/OM detta blir verklighet kommer jag att anlita en jurist - men, jag vet att många är kunniga på familjerätt härinne så vill slänga ut en fråga :)

Jag vill, tillsammans med min syster, köpa en semesterbostad. Min man är inte alls intresserad av att åka till detta ställe på semestern men tycker det är självklart att jag och barnen skall göra det när vi kan/vill.

Eftersom varken min man eller hans dotter är intresserade av att vara där vill jag säkerställa att min bonusdotter inte ärver del av det semesterbostadem, eller att det ingår i äktenskapskillnaden om vi skulle skilja oss i framtiden (INTE planerat något sådant men skall man säkerställa något skall det göras riktigt..)

Jag vet att man kan skriva äktenskapsförord om enskild egendom MEN när jag läser verkar det som att det inte gäller vid arv - dvs om jag går bort innan min man så ärver han min enskilda egendom och sedan ärver hans dotter en del av den. Jag vill undvika detta.

Minderåriga får ju ej äga egendom om jag förstår saken rätt så HUR SJUTTON säkerställer jag att barnen får ha kvar min del av semesterboendet? Kan ju inte testamentera direkt till barnen om de då blir tvingade att sälja om jag dör..

Vill ju inte behöva skilja mig på grund av att jag vill köpa semesterbostad direkt ;)

• Svar på tråden Enskild egendom särkullsbarn och arv
  • FuckGoggleAskMe

Jo, minderåriga kan äga fastigheter och annan egendom, men en vårdnadshavare eller överförmyndare måste ta tillvara barnets intresse och förvalta eftersom barn inte får köpa, sälja etc. 

• Brumma
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-24 13:09:40 följande:

Jo, minderåriga kan äga fastigheter och annan egendom, men en vårdnadshavare eller överförmyndare måste ta tillvara barnets intresse och förvalta eftersom barn inte får köpa, sälja etc. 

Tack för svar :)

Hmm. Ok..

När min släkting (omyndig) ärvde del i ett hus krävde överförmyndaren att hen skulle köpas ut, pga att det var en fastighet. Barnet förlorade på så sätt pengar då husets värde ökar successivt i detta område. Barnets kvarlevande förälder (vårdnadshavare) ville inte att barnet skulle bli tvungen att köpas ut men överförmyndaren gick över huvudet på hen.

Hur gör man för att förhindra att något sådant uppstår?
  • LFF

Googlade "enskild egendom arv barn" och jag tycker läsa mig till att du faktiskt kan testamentera din semesterbostad till ditt barn som enskild egendom. Om jag tolkar det hela rätt så skriver du och din man ett äktenskapsförord om att egendomen är din och sen skriver du ett testamente om att ditt barn ska få egendomen vid ditt frånfälle. 

Men en familjejurist kan rätta mig om jag missförstått

• LFF

Hittade även detta

https://advokatjouren.advokatsamfundet.se/behover-du-advokat/juridiska-artiklar/enskild-egendom-vid-bodelning-arv-och-aktenskapsskillnad/

"

Makar med gemensamma barn

Ett exempel på missförstånd gällande innebörden av enskild egendom är när det är fråga om makar som bara har gemensamma barn. Många tror att den enskilda egendomen blir undantagen från arv för den efterlevande maken och går direkt till den avlidnes bröstarvingar. För att den efterlevande maken inte ska ärva den enskilda egendomen krävs, precis som i andra fall gällande förordnande för dödsfalls skull, att den avlidne har upprättat testamente där bröstarvingar insatts som testamentstagare.

Att egendomen utgör enskild egendom påverkar dock andelarna av den avlidnes kvarlåtenskap som den efterlevande erhåller genom bodelning med full äganderätt (innebär att man kan testamentera över egendomen) respektive fri förfoganderätt (innebär att man inte kan testamentera över egendomen)."

Sökning "testamentera ärvd enskild egendom"
  • Brumma
    LFF skrev 2020-08-24 13:49:25 följande:

Hittade även detta

advokatjouren.advokatsamfundet.se/behover-du-advokat/juridiska-artiklar/enskild-egendom-vid-bodelning-arv-och-aktenskapsskillnad/

"

Makar med gemensamma barnEtt exempel på missförstånd gällande innebörden av enskild egendom är när det är fråga om makar som bara har gemensamma barn. Många tror att den enskilda egendomen blir undantagen från arv för den efterlevande maken och går direkt till den avlidnes bröstarvingar. För att den efterlevande maken inte ska ärva den enskilda egendomen krävs, precis som i andra fall gällande förordnande för dödsfalls skull, att den avlidne har upprättat testamente där bröstarvingar insatts som testamentstagare.

