• Anonym (fan va snygg)

Vill ni tjejer ha komplimanger?

ja vill ni det?
    om jag ser en snygg tjej på ica eller på jobbet eller var som helst. Vad tycker vi tjejer/kvinnorom en okänd man kommer fram och ger en komplimang?

Absolut inte på ett äckligt eller typ gubbsjukt vis utan mer lite flörtigt och normalt vis. 

funkar sånt i sverige eller blir ni kränkta?

eller tex om man känner personen via kompisgäng eller jobb, kan man då ge en komplimang fast man vet att tjejen är upptagen ?

mvh.

• Svar på tråden Vill ni tjejer ha komplimanger?
  • Anonym (ååå)
    Anonym (fan va snygg) skrev 2020-08-21 21:32:32 följande:
    så om man vill prata med en tjej ska man inte ge komplimanger?   hur tycker du man ska gå tillväga då? om man nu vill prata med en tjej som man är attraherad av?

för det har väl inte gått så´långt att en person av motsatta kön inte kan bli attraherat av en person utan att få en äckel-stämpel på sig? :O
    Men hur svårt ska det vara? Komplimanger kan du ge när ni lärt känna varann lite mer, det är inte det första (tycker jag iaf). När en okänd kille kommer fram till mig och inleder med en komplimang, så blir det liksom så tydligt att han är ute efter "nåt". 
    Börja inte med det, börja med något annat är mitt tips. 
    Är du ute, fråga om hon vill dansa, om hon gillar musiken eller om du får sno några nötter från skålen på hennes bord. 
    Är ni ett kompisgäng, utnyttja att hon kanske redan känner någon av dina kompisar och fråga hor hon känner den eller nåt. 
    Sedan kan du fortsätta med att fråga saker om henne själv, intressen, skola/jobb, var hon brukar hänga (utan att verka för påflugen)
  • Anonym (Sex?)

Varför har du lagt det under Sex och sånt? Det får mig att tänka det trots allt är med sexualla baktankar.

• Anonym (Naughty40)

Absolut, skulle nog bli smickrad - och generad på samma gång... Men gillar modiga människor. Vi svenskar är så tråkiga och stela. Lite oskyldigt flirtande är bara upplyftande! Men, tänk på vad du säger eller hur du säger det, finns en hårfin gräns för vad som känns smickrande eller sliskigt/äckligt.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (fan va snygg) skrev 2020-08-21 21:01:21 följande:

tack för svar. inte något alls? typ snygga skor, eller snygg tröja eller frisyr eller att du doftar gott typ?

Av randomiserad okänd person - nej. Varför skulle jag vilja ha kommentarer av en okänd människa jag inte har intresse av? Bara obekvämt
  • Anonym (Funderare)

Fast, att berömma en kvinnas utseende (jag syftar på ytlig bekantskap och inte nära relation) är att hälla vatten på kvarnen att en kvinnas primära värde ligger i hur behaglig hon ser ut. Ett mantra vi tjejer fått växa upp med ända från barnsben då vi fick beröm för hur fina vi var, vilka fina kläder vi hade och söta hårspännen. Medan pojkarna berömdes utifrån egenskaper som mod, styrka och tuffhet. Vilket såklart rotar sig djupt i oss från start och upphör aldrig då en hel mångamiljard modeindustrin föder oss med hur otillräckliga vi är utan deras produkter.

Hur ofta blir män på gatan recenserade utifrån sitt utseende? Hur ofta får en man i ett styrelserum beröm för sina vackras ögon?

Här är ett hett tips på bra komplimanger; ge en komplimang som har med kvinnans personlighet att göra. Typ:

- du var riktigt vass på mötet idag

- det där var riktigt bra gjort av dig

- den omtanke du visade i den här situationen var fantastisk.

- du har så kul humor

- jag uppskattar verkligen dina kloka ord

En komplimang som handlar om ett karaktärsdrag istället för hur knullbar man bedöms vara är betydligt mer värdefullt.

• Anonym (Katt-tryne)

Jag gillar och uppskattar komplimanger men de måste vara ärliga. Blir glad.

• nénuphar
    Anonym (fan va snygg) skrev 2020-08-21 21:33:46 följande:

nä, småbarnsmammor tillhör ju inte det mest attraktiva brand oss ungkarlar om man säger så ;)

Det gäller nog inte för alla. När jag var mammaledig och gick och handlade på när-Ica typ varenda dag blev jag regelbundet uppvaktad av en (ung) kille som jobbade där.

Jag har också blivit raggad på av en servitör när jag ammade mitt barn på en restaurang. Det tyckte jag var sjukt obekvämt.

För att svara på frågan så tycker jag som ovan att en personlig kommentar är betydligt intressantare. Och humor men det är ju inget man bara kan dra av för någon random person på stan.
  • Steven01

Som vanligt finns det två svar: Kvinnor vill ha komplimanger av snygga killar, fula killar är bara äckliga och ska hålla tyst.

• asdfgh
    Anonym (fan va snygg) skrev 2020-08-21 21:05:59 följande:
    nä jag förstår att ni inte vill ha komplimanger om era kroppar. jag skrev också att det INTE skulle vara på ett sliskigt eller gubbsjukt vis :)

säg att man pratar med en tjej på jobbet och man trivs i henne sällskap. skulle en okej komplimang vara tt man verkligen trivs att jobba med henne för att hon har en väldigt behaglig personlighet ? eller upplever ni det också som sliskigt?
    Jag uppskattar komplimanger om hur jag är på jobbet och bryr mig inte ett dugg om könet på den som kommenterar. Dock föredrar jag att de gäller min kompetens snarare än min "behagliga personlighet". Typ "Jag tyckte att du hanterade mötet med leverantör X väldigt bra" eller "Snyggt jobbat att du löste problem Y".

Har jag klippt mig/färgat håret tycker jag även att det är kul med komplimanger kring det, speciellt om det handlar om en lite ovanligare frisyr.

Kommenterar någon min klädsel på Ica blir jag nog rätt obekväm om det inte handlar om att jag har några kläder som verkligen sticker ut. Eftersom jag i stort sett inte använder parfymerade produkter skulle jag bli VÄLDIGT obekväm ang en kommentar om min doft men å andra sidan behövs det ingen kommentar för att jag ska bli obekväm om någon okänd kryper in i min armhåla...
  • Anonym (Lilo)

Jag blir glad av komplimanger från folk jag känner om saker som jag själv har valt- typ frisyr, nya skor, snygg kjol. Kollegor på jobbet piggar upp varandra genom att se varandra.

Jag kan också överleva kommentarer om att jag ser slankare ut, när jag själv sagt att jag skulle träna extra på semestern. På samma sätt som jag berömmer min kollega som börjat löpträna när han berättar om sina tider och sitt arbete för att bli av med ryggstelhet och få upp flåset.

Men i många fall gillar kvinnor inte sådana kommentarer alls. Så bäst att avstå från det om hon inte redan har diskuterat sina träningsmål eller allmänt dietsnack med dig och därmed visat att det kan vara okej.

Vettiga komplimanger från okända kan vara lite spännande men då man är upptagen sen många år blir det ju bara ett litet leende och tack.

Jag blir förbannad av orten-vrål som SNYGGA RATTAAAR! när man bara går på stan. Jag fattar fortfarande inte varför män beter sig så, men det måste väl vara för att det funkar på några bekräftelsesökande kvinnspersoner, antar jag.

Svar på tråden Vill ni tjejer ha komplimanger?