Inlägg från: Anonym (Skattmasen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattmasen)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 23:02:59 följande:
    Det finns oändligt många problem med det system jag målar upp här, men de exempel du nämner är lättlösta.

Just avgiften för att nyttja vägnätet har vi ju redan, det är inget konstigt.

Den som äger ett fordon och vill nyttja vägnätet betalar avgift för det.
    Åkeriet som äger lastbilen betalar för att tillåtas köra lastbilen till affären med mat, de för sen vidare den kostnaden till butiksägaren genom att den bakas in i priset för frakten. Butiksägaren för sen vidare denna kostnad till kunden som handlar genom att baka in frakten i priset på varorna.

Det företag som äger bussarna som utför kollektivtrafiken bakar in denna kostnad i billjettpriset .

Detta är inget varken konstigt eller hemligt, det funkar på detta sätt redan idag, alla fordon som är i trafik måste betala vägskatt redan idag.

Problemet som jag ser det är att stora delar av de pengar som idag kommer in via väg- och drivmedelskatt används till helt andra saker än just vägnätet.
    Genusflum i skolan, jämställdhetsintegrering på myndigheter och högskolor, t.ex

Ja, varför inte bara enkelt hålla en databas som man stämmer av mot när en medborgare vill nyttja en samhällsservice? Det är ju bara att visa legitimation?

Det finns redan idag många som tvingas prioritera bort att äga en bil pga av att de inte har råd med varken ägande- eller driftskostnader. Vad är din poäng?
    netflix och spotify eller pay per view/hear?

Vad föredrar du? 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 23:06:37 följande:
    100
    100? 

Då vet du säkert vilka dessa 100 regeringar var och vilken politik de förde... eller är det tomma ord du kommer med för att slippa svara på en rimlig fråga?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:02:02 följande:
    Jag föredrar alla dar i veckan att betala en engångsavgift och sen själv äga rätten till den produkt jag köpt i all framtid, framför att betala en löpande prenumeration.

Netflix mot pay per view blir en haltande jämförelse.  Ta en Netflix abonnemang mot att köpa ett exemplar av en film istället.
    Då väljer jag utan tvekan att köpa filmen istället.... Eller om jag ska vara riktigt ärlig så blir det hemliga alternativ nr3, ladda ner det jag vill se o spara på egen server.
    Varför skulle en majoritet av befolkningen helt plötsligt inte ha råd att förflytta sig om vi behåller nuvarande system och nivåer gällande vägnätet, med enda skillnaden att de pengar som kommer in ifrån detta faktiskt också går till att finansiera vägnätet?
    Kanske har inte alla råd med de dubbla solglasögon som skulle krävas för att inte bländas av de i 24karat förgyllda mittsträcken?

Ett central databas där uppgifter om alla medborgares val av samhällstjänster tillhandahölls skulle med dagens teknik vara hur enkel och billig som helst att administrera.
    Bara att scanna QR-koden på legitimationen när man går in på t.ex biblioteket... BIIP, nä tyvärr, du har inte rätt att nyttja biblioteket för du har inte betalt för det.
    BIIP, aha, jag ser här att du är med o betalar landtingsskatten, välkommen in o ta del av vården.... osv, osv...

Det är ju inte så att du köper vägen du går eller åker på... så visst är netflix eller pay per view en rättvisande jämförelse.  En avgift för att använda vägen en gång eller en avgift för att använda alla i det specifika vägnätet ingående vägar.

Ditt val. 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:21:28 följande:
    Nu är det ju inte direkt jämförbart att konsumera media och nyttja en infrastruktur.

Men ska vi gör det så måste det ju i så fall bli att du är med och personligen finansierar en specifik vägsträcka, som du sedan kan nyttja utan att betala avgift. Men då har du inte rätt att nyttja resten av vägnätet.

Då blir det som att välja mellan att lägga 100kr på en cd-skiva eller 1mån spotify.  
    Fair enough,

men hur var det med de 100 regeringarna och deras klandervärda politik?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:49:42 följande:

Dumt påstående får dum fråga
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 00:15:30 följande:
    Dum fråga får dumt svar.

Jag klandrar alla inom politiken som på något sätt haft makt eller annat inflytande på de politiska beslut som fattats sen.... va ska jag dra till med? Mitten på 80-talet, början på 90-talet nånstanns.

Men mitt förakt mot nutidens socialdemokrater sticker ut, för att inte tala om extremisterna i MP.

De senaste 2 mandatperioderna har varit fullständig katastrof, rena rama cirkus-rosenbad... o det verkar bara bli värre o värre ju längre tiden går.
    Om du tittar på politiken så kommer du att se att det inte är de senaste regeringarna SL som stöpt om samhället mest från den tid du nämner bakåt.  

Förakt gynnar inte objektivitet - känslor ser ut att förblinda dig.

men det är kanske några specifika politiska åtgärder som du anser skapat de problem du tar upp, åtgärder som gjort sedan 2014 trots att både du och jag vet att problemen du nämner inte skapades över en natt utan är en del av de problem som finns i alla länder i alla världsdelar sedan väldigt lång tid tillbaks i olika omfattning. 

Men om du har konkreta politiska åtgärder som exempel från 2014 och framåt så är det ju enkelt värre, att backa tillbaks dessa kan ju inte vara svårt och så är problemen borta. Inte för att jag tror på den förenklade bilden, men den verkar vara stark hos dig så upplys mig. 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-06 14:57:43 följande:
    Nu är det juförsig mest bristen på politiska åtgärder som jag anser har orsakat vårt samhälle stor skada. 
    Det har gjorts för lite, o det som faktiskt har gjorts har gjorts på tok för sent och inte tillräckligt kraftfullt.
    Sittande regering (och resten av de etablerade politikerna för den delen) visar ett handlingsförlamat och nästintill apatiskt beteende.
    Det hade behövts kraftfulla reformer av t.ex integrations- och migrationspolitiken redan för 15-20år sen, vi fick ju en försmak av detta kaos i samband med balkankriget.

Givetvis ska de det, o det gör de ju redan idag, om man bortser ifrån att kollektivtrafiken är subventionerad.

Men alla som äger en bil ska givetvis betala samma väg- och drivmedelsskatt. Alla ska betala lika mycket för biljetten för att nyttja kollektivtrafiken.

Detta grundresonemang att olika individer skall betala olika mycket för samma sak beroende på vad de tjänar är i min värld vidrigt. Varför skall pengar vara olika mycket värda beroende på vem som använder dom?

Detta "vänster-tänk" är enbart grundat på avundsjuka och bitterhet, offerkoftan är jätteskön o "faan ta alla som har mer än mig, de kan gott betala de jävlarna"....

Personligen skulle jag skämmas och känna en otrolig tacksamhet om jag förlitade mig på andra individers prestationer för att sköta min försörjning.

Så regeringarna sedan 15-20 år sedan har inte gjort någonting och den sittande regeringen har gjort någonting men för lite och därför föraktar du den.

Det är häpnadsväckande med vilken tydlighet förnuft och känsla saknar gemensam verklighetsuppfattning.

Du och alla välavlönande ska med dina ord också skämmas och känna en otrolig tacksamhet då vår försörjning är lika beroende av de lågavlönade som de lågavlönade är av oss.

Dina tankar om hur samhället fungerar liknar de omogna tankar som vilket politiskts ungomsförbund som helst kan presentera utan förankring i verkligheten.
  • Anonym (Skattmasen)
    nihka skrev 2020-09-06 23:29:15 följande:
    Ja. Då emigrerar du och återvänder sedan utan att folkbokföra dig. Det spelar ingen roll vad du vill. Du sa att det inte var möjligt, men det är det. Att du inte vill är en annan sak.
    Är inte den här 'faktura istf skatt' killen som hela tiden ska flytta och erbjuds hjälp...

Mer hjälp än så här kan han väl inte få - om identiteten nu stämmer?
  • Anonym (Skattmasen)
    nihka skrev 2020-09-07 18:48:52 följande:
    En man som alltid är missnöjd iaf.
    Hahahahaha 
  • Anonym (Skattmasen)
    Rataxes skrev 2020-09-06 15:01:12 följande:
    För egen del handlar det om att betala så lite skatt som bara är möjligt.
    Har lyckats ganska bra tycker jag.
    Det är inte din sämsta sida menar du?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?

