• nihka

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 20:11:35 följande:
    Jag har varit med och byggt upp detta land. Med mina egna händer, rent praktiskt. Jag har även betalat in många många miljoner i skatt under åren.

Nu står du på ett mycket oförskämt sätt o säger åt mig att det är JAG som kan packa o dra för att JAG inte delar dina åsikter hurvida dagen politiker sprätter VÅRA pengar omkring sig som om det vora ko-skit på en åker? 
    Ja. Det är frivilligt att bo här och det har du väl vetat om hela tiden?

Hur är det oförskämt att påminna den som inte vill vara en del av kollektivet att man inte är tvungen att vara kvar här. Du pratar ju om vad du är "tvungen" till, men det är helt frivilligt att bo här.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 21:42:34 följande:
    Du och jag har olika åsikt i en sakfråga.

Självklart får jag argumentera hur mycket jag vill om jag anser att delar av landets socialförsäkringssystem eller något annat bör reformeras.

Att du sen inte kan argumentera sakligt för din ståndpunkt eller försvara dina ställningstaganden med fakta.... det är dina problem.

Att på ett ohövligt och oförskämt sätt säga åt en meningsmotståndare att vara tyst, gå iväg, eller bara helt enkelt "du kan dra om det inte passar"..... Det sänker bara dig.

Höj nivån på konversationen. 
    Ja, du anser att du är tvungen att bo här och betala skatt och jag påminner om att det är frivilligt. Välj dina ord med mer omsorg om du inte menade att du tvungen när du skrev att du var tvungen.

Hörru, åsikter kan inte vara fakta. Jag är nöjd med Sverige och du är det inte. Jag har mina positiva upplevelser och dina negativa är verkligen inga "fakta".

Håll dig till ämnet och jag är inte ämnet för tråden. Vänj dig sedan vid att bli emotsagd och om du inte klarar det förslår jag att du inte hänger på diskussionsforum. 
  • nihka
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-27 14:01:45 följande:
    Du får straff om du inte betalar skatt till staten. Så jag menar.. Dom gör vad dom vill då. Om du inte sköter dig och betalar skatt kommer påföljder helt enkelt. Dom driver in sina pengar som en laglig maffia är min poäng.
    Så vad är alternativet? Att du exempelvis bygger ett eget vägnät som bara du får använda och så slipper du betala vägskatt? Om det skulle gå skulle det säkert bli jättemycket billigare för dig
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 15:14:04 följande:
    Rimligtvis bör vägskatten som fordonsägaren betalar in finansiera vägnätet?

Även alla andra fordonsrelaterade skatter t.ex de på drivmedel?
    Men han ville inte betala någon skatt.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 21:25:01 följande:
    Denna skatt är ju i praktiken en avgift, den är ju inte individuellt anpassad o fastställd procentuellt baserat på din inkomst...
    Den är också av sin natur frivillig eftersom man enbart är skyldig att betala om man äger en bil som är påställd och genom detta kan, tillåts och ämnar nyttja en viss infrastruktur eller tjänst  som staten finansierat. 

Precis så som ALL "skatt" egentligen borde vara.
    Precis som inkomstskatt. Du betalar bara om du har en inkomst.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-29 22:18:30 följande:
    Inte ens i närheten, inte ens lite.

Om inkomstskatten vore en fast avgift för alla oavsett inkomst, så vore det i närheten.
    Ännu mer så om du bara var skyldig att betala den om du önskade nyttja de tjänster staten tillhandahåller.
    Aniiee skrev 2020-08-29 22:05:36 följande:
    Jag vet inte om jag hänger med här.

Fordonsägare ska betala skatt/avgift för vägnätet. Ok, logiskt.
    Alla andra som nyttjar vägnätet då, ska de inte betala för det? Gör de eller gör de inte det idag och ska det i så fall ändras, i ditt tycke?

Det får väl införas skatt på cyklar för att finansiera alla cykelbanor? Skatt på skor för att finansiera alla gångbanor?

Kollektivtrafiken skall självklart bära sina egen kostnader utan subventioner, billjettintäkterna ska givetvis täcka alla kostnader, inkl väg/räls skatt för fordonen.
    Varför köper du dig inte en bit mark och bygger dig en koja så kan du bo där utan att betala något och utan att få något.

Och eftersom du inte är med och betalar alls kan just du få betala en särskild avgift för att få cykla på cykelgångar och på gångvägar med dina skor. Eller så håller du dig bara på din bit mark.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 00:17:09 följande:
    Nu ser jag inte att just turister är någon nämnvärd påfrestning på socialföräkringssystemen eller något annat som jag anser bör vara skattefiansierat.
    Det är för att de betalar skatt i sina hemländer och det finns överenskommelser länder emellan att hjälpa varandra. Du vet det där du inte vill ha: att man hjälper varandra.
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 11:17:33 följande:
    Du är medveten om att du behöver betala fastighetsavgift när du äger en fastighet i detta land?  Det hette tidigare fastighetsskatt...

Det är inte bara inkomster av arbete eller avkastning på kapital som beskattas.
    Du är medveten om att du inte behöver betala fastighetsavgift för en skogskoja?

Och om du inte vet skillnaden på en fastighet och en koja kan du köpa ett tält. Jag garanterar att du inte behöver betala någon avgift för att sätta upp ett tält på din egen mark.
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-30 12:35:08 följande:
    Det är ingen skatt på tält, annat än momsen, men om du köper ett begagnat tält slipper du den skatten.

Så länge du inte stannar för länge på samma plats och inte stör ägare eller andra som vistas i naturen är det inga problem, för transport kan du skaffa en skattebefriad  begagnad cykel.

Nyttjande av mobiltelefon innebär att du får lov att betala moms. 

Mat och husgeråd finns att få tag i momsfritt och kanske också gratis.

Om du inte vill betala annan skatt än inkomstskatten är det möjligt för den som vill.
    Hahaha. Jag var tvåa på bollen
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-30 14:21:10 följande:
    mmm, precis.

Det skulle nog vara enda sättet, bara äga begagnat lösöre, driva runt likt en luffare o utnyttja varje mm av allemansrätten.... Byta till sig mat i utbyte mot olika tjänster man kan utföra?

Nä, även jag är ju uppfostrad i detta Sosse-marinerade land, i en arbetarfamilj. Jag har blivit matad med dessa floskler om solidaritet sen barnsben, jag har tagit stolthet i att vara en bidragande del i det svenska samhället.
    Men sen 15-20år så har jag funnit mig själv ifrågasätta mer o mer, jag ser o hör dagligen saker som får mig att ifrågasätta vad tusan det är som håller på att hända.
    I dessa digitaliserade tider med fritt flytande information finns ju även möjlighet att själv bilda sig en uppfattning som inte funnits tidigare. De som nu vill kan själva aktivt söka ofärgad och ofiltrerad information, själva processera den och bilda sig en uppfattning. Istället för att bara sitta i tv-soffan o bli matad...

Men jag känner att det börjar dra lite OT för just denna tråden...
    Jaha så solidaritet är floskler. Du vet luffare som driver runt är till stor del beroende av andra människors solidaritet. Om det inte vore för alla dessa människor som bidrar till det svenska samhället skulle det inte finnas några parkbänkar att sitta på, inga broar att sova under och ingen gatubelysning att läsa sin gratistidning under. Inte heller några härbärgen eller soppkök. Då klart.

SÅ du tror det finns ofiltrerad information. Hahahaha! Dagens bästa!
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?