Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 09:59:50 följande:
Nu handlar ju detta exempel om mig, en person som i nuläget är folkbokförd i Sverige.
Hur ska jag på ett lagligt sätt "köpa en bit mark o bygga en koja som jag sen bor i utan att betala nånting"
Det du har rätt i är att det faktiskt går att leva i detta land utan att betala skatt, då som "papperslös". Men det fungerar bara för en person som inte redan är folkbokförd i Sverige.
Jag kan inte lämna uppgifter till skatteverket att jag inte är bosatt i landet längre utan att det innebär att jag begår lagbortt, OM jag även efteråt är kvar i landet.
Med en faktura som skickas ut till alla medborgare varje månad?
Där det även är specificerat hur mycket de olika delarna av samhällsservicen kostar.
All infrastruktur får man sen själv välja om man vill utnyttja och då blir det pålagt en avgift för just den, vill du t.ex köra bil på statens vägnät på kryssar du i rutan "vägnätet".
Dessa avgifter skall givetvis även vara linjära, samma pris för alla.
Den stora finessen med detta är att varje del av samhället och infrastrukturen blir individuellt självbärande.
Politikerna kan inte ta pengar som betalats in till t.ex sjukvården och använda till att bygga en väg, de pengarna är öronmärkta till just sjukvården.
De som väljer att nyttja vägnätet och betalar för det vet att de pengar de betalar går till att underhålla och bygga ut just vägnätet, politikerna kan inte ta dessa pengar och bygga järnvägsräls.
Jag är givetvis realist och förstår att detta aldrig kommer att bli verklighet, inte i detta land där majoriteten är så invaggade i den falska trygghet som de finner i att "veta" att staten är stark o tar hand om mig när jag inte klarar av att ta hand om mig själv.
De allra flesta är så insnöade i detta att de faktiskt genuint tror på att de allra flesta tjänar på nuvarande system, att de får ut mer ur det än vad de stoppar in i det.
Att olika skatter går till olika budgetområden och att dessa skatter ger tillgång till olika samhällstjänster för hela befolkningen är någonting som gynnar hela samhället och genom det enskilda personer. Genom att olika enskilda personer bidrar efter förmåga minskar segregation och annan splittring inom samhället samtidigt som samhället får tillgång till resurser i form av en stor mängd personer med kunnande inom många olika områden. En del menar att det skattefinansierade samhället skapar möjligheter för enskilda människor och samhället som helhet som många gånger om överskrider de möjligheter som man i vissa länder har som en vision, en dröm.. här är det verklighet, där är det enbart en dröm.
De motiv du tillskriver människor pekar mer på din syn på andra än vad som utspelar sig i verkliga livet hos människor.