Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Tidskriften EXPO i skolan??

Haxor skrev 2020-08-21 12:02:21 följande:

Var på introduktionsträff med 16åriga dottern i hennes nya skola, en gymnasiskola.

På väg mot lokalen passerar jag ett tidningsställ av modell större. I ena faceket ser jag "Tidskriften EXPO".

Mig veterligen får inte skolan sprida politisk propaganda, vare sig det gäller vänster eller höger, eller något däremellan.

Att erbjuda tidskriften EXPO, det är ett mycket kraftigt ställningstagande åt vänster.

EXPO's tre förgrundsfigurer är Martin Fredriksson, Carl Tullgren och Mathias Wåg.

Samtliga är dömda för våldsbrott de begått i egenskap av sina vänsterextrema åsikter.

Martin Fredriksson har gjort en lång lista avslyvärda uttalanden, bland annat "Våld är så jävla roligt!", med vilket han underförstått syftar på att våld är okej att använda för att tysta de som inte står för hans egna förvridna verklighetsbild.

Mathias Wåg, öppet kommunist hymlar inte alls om att han samarbeter med Revolutionära fronten.

Under EXPO står även Researchgruppen, som inte gör någon hemlighet av att de har ett nära samarbete med AFA.

Tidskriften EXPO utger sig för att enbart verka för något gott, men bakom kulisserna döljer sig en icke-demokratisk rörelse som har en kraftig slagsida åt vänster.

Är det rätt av en gymnasieskola att ta in en tidskrift som EXPO för ungdomar att ta del av??

Fråga: Är initiativtagarnas eventuella politiska värderingar viktigare, än den information om rasism de sprider?
    Att du använder ordet "vänsterextrem" får mig att ana att det är det första som gäller.
  • Tukt
    Haxor skrev 2020-09-02 05:15:21 följande:
    Vavra Suk, med ett förflutet inom Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna, som idag driver tidskriften Nya Tider.

Jag tänker utefter samma typ av resonemang som du själv använder, att initiativtagarnas politiska värderingar bör inte avgöra.

Bör även Nya Tider ha en plats i skolans hyllor enligt dig?
    Jag är inte skolledare, så jag vet inte vad för regler man har att hålla sig med.
    Men om jag tolkat Nya tider rätt så är det mer av typen "dagstidning" och då har man ett konkurrensförfarande att ta hänsyn till.
    Sedan är det väl så att en skola är en plats för rätt humanistiska värderingar där rasism har ganska lite plats.
    Vi kommer också ur en tid där de flesta varit mer eller mindre överens om att rasism är en jävligt dålig idé.
    I dag är det annorlunda, delvis på grund av tidningar som Nya Tider. Så snart kanske det i stället för humanism sprids rasism i skolorna. Så det är väl mer en tidsfråga med vad som står i tidningsställen. 
Svar på tråden Tidskriften EXPO i skolan??