• nihka

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 18:09:45 följande:
    nihka skrev 2020-08-30 18:00:47 följande:
    Hahaha. Jag var tvåa på bollen

Jag ger dig en chans att googla vad fastighet betyder en gång till innan jag kommenterar detta ytterligare.

Säg till när du är klar.
    Jag ger dig en chans att googla vad koja betyder en gång till innan jag kommenterar detta ytterligare.

Säg till när du är klar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 18:11:59 följande:
    Du slog in den i mål på returen - målvakten var upptagen med att kontera och attestera fakturor
    Hoppas du inte sitter i en koja och gör det utan att betala erfoderliga avgifter
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 19:08:01 följande:
    Ordet fastighet har absolut ingen som helst koppling till någon byggnad över huvud taget i skatteverkets värld.

Lagfaren ägare betalar fastighetsskatt även på fullständigt obebyggd mark.

Det är fult att äga enligt Jante, det måste vi bestraffa.
    Nope. Finns ingen markskatt.

Centerns ungdomsförbund har haft det på förslag, men jag skulle inte tro det blir något av det.

Varför käftar du emot när det finns undantag som du skulle kunna använda dig av? Det gör att jag tror att du inte alls vill skapa något eget utan bara gnälla.
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 18:51:45 följande:

Saknar tiden med alla dessa kojor jag och dottern byggde  Hjärta

Vi blev hårt 'beskattade' av hennes mor...
    Bäst du startar en tråd om det och hur ni hanterade slaveriet
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 23:02:26 följande:
    Eftersom att jag personligen genom åren ägt ganska många fastigheter, bebyggda med både boningshus och industribyggnader, men även de som varit helt obebyggda, så vet jag av egen erfarenhet att det du säger inte stämmer, alls. 

Det värsta är ju fastighetstyp 210, småhusenhet-tomtmark (i vardagligt tal en obebyggd villatomt). Då har du till o med högre fastighetsskatt än vad du senare får i fastighetsavgift när tomtmarken är bebyggd, 1% resp 0.75%
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 19:18:05 följande:
    Ett sätt att komma runt det för dig är att skaffa en så kallad byggnad på ofri grund som är så lågt värderad att den saknar taxeringsvärde - en koja som föreslogs ovan  - på arrenderad mark skulle funka.
    Faktiskt, den hade jag inte koll på.

Men det gäller att få ett taxerat byggnadsvärde under 50.000:- Annars är du skyldig att betala fastighetsavgiften (dock halva taket) trots att du inte ens äger marken det står på, Sverige är fantastiskt.

Jag ger dig en chans att googla vad mark betyder en gång till innan jag kommenterar detta ytterligare.

Säg till när du är klar.
  • nihka
    sextiotalist skrev 2020-09-01 10:31:38 följande:
    Obebyggd tomt betalar man full fastighetsskatt. Har en väninna som tillsammans med sin man äger granntomten, obebyggd, i en väldigt attraktiv kommun i Stockholm och den är dyrare per år än deras kostnader för huset. Han har arbetat med fastighetsekonomi i många år, är rätt säker på att han har koll på lagstiftningen
    Det var inte frågan om tomt utan mark. Jag påminde om att det inte finns någon markskatt och fick ett svar med innehåll om skatt på tomter.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-01 18:06:04 följande:
    Jag har ägt olika typer av fastigheter i över 40år, jag lutar mig mot min egna mångåriga erfarenhet i ämnet.

Råder det några oklarheter kring något skatterelaterat som rör mig som privatperson eller något av min 4 företag så drar jag ett mail eller samtal till min revisor.
    Men fortsätt googla du, det verkar ju gå bra...
    sextiotalist skrev 2020-09-01 10:31:38 följande:
    Obebyggd tomt betalar man full fastighetsskatt. Har en väninna som tillsammans med sin man äger granntomten, obebyggd, i en väldigt attraktiv kommun i Stockholm och den är dyrare per år än deras kostnader för huset. Han har arbetat med fastighetsekonomi i många år, är rätt säker på att han har koll på lagstiftningen
    Just så.
    Och ändå vet du inte skillnaden på tomt och mark. Tur att du har någon att fråga.
  • nihka
    sextiotalist skrev 2020-09-02 06:27:10 följande:
    Markskatt har aldrig funnits, eftersom det i lagtext heter fastighet.
    Det finns ingen skatt på att äga exempelvis skogsmark oavsett vad den kallas för i lagtext.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 17:37:59 följande:
    Nu pratade ju vi om att bosätta sig på den fastighet man äger.
    Då blir det per definition tomtmark eftersom man enbart kan mentalskriva sig i en byggnad som är typad som boningshus eller fritidshus, o du får inte bygglov för dessa på varken lantbruks eller skogsfastigheter.

Nej, jag skrev citat: "Varför köper du dig inte en bit mark och bygger dig en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något." Slut citat.

"mentalskriva sig" - jo, verkligen experten

Nej, du behöver inget bygglov för en koja och du måste inte vara skriven någonstans. Lösdriveri är sedan länge tillbaka avskaffat.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-02 20:43:15 följande:
    Om jag ska "köpa en bit mark" som du uppmanade mig så innebär det att jag måste köpa någon form av fastighet.

Om jag sedan ämnar bosätta mig och folkbokföra mig på denna fastighet så krävs det att där finns en byggnad som uppfyller kraven för ett boningshus enligt boverkets byggregler.
    Om jag sedan ska uppföra någon form av byggnad på denna fastighet som jag ämnar nyttja för mitt boende så behöver jag bygglov.
    Bygglov för ett boningshus beviljas nästan undantagslöst enbart för fastigheter typ 210- småhusenhet, tomtmark. Har jag köpt en skogs eller jordbruksfastighet så krävs det nästan alltid att jag gör en avstyckning av den delen av fastigheten där jag vill bygga mitt boningshus.

Om du tror att man på något lagligt sätt kan "köpa en bit mark o bygga en koja där man kan bo utan att betala nånting" så underskattar du dagens byråkrati och längden på skatteverkes arm, grovt.
    Det går bara runt, runt, runt när du pratar.

Jag tar nyckelorden igen.

Skog. Koja. Inte mantalsskriva sig.

Glöm alla de andra orden du plussar på.

Jag skulle inte vilja leva i en koja i skogen, men du säger att det inte går men det är för att du inte vill. 
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?