Att egendomen utgör enskild egendom påverkar dock andelarna av den avlidnes kvarlåtenskap som den efterlevande erhåller genom bodelning med full äganderätt (innebär att man kan testamentera över egendomen) respektive fri förfoganderätt (innebär att man inte kan testamentera över egendomen)."

Sökning "testamentera ärvd enskild egendom"

Ja, jag får ta till en jurist :)

Men det verkar ju inte aom att det är omöjligt om man kombinerar enskild egendom med testamente.

Blir orolig dock när min omyndiga släkting tvingades att sälja sin del av ett hus pga överförmyndaren.. eller, hen tvingades bli utköpt ur huset mot sin och sin förälders vilja.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2020-08-24 13:26:27 följande:

Hmm. Ok..

När min släkting (omyndig) ärvde del i ett hus krävde överförmyndaren att hen skulle köpas ut, pga att det var en fastighet. Barnet förlorade på så sätt pengar då husets värde ökar successivt i detta område. Barnets kvarlevande förälder (vårdnadshavare) ville inte att barnet skulle bli tvungen att köpas ut men överförmyndaren gick över huvudet på hen.

Vet inte men hört om detta tidigare. Det bästa är att låta en jurist hantera detta. En skrivning i testamentet kan kanske göra det svårare.

Mamma har skrivit in en hembudsklausul i sitt gåvobrev.
  • Kjell2
    Brumma skrev 2020-08-24 13:26:27 följande:

Hmm. Ok..

Blanda inte ihop vad som måste göras och vad som kan göras. En omyndig kan mycket väl äga hel eller del av fastighet. Om sen den externa förmyndare gör bedömningen att det är i barnets intresse att sälja sin del så kan det bli så.

För att säkerställa att det inte händer bör du ta proffshjälp.

För att ordna vid arv så kan det räcka med  med testamente, inget äktenskapsförord behövs. Det beror på hur mycket andra tillgångar som finns och hur du vill dela upp.

Om det finns väldigt mycket pengar i boet kan du testamentera fastigheten till ditt barn. Övriga efterlevande  får sen pengar istället. Ta proffshjälp

• LFF
    Brumma skrev 2020-08-24 13:53:23 följande:
    Ja, jag får ta till en jurist :)

Men det verkar ju inte aom att det är omöjligt om man kombinerar enskild egendom med testamente.

Blir orolig dock när min omyndiga släkting tvingades att sälja sin del av ett hus pga överförmyndaren.. eller, hen tvingades bli utköpt ur huset mot sin och sin förälders vilja.
    Jag tror helt ärligt att det beror på överförmyndaren... Tyvärr... 
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2020-08-24 13:54:56 följande:

Blanda inte ihop vad som måste göras och vad som kan göras. En omyndig kan mycket väl äga hel eller del av fastighet. Om sen den externa förmyndare gör bedömningen att det är i barnets intresse att sälja sin del så kan det bli så.

För att säkerställa att det inte händer bör du ta proffshjälp.

För att ordna vid arv så kan det räcka med  med testamente, inget äktenskapsförord behövs. Det beror på hur mycket andra tillgångar som finns och hur du vill dela upp.

Om det finns väldigt mycket pengar i boet kan du testamentera fastigheten till ditt barn. Övriga efterlevande  får sen pengar istället. Ta proffshjälp

Nej, det finns inte speciellt mkt pengar i boet.

Ja, proffshjälp får kallas in. I värsta fall får jag testamentera en del till min syster, så att hon i värsta fall har råd att lösa ut mina barn om överförmyndaren anser att det skall göras..

Får suga på denna fråga en stund :)
  • Anonym (Jur kand)
    Brumma skrev 2020-08-24 11:51:06 följande:

Jag vill, tillsammans med min syster, köpa en semesterbostad.

En bra jurist svarar då: Gör inte det!

Att samäga fastighet med syskon är enklaste sättet att förstöra syskonrelationen. Det finns hur många exempel som helst på det.

• Kjell2
    Brumma skrev 2020-08-24 14:00:37 följande:
    Nej, det finns inte speciellt mkt pengar i boet.

Ja, proffshjälp får kallas in. I värsta fall får jag testamentera en del till min syster, så att hon i värsta fall har råd att lösa ut mina barn om överförmyndaren anser att det skall göras..

