• Tukt

Hur ska jag få henne att prata?

Ställ ett tydligt krav på henne om varför hon inte vill prata. Tycker man kan respektera partners ovilja, om man i alla fall vet varför.

• Tukt
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-23 13:02:17 följande:
    Ett sånt krav skulle iallafall få mig att bli ännu tystare.
    Ska han tvinga mig att prata om saker jag inte alls känner mig bekväm med så vetefan... då vore det nog dags att se vad kön i bostadsdjungeln har att erbjuda.

Det räcker med att säga att man inte vill. Punkt slut.
    Det är väl ändå rimligt att ens partner berättar om varför den inte vill prata? Spelar väl ingen roll om det är sex eller annat. Kommunikation är grunden för en relation. Så det minsta man kan göra är väl att förklara varför man inte vill prata om saker.
  • Tukt
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-23 13:24:51 följande:
    Förklaringen är denna: Jag vill inte, jag känner mig inte bekväm i den situationen.
    Det är i mina öron ingen förklaring, bara en ursäkt för att slippa göra något man ogillar. Fungerar dåligt i relationer.
  • Tukt
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-23 15:16:43 följande:
    Tja, vi är alla olika.
    Och lika barn leka bäst.

Det är helt ok att du tycker så, och det är bra att vi inte är ett par. 

Varför tycker du att din kvinna ska tvingas att göra något hon ogillar?
    Tvingas är väl att ta i. Men ska jag ha en relation så ska man kunna kommunicera med varandra. Vissa saker är svårt, och då får man anstränga sig. Vissa kanske är omöjliga, men då är det för mig rimligt att man säger varför.
    I ett sådant läge kan man också hjälpas åt. Och om någon tycker något är jobbigt så försöker man vara ett stöd där.
    Men för att vända på frågan, gäller din regel bara sex, eller allt? Om att man kanske inte vill semestra på ölan, äta fisk, eller umgås med den andras vänner?
  • Tukt
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-23 17:27:10 följande:
    Det gäller mest för sex, sen finns det annat jag inte heller vill prata om. Men det är mina privasaker som inte angår honom.

Vi är väldigt självständiga båda två och gör oftast saker var för sig.
    Vi är alla olika. Och när jag argumenterar här så utgår jag inte i från mig själv, utan mer generellt att en bra och öppen dialog oftast är det som är bra i en relation.
    Det är liksom sällan du får en parterapeut säga att kommunikation i en relation är dåligt. Och det är ju av en anledning.
  • Tukt
    Anonym (Ordman) skrev 2020-08-24 14:20:50 följande:

Vi har levt ihop i 20 år, och har det bra på det stora hela. Ett skäl att vi har det bra ihop är att vi accepterar varandras olikheter.

Hon är inte så verbal när det gäller sina känslor, och har ett stort behov av integritet, av att inte släppa in i de innersta rummen. Hon skulle känna sig sårbar om hon sänkte garden för mycket, tror jag. Jag jobbar på att hon ska våga, samtidigt som jag absolut inte vill tvinga henne till något hon inte vill. 

Men Dr Phil har sagt något bra om hur man får ett lyckligt förhållande: Du säger vad du önskar dig, och den andra säger vad hen önskar sig. And then you negociate.

Så jag frågar henne ofta vad hon vill. Och ofta svarar hon inte. Säger något vagt om att det är okej som det är, eller att hon inte vet. Då känner jag mig osäker, vet inte om jag gör rätt gentemot henne.

Kanske läge med en terapeut? Ofta tar man ju en sådan i bruk när allt är så trasigt att det nästan inte går att laga. Men man kan nå bättre framgång om man gör det då det fortfarande finns utrymme för förändring.
Svar på tråden Hur ska jag få henne att prata?