Det finns i alla fall en här i tråden som stoltserar med att snylta på samhället genom svartjobb och möjligen annat skattefusk.

Där duger varken att betala skatt eller att få en faktura utan samhället och skattebetalarna ska sponsra dennes nyttjande av det gemensamma.

Vad får jag för pengarna jag betalar i skatt för att denne snyltare ska leva på andra?    
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 21:04:49 följande:
    Det är ju när man börjar fråga sig själv just den frågan som man börjar titta sig lite omkring i samhället...

Jag har egentligen inget emot att de som har det kämpigt o lever fattig får visst stöd ifrån samhället, jag har heller inget emot att vara med o bidra till att dessa resurser faktiskt finns.

Men detta storskaliga och systematiska missbruk av välfärden i allmänhet och socialförsäkringssystemen i synnerhet som pågått en längre tid nu får mig att ifrågasätta allt detta i grunden. 

Mest påtagligt är våra politikers rent naiva, apatiska och handlingsförlamade inställning till det hela, det tillåts ju bara fortgå.
    Ibland händer det någon enskild händelse som får stor spridning och uppmärksamhet, då står de där på rad o fördömer det som hänt. Det används starka ord o det lovas satsningar både på det ena o det andra...... sen händer precis ingenting.

Ta bara det som hände nu i helgen, äntligen vågar en höjdare inom polisen ryta ifrån ordentligt o tala klarspråk om de stora problem vi har med gängkriminalitet.
    Likförbannat kliver åsnan Lövén upp vid podiet dagarna efteråt o säger rakt ut att det inte går att koppla ihop gängkriminaliteten med etnicitet eller migration....
    En åsna verkar i detta fall kunna svara mer klarsynt än ditt inlägg. 

Enkla svar på svåra problem är för single minded - att se helheten är en talang som inte alla besitter, inte heller att se skillnad på korrelation och kausalitet. 
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 22:37:40 följande:
    Som på beställning så publicerades just denna artikel i SvD

www.svd.se/miljoner-i-bidrag-forsvinner-till-...

Kriminella klaner dränerar samhället på hundratals miljoner genom brott och bidragsfusk. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson. Försäkringskassans egna samordnare tror problemen underskattats.

Kriminella släktbaserade nätverk, så kallade klaner, använder svenska bidragssystem som en inkomstkälla. Sätten att lura staten är många och kostnaden för samhället är hundratals miljoner. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson, som i sitt yrke bland annat har räknat på vad utanförskap kostar för kommuner, myndigheter och samhället i stort.

Vi har en omfattande attack mot våra välfärdssystem, säger Ingvar Nilsson.

Man fuskar med allt som genererar pengar. I en rent kriminell del säljer man droger och utpressar, i annan del utnyttjas välfärdssystemen. Det finns mängder av varianter. Man kan ha fejkade anställningar med lönebidrag. Man kan låtsas att någon är långtidssjuk för att göra assistansbedrägerier.

Rättegångar har visat hur kriminella klanliknande nätverk tillskansar sig offentliga medel via allt från hemtjänst- och assistansbolag till arbetsmarknadsåtgärder.

I Södertälje lurades till exempel Försäkringskassan på 29 miljoner kronor när företaget Elma Assistans skrev falska tidrapporter för assistenter åt funktionshindrade.

Statistiken visar att runt 10 procent av Försäkringskassans återkrav gäller utbetalningar till organiserad brottslighet, men mörkertalet kan vara större, enligt Thomas Falk.

Han säger att bidragsbrott kan vara en större inkomstkälla för den organiserade kriminaliteten än vad många tror:

Jag tror att den är underskattad: att ha en fast vit inkomst ger så mycket mer för de kriminella, säger Thomas Falk.

Finansminister Magdalena Andersson (S) framhåller i en skriftlig kommentar till SvD att regeringen har vidtagit flera åtgärder, varav den senaste är att föreslå ändrade momsregler för att stoppa stora momsbedrägerier mot Skatteverket.

Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser. Myndigheternas insatser är en kärna i arbetet med att upptäcka och stoppa nya brottsupplägg, skriver Magdalena Andersson.

Jag delar helt o fullt finansministerns tes att hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet verkligen står på spel.

Det är dock mycket hög tid att gå från ord till handling, påvisa lite resolut handlingkraft. Men det vet ju alla som följt denna utveckling att de etablerade politikerna är fullständigt oförmögna att verkställa, det har de bevisat gång på gång.

Tänk att du ändå kan hålla med de du säger att du föraktar så - det är stort, eller sjukt... hur du nu vill se det.

Att brottslighet verkar i olika stadier av 'mognad' är ingenting som är unikt för Sverige eller för samtiden. Det har funnits länge.

Det finns åtskilliga exempel i nyare tiders historia där organiserad brottslighet är inkorporerad i näringsliv,  offentlig verksamhet och politisk styrning förekommer i olika omfattning i alla länder på klotet oberoende av statsskick och styrande ideologi. 

Självklart urholkar det såväl finanser och förtroende. Men det är viktigt att förstå att all brottslighet verkar i de samhällen som finns under de villkor som ges dem i dessa samhällen och att all organiserad brottslighet verkar på en global brottslig marknad där tillgång och efterfrågan styr vilken verksamhet brottsligheten ska utnyttja.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-09 07:29:31 följande:
    ......
    Jag gillar speciellt det sista stycket i ditt inlägg, våra socialförsäkringssystem skall givetvis vara uppbyggda på ett sådant sätt, och med sådana villkor, att de inte är möjligt att oärliga människor ges tillfälle att missbruka dessa.

....
    För single minded är det så enkelt - gränsen mellan det kända och okända är klar och tydlig. 

Most people think of particles as solid spheres. In string theory, scientists view them as vibrating strings instead.

Med mer kunskap inom varierande områden framträder gränsen mellan det kända och okända som mer komplex och både problem och lösningar blir mer mångfacetterade.

Att tror att det finns system som inte kan missbrukas eller utnyttjas är single minded.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-09 13:19:50 följande:
    Det är inte på några sätt komplext att förstå att om antalet som bidrar till systemet ständigt minskar procentuellt, samtidigt som antalet som nyttjar systemet ökar, det kommer till slut till en punkt där det inte längre är hållbart.

Det behövs inga mångfacetterade analyser för att förstå det.

Mångfacetterade komplexa analyser och lösningar krävs dock om man ska lyckas undgå att erkänna att något man inte vill ska vara sant faktiskt enligt all bevisning och forskning är sant.
    Det är en fin teori du presenterar, men hur backas den upp upp av fakta?

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2018/

"Statistiknyhet från SCB 2019-05-17 9.30

Antalet helårspersoner som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag minskade med 4,4 procent år 2018. Det totala antalet var 772 275 helårspersoner, vilket motsvarar 13,3 procent av befolkningen i arbetsför ålder. Det är stora skillnader mellan olika delar i landet. Andelen var lägst i pendlingskommuner nära en storstad, 9,8 procent och högst i landsbygdskommuner, 17,0 procent.

SCB redovisar årligen statistik över antalet helårspersoner i åldrarna 20–64 som försörjs genom sociala ersättningar och bidrag, vilket innefattar sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning, ersättning vid arbetslöshet och arbetsmarknadspolitiska åtgärder, ekonomiskt bistånd samt etableringsersättning.

För att skapa jämförbarhet mellan olika typer av ersättningar beräknas så kallade helårsekvivalenter. Med helårsekvivalenter avses det antal individer som skulle kunna försörjas under ett helt år med full ersättning. Exempelvis blir två personer, som varit heltidsarbetslösa ett halvår var, tillsammans en helårsekvivalent.

Utvecklingen av antal helårsekvivalenter i åldrarna 20–64 som försörjs med sociala ersättningar och bidrag*, 1990–2018"
    rsekvivalenter i åldrarna 20–64 som försörjs med sociala ersättningar och bidrag*, 1990–2018
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?