• Haxor

Tidskriften EXPO i skolan??

Var på introduktionsträff med 16åriga dottern i hennes nya skola, en gymnasiskola.

På väg mot lokalen passerar jag ett tidningsställ av modell större. I ena faceket ser jag "Tidskriften EXPO".

Mig veterligen får inte skolan sprida politisk propaganda, vare sig det gäller vänster eller höger, eller något däremellan.

Att erbjuda tidskriften EXPO, det är ett mycket kraftigt ställningstagande åt vänster.

EXPO's tre förgrundsfigurer är Martin Fredriksson, Carl Tullgren och Mathias Wåg.

Samtliga är dömda för våldsbrott de begått i egenskap av sina vänsterextrema åsikter.

Martin Fredriksson har gjort en lång lista avslyvärda uttalanden, bland annat "Våld är så jävla roligt!", med vilket han underförstått syftar på att våld är okej att använda för att tysta de som inte står för hans egna förvridna verklighetsbild.

Mathias Wåg, öppet kommunist hymlar inte alls om att han samarbeter med Revolutionära fronten.

Under EXPO står även Researchgruppen, som inte gör någon hemlighet av att de har ett nära samarbete med AFA.

Tidskriften EXPO utger sig för att enbart verka för något gott, men bakom kulisserna döljer sig en icke-demokratisk rörelse som har en kraftig slagsida åt vänster.

Är det rätt av en gymnasieskola att ta in en tidskrift som EXPO för ungdomar att ta del av??

• Svar på tråden Tidskriften EXPO i skolan??
  • Anonym (PK?)
    Padirac skrev 2020-08-22 12:09:06 följande:
    Det ser ut som att du försöker påskina att EXPO är AfA - men det har jag inte sett några belägg för..
    Kom ihåg att du själv valde att hänvisa till Afa och Expo i samma inlägg.

Jag påstår inte att Expo är samma som Afa. Vissa likheter och kopplingar finns dock.

• Anonym (ööö)
    Haxor skrev 2020-08-21 12:02:21 följande:

Var på introduktionsträff med 16åriga dottern i hennes nya skola, en gymnasiskola.

På väg mot lokalen passerar jag ett tidningsställ av modell större. I ena faceket ser jag "Tidskriften EXPO".

Mig veterligen får inte skolan sprida politisk propaganda, vare sig det gäller vänster eller höger, eller något däremellan.

Att erbjuda tidskriften EXPO, det är ett mycket kraftigt ställningstagande åt vänster.

EXPO's tre förgrundsfigurer är Martin Fredriksson, Carl Tullgren och Mathias Wåg.

Samtliga är dömda för våldsbrott de begått i egenskap av sina vänsterextrema åsikter.

Martin Fredriksson har gjort en lