• Haxor

Tidskriften EXPO i skolan??

Var på introduktionsträff med 16åriga dottern i hennes nya skola, en gymnasiskola.

På väg mot lokalen passerar jag ett tidningsställ av modell större. I ena faceket ser jag "Tidskriften EXPO".

Mig veterligen får inte skolan sprida politisk propaganda, vare sig det gäller vänster eller höger, eller något däremellan.

Att erbjuda tidskriften EXPO, det är ett mycket kraftigt ställningstagande åt vänster.

EXPO's tre förgrundsfigurer är Martin Fredriksson, Carl Tullgren och Mathias Wåg.

Samtliga är dömda för våldsbrott de begått i egenskap av sina vänsterextrema åsikter.

Martin Fredriksson har gjort en lång lista avslyvärda uttalanden, bland annat "Våld är så jävla roligt!", med vilket han underförstått syftar på att våld är okej att använda för att tysta de som inte står för hans egna förvridna verklighetsbild.

Mathias Wåg, öppet kommunist hymlar inte alls om att han samarbeter med Revolutionära fronten.

Under EXPO står även Researchgruppen, som inte gör någon hemlighet av att de har ett nära samarbete med AFA.

Tidskriften EXPO utger sig för att enbart verka för något gott, men bakom kulisserna döljer sig en icke-demokratisk rörelse som har en kraftig slagsida åt vänster.

Är det rätt av en gymnasieskola att ta in en tidskrift som EXPO för ungdomar att ta del av??

• Svar på tråden Tidskriften EXPO i skolan??
  • Anonym (PK?)

På något jävla sätt har Expo infiltrerat både här och där. Det är en lömsk rörelse med skumma metoder.

På SR-nyheterna anlitades deras representant som expert i frågor om högerextremism. Det motsvarar att ha NMR-representant som expert då man ska diskutera vänsterextremism.

• Anonym (Anonym)

"Expo är partipolitiskt obunden med en uttalad avsikt att vara partipolitiskt gränsöverskridande och att samla antirasister oavsett övriga åsikter och värderingar." Wikipedia

Är det propaganda att bekämpa rasism..? Jag tycker i så fall man gör rätt som sprider sådana åsikter. Du vet, allas lika värde osv, sånt som skolan har uttryckligen i uppdrag att "propagera" så vänstervridet för.

• Anonym (PK?)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-21 12:10:27 följande:

"Expo är partipolitiskt obunden med en uttalad avsikt att vara partipolitiskt gränsöverskridande och att samla antirasister oavsett övriga åsikter och värderingar." Wikipedia

Är det propaganda att bekämpa rasism..? Jag tycker i så fall man gör rätt som sprider sådana åsikter. Du vet, allas lika värde osv, sånt som skolan har uttryckligen i uppdrag att "propagera" så vänstervridet för.

Det är det som är det luriga med Expo, utåt sett lyckas de rätt väl framstå precis som de skrivit på Wikipedia. Men bakom kulisserna är det en ljusskygg verksamhet med kopplingar till den antidemokratiska stenkastarvänstern.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (PK?) skrev 2020-08-21 12:39:03 följande:
    Det är det som är det luriga med Expo, utåt sett lyckas de rätt väl framstå precis som de skrivit på Wikipedia. Men bakom kulisserna är det en ljusskygg verksamhet med kopplingar till den antidemokratiska stenkastarvänstern.
    Göteborgsposten beskriver Expo på samma sätt, men de är väl mutade förstås.

Finns det bevis för den där stenkastarvänstern? Det enda jag sett är att de medvetet verkar väldigt inriktade mot SD, lite mer bredd vore önskvärt förstås.
  • Anonym (Anonym)

TS, om du upplever att det här är ett stort problem föreslår jag att du 1) pratar med rektorn 2) pratar med huvudmannen och 3) anmäler skolan till Skolinspektionen.

• Embla twopointoh
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-21 12:10:27 följande:

"Antirasist" är lika meningslöst utan närmre definition som "feminist" är, eftersom folk menar olika när de använder uttrycket. På samma sätt som att feminism idag kan betyda allt mellan lika lön för lika arbete, och  extremister som skanderar att alla män borde skjutas, så kan antirasist betyda allt ifrån att hudfärg/etnicitet inte spelar någon roll, till att man hävdar att med hudfärg följer vissa egenskaper (rasism alltså, ironiskt nog).

EXPO är en plattform för våldsvänstern, och bara för att de hävdar att de är antirasister är inte samma sak som att de är det. Det är skrämmande att så många är beredda att se mellan fingrarna med eller till och med försvara extremism, så länge den kommer från Vänster.
  • flygrl
    Embla twopointoh skrev 2020-08-21 12:54:56 följande:

"Antirasist" är lika meningslöst utan närmre definition som "feminist" är, eftersom folk menar olika när de använder uttrycket. På samma sätt som att feminism idag kan betyda allt mellan lika lön för lika arbete, och  extremister som skanderar att alla män borde skjutas, så kan antirasist betyda allt ifrån att hudfärg/etnicitet inte spelar någon roll, till att man hävdar att med hudfärg följer vissa egenskaper (rasism alltså, ironiskt nog).

EXPO är en plattform för våldsvänstern, och bara för att de hävdar att de är antirasister är inte samma sak som att de är det. Det är skrämmande att så många är beredda att se mellan fingrarna med eller till och med försvara extremism, så länge den kommer från Vänster.

+1 på den. Och det säger jag som svart person som deffo vet va rasism vill säga men också barn till föräldrar som flytt undan kommunistregimen på Cuba. Jag ogillar alltså både rasister, extremhögern och extremvänstern och andra intoleranta odemokratiska människor. Det borde däremot finnas en organisation som håller koll på både extremvänstern och extremhögern.
  • Anonym (PK?)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-21 12:42:41 följande:
    Göteborgsposten beskriver Expo på samma sätt, men de är väl mutade förstås.

Finns det bevis för den där stenkastarvänstern? Det enda jag sett är att de medvetet verkar väldigt inriktade mot SD, lite mer bredd vore önskvärt förstås.
    GP? Den här?
    www.gp.se/ledare/expo-p%C3%A5-villov%C3%A4gar-1.3500994

Expo skriver själva "Expo granskar, dokumenterar, analyserar och upplyser om intoleranta, rasistiska och högerextrema grupper och idéer för att stävja dess inflytande i samhället." vilket omfattar den sannolikt största åsiktsregistreringen i Sverige.

Du kan själv läsa på expo.se/nyheter, gör du det med kritiska ögon är det skrämmande.

De publicerar hemadresser till åsiktsmotståndare, allt för att underlätta "hembesök" (har hänt). Tyvärr blandade de ihop adresser så att även helt oskyldig släkting fick "hembesök".

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx

www.svt.se/opinion/expos-nazi-forklaringar-kanns-inte-genomtankta
  • Haxor
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-21 12:43:47 följande:

TS, om du upplever att det här är ett stort problem föreslår jag att du 1) pratar med rektorn 2) pratar med huvudmannen och 3) anmäler skolan till Skolinspektionen.

Skolinspektionen var min tanke, men känner en lika stor oro för att även skolinspektionen består av människor med kraftig slagsida åt vänster, som gör avtryck i deras bedömningar.

Det där vänsterviruset har spridit sig som böldpesten genom i stort sett alla samhällets instutitioner.
  • me33

Håller med TS absolut.

Svenska skolan ska vara ett neutralt uppslag för elever som behöver hitta sina egna grenar att stå på för vad de nu kommer att bilda sin uppfattning eller tro på.

Svar på tråden Tidskriften EXPO i skolan??