Får suga på denna fråga en stund :)
    Tror du kan lösa dina problem med ett äktenskapsförord och testamente, eventuellt kompletterat med ett samägaravtal kring fastigheten.

Tänk på att din man måste skriva på ett äktenskapsförord.

Sen är detta med omyndiga barn ett övergående problem. Om ett antal år är de myndiga.

.

• Brumma
    Kjell2 skrev 2020-08-24 14:07:58 följande:

Tror du kan lösa dina problem med ett äktenskapsförord och testamente, eventuellt kompletterat med ett samägaravtal kring fastigheten.

Tänk på att din man måste skriva på ett äktenskapsförord.

Sen är detta med omyndiga barn ett övergående problem. Om ett antal år är de myndiga.

.

Ja, absolut.

Han är mån om att hans dotter inte skall ärva just detta, då det är genom min familj vi har möjlighet till detta :)

Oja, men det är måååånga år kvar och mkt kan hända...
  • FuckGoggleAskMe
    Kjell2 skrev 2020-08-24 14:07:58 följande:

... plus eventuellt ett överlåtelseförbud i testamentet, tex får endast säljas till släktingar el.dyl. Men det där har en bra jurist koll på. 
  • Anonym (Malin)

Du behöver ett äktenskapsförord som anger att egendomen är enskild egendom - det innebär att den inte ingår vid bodelning. Bodelning görs vid skilsmässa OCH vid dödsfall. 

Genom ett testamente kan du bestämma vem som ärver dig - antingen om du vill att din man ska ärva dig eller om du vill att tex huset ska gå direkt till ditt barn. Om det finns lån på huset kan det vara svårt för barnet att få behålla ägandet av huset om barnet inte är myndigt, då krävs att någon går in och tar över betalningsansvaret. Barn kan absolut äga fastigheter men det är inte en självklarhet. Om din man ärver dig så kommer den andel han ärvde efter dig gå tillbaka till dina barn efter hans död. Han kan dock testamentera huset som sådant till någon annan, men värdet i huset tillfaller dina barn och inte hans. Om du och din man inte har gemensamma barn utan båda har barn på varsitt håll ärver ni inte varandra.

Du ska absolut inte ha något överlåtelseförbud - det tvingar en person att äga fastigheten (och betala för den) livet ut. En bra jurist vet att detta inte är ett bra alternativ. Om huset enbart får säljas till släktingar kan det vidare vara mycket svårt att få lån - den är ju inte "värd" något på öppna marknaden så dåligt med säkerhet för banken = kan vara svårt att renovera.

Sammanfattningsvis behövs äktenskapsförord + testamente, och kanske ett samäganderättsavtal mellan dig och systern som reglerar ägandet och hur ni ska förvalta fastigheten? 

• Brumma
    Anonym (Malin) skrev 2020-08-24 21:06:01 följande:

Du behöver ett äktenskapsförord som anger att egendomen är enskild egendom - det innebär att den inte ingår vid bodelning. Bodelning görs vid skilsmässa OCH vid dödsfall. 

Genom ett testamente kan du bestämma vem som ärver dig - antingen om du vill att din man ska ärva dig eller om du vill att tex huset ska gå direkt till ditt barn. Om det finns lån på huset kan det vara svårt för barnet att få behålla ägandet av huset om barnet inte är myndigt, då krävs att någon går in och tar över betalningsansvaret. Barn kan absolut äga fastigheter men det är inte en självklarhet. Om din man ärver dig så kommer den andel han ärvde efter dig gå tillbaka till dina barn efter hans död. Han kan dock testamentera huset som sådant till någon annan, men värdet i huset tillfaller dina barn och inte hans. Om du och din man inte har gemensamma barn utan båda har barn på varsitt håll ärver ni inte varandra.

Du ska absolut inte ha något överlåtelseförbud - det tvingar en person att äga fastigheten (och betala för den) livet ut. En bra jurist vet att detta inte är ett bra alternativ. Om huset enbart får säljas till släktingar kan det vidare vara mycket svårt att få lån - den är ju inte "värd" något på öppna marknaden så dåligt med säkerhet för banken = kan vara svårt att renovera.

Sammanfattningsvis behövs äktenskapsförord + testamente, och kanske ett samäganderättsavtal mellan dig och systern som reglerar ägandet och hur ni ska förvalta fastigheten? 

Tack, det låter vettigt.

Vi har genensamma barn och han ett sedan tidigare därav mina funderingar :)
Svar på tråden Enskild egendom särkullsbarn och arv