• nihka

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 21:53:54 följande:
    Du måste enligt folkbokföringslagen vara folkbokförd på den adress där du har din "huvudsakliga dygnsvila". Så enligt lag så måste du vara folkbokförd där du i praktiken bor.

Det är inte heller möjligt att folkbokföra sig på en fastighet som saknar boningshus, alltså behöver det finnas en befintlig byggnad på fastigheten som lever upp till kraven, eller så behöver du uppföra en. I båda fallen krävs bygglov, något du endast får om fastigheten är av typ 210 småhusenhet, tomtmark.
    Hur du än väljer att lösa detta så kommer det resultera i att du blir tvungen att betala antingen fastighetsavgift, eller fastighetsskatt.

Dessa argument går inte på något sätt runt, de går framåt. 
    De leder fram till att det inte är möjligt att i Sverige idag "Köpa en bit mark och bygger en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något."

Nu har jag inte ens kommit in på reglerna som även tvingar dig att anlita kommunens gällande hushållssopor och tömning av enskilt avlopp, det enskilda avloppet som i sig omfattas av otroligt hårda krav idag. Det är också en del av kraven som måste uppfyllas för att få tillstånd att bo på mark som man äger.
    Du kan bara låta bli att skriva dig någonstans så glöm reglerna för HUR.

Avlopp i en skogskoja. P L E A S E
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 22:49:52 följande:
    Men om vi själva ska tillåtas välja vilka lagar som ska gälla oss själva så är det väl mycket enklare att bara jobba svart, varför föreslog du inte det från början?
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-02 22:30:16 följande:
    Det är bra att du förstått att det finns regler - en del av dessa regler handlar om olika skattesubjekt och vilka skatter de ska betala.

Så nu är det kanske slutsnackat om vem som betalar vad och att vi från detta håller oss till hur reglerna beskriver olika skattesubjekt.

Som jag skrev tidigare så är lösdriveri sedan länge tillbaka inte mot lagen. Det är inte olagligt att inte vara skriven någonstans. Bara opraktiskt.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-03 18:05:20 följande:
    Lösdriveri finns mycket riktigt inte längre som begrepp i svensk lag. Men mycket utav det som reglerades därav regleras nu istället av andra lagar och förordningar.

Enligt folkbokföringslagen så ska alla individer som är bosatta i Sverige vara folkbokförda, det är även mycket detaljerat reglerat vart en person skall vara folkbokförd.
    Jag har aldrig tänkt på detta tidigare eftersom det är en absurd tanke, men för skoj skull så ögnade jag igenom lagen nu.... Som jag uppfattade det så finns det i princip endast 2 sätt för en person att bli avregistrerad, det är att antingen avlida eller att anmäla varaktig flytt utomlands. 

Att ange falska uppgifter ang folkbokföringen är sedan sommaren 2018 i allra högsta grad straffbart, det finns till o med fängelse med i straffskalan även för brott av normalgraden.

Så jag står fast vid min tidigare inställning, det är i Sverige idag inte möjligt att "köpa en bit mark, bygga sig en koja att bo i o slippa betala nånting" utan att man begår lagbrott.
    Ja, det är just en inställning - inte fakta. Fakta är att det inte finns något i brottsbalken som gör det brottsligt att leva i Sverige utan att vara folkbokförd.

Att däremot fuska med var man är folkbokförd kan ställa till med problem.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-03 23:09:19 följande:
    Svara mig då på hur jag på ett lagligt sätt kan avregistrera mig ifrån folkbokföringsregistret och samtidigt bo kvar i min "koja" som är byggd på en bit mark som jag äger inom landets gränser.
    Ett sätt är att du anmäler till skatteverket att du emigrerar och sedan återvänder du utan att folkbokföra dig.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-03 23:20:59 följande:
    Inte lagligt, fler förslag?
    Det är inget brott. Det finns inte något i brottsbalken som gör det brottsligt att leva i Sverige utan att vara folkbokförd. Det är inte heller brottsligt att vara "papperslös".
  • nihka
    Måblå skrev 2020-09-04 23:04:51 följande:
    Och din skolgång...
    Den har bl a  lärt mig att slavar inte får lön. Fler frågor?
  • nihka
    Måblå skrev 2020-09-05 00:40:24 följande:
    Har aldrig haft någon fråga...
    Jösses. Det normala är att man åtminstone någon gång under sin skolgång undrar något...
  • nihka
    Måblå skrev 2020-09-05 00:58:41 följande:
    Finns det en standardiserad normalitet när det kommer till att inte ställa frågor kontra ställa frågor?
    Bra att du börjat undra över något.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 01:19:50 följande:
    Tyvärr har du rätt,

Om du anger till skatteverket att du ska emigrera och sedan ändå stannar kvar i landet, då är det att inkomma med falska uppgifter. Vilket är i högsta grad olagligt och straffbart, med fängelse i straffskalan även för brott av normalgraden.
    Det satt inte alls långt inne

Vem sa något om att inte emigrera? Du frågade hur och fick svar om hur.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-05 09:59:50 följande:
    nihka skrev 2020-09-05 09:20:51 följande:
    Det satt inte alls långt inne

Vem sa något om att inte emigrera? Du frågade hur och fick svar om hur.

Nu handlar ju detta exempel om mig, en person som i nuläget är folkbokförd i Sverige.
    Hur ska jag på ett lagligt sätt "köpa en bit mark o bygga en koja som jag sen bor i utan att betala nånting"
    Ja. Då emigrerar du och återvänder sedan utan att folkbokföra dig. Det spelar ingen roll vad du vill. Du sa att det inte var möjligt, men det är det. Att du inte vill är en annan sak.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-07 16:25:21 följande:
    Förstår du alls vad det betyder att ljuga? Att man säger att man ska göra något o sen gör något helt annat?
    Om du är medborgare och folkbokförd i Sverige idag och uppger till skatteverket att du ämnar emigrera, för att senare återvända in i landet utan att folkbokföra dig....
    Då skulle det innebära att du angav oriktiga uppgifter till skatteverket när du anmälde att du ämnade emigrera. Dessutom byter du mot anmälningsskyldigheten när du inte folkbokför dig vid återkomsten.

Så här står det i folkbokföringslagen:

42 §   Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

Fast jag har inte föreslagit att någon ska ljuga, så jag strök allt irrelevant. Så här går det till:

1. Du emigrerar
    2. Du återvänder

Det är verkligen inte raketforskning.

Det finns fortfarande inget i brottsbalken så det är inget lagbrott att befinna sig i landet utan att vara folkbokförd. Följaktligen finns inga "illegala" invandrare.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-07 18:25:12 följande:
    Ditt resonemang faller på att om jag "köper en bit mark o bygger en koja o bor i", så befinner jag mig inte bara i landet i juridisk mening, jag är då per definition bosatt där.

Folkbokföringslagen säger:

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

26 §   Den som har flyttat in från utlandet och ska folkbokföras ska anmäla inflyttningen till Skatteverket. En sådan anmälan ska göras inom en vecka efter det att han eller hon har vistats i landet i tre månader.

42 §   Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§. Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

Det är med andra ord i allra högsta grad olagligt och straffbart att bosätta sig i Sverige utan att vara folkbokförd.
    Som jag nämnt tidigare så är det fängelse med i straffskalan, även för brott av normalgraden.

Oj, vad mycket text och helt i onödan. Jag stryker återigen allt irrelevant.

Som sagt är det inget lagbrott att inte vara folkbokförd. Du kommer att stå utanför samhället, men var det inte det du ville?

Nej, man måste inte bo i Sverige för att äga mark här och man är inte alls per definition bosatt här om man bygger en skogskoja och sover i den. En skogskoja av den typen jag har beskrivit har ingen adress (och ingen avlopp ) så du kan inte vara skriven där även om du ville.
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-06 23:59:35 följande:
    Är inte den här 'faktura istf skatt' killen som hela tiden ska flytta och erbjuds hjälp...

Mer hjälp än så här kan han väl inte få - om identiteten nu stämmer?
    En man som alltid är missnöjd iaf.
  • nihka
    Rataxes skrev 2020-09-06 15:01:12 följande:

För egen del handlar det om att betala så lite skatt som bara är möjligt.

Har lyckats ganska bra tycker jag.

Ja, du skryter ofta om att du smiter undan med att betala skatt.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-07 21:51:29 följande:
    Det är visst ett lagbrott att inte vara folkbokförd om man är bosatt i landet, det stod i utdraget ur folkbokföringslagen som jag citerade i förra inlägget, det som du strök över du vet...

Man måste absolut inte vara bosatt i landet för att äga en fastighet här, när har jag påstått det?

Men du är per definition bosatt i landet om du lever enligt den definition som formulerats i folkbokföringslagen, du vet det där andra stycket av det jag citerade i förra inlägget.

Så om du bygger dig en koja o sover i den, oavsett om den ligger på din egen fastighet eller inte, så säger folkbokföringslagen att du ska vara folkbokförd där.

Problemet som uppstår för dig då, om du försöker folkbokföra dig där, är att boverket ställer en massa jobbiga krav på byggnaden som den måste uppfylla för att blir godkänd för boende.
    Det ena ger det andra.... O det hela slutar alltid med att jag kan inte, utan att bryta mot lagen, "bygga mig en koja o bo i den o inte behöva betala nånting".

Att det springer runt en otroligt stor mängd människor i detta land för tillfället som bryter mot denna lag är helt uppenbart, det ifrågasätter jag inte alls.
    Det blir ju också svårt att bevisa om dessa personer per definition är bosatta här, eller bara vistas i landet tillfälligt.
    Därför blir det ju även mycket svårt att lagföra någon för dessa brott, men det innebär ju inte att det blir mindre olagligt för det.
    Vad bra att du har förstått att man inte måste vara bosatt i landet för att äga mark. Och sedan plussar du på att man inte måste folkbokföra sig här för att sova i en koja i skogen. Tänk vad jobbigt det skulle bli om alla som kom hit var tvungna att folkbokföra sig

Jag har varit i Sverige i flera månader i streck, åkt iväg och sedan återvänt helt utan att folkbokföra mig. Nu sov jag inte i en koja i skogen, varken med eller utan avlopp, men det hade jag kunnat om jag velat. Visserligen fick jag en gång jag ringde Skatteverket frågan vad jag hade gjort mellan åren x och x eftersom det inte fanns någon registrerad inkomst...

Jösses vad dålig fantasi du har! Nästan så att man skulle fakturera dig för att du har fått lite hjälp på traven
  • nihka
    Rataxes skrev 2020-09-07 20:50:21 följande:
    Min sämsta sida är ett alltför stort tålamod med fåntrattar. Det har jag också jobbat på att minska
    Ja, det måste krävas ett stort tålamod att vara omgiven av ett helt universum av fåntrattar
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?

Jag "missförstår" ingenting. Du är ju bara sur för att det du säger inte går, faktiskt går och ställer hela tiden upp nya hinder och nu tolkar du "bo" som att enbart vara bosatt. 

Jag har gett dig exempel på hur det går och det finns fler lagliga sätt, men du är verkar inte vara intresserad av annat än att gnälla.

Naturligtvis kan du köpa en bit mark, fast du behöver inte ens det, bygga en koja bo i den och inte betala nåt. Det är bara din brist på vilja, nyfikenhet och fantasi som hindrar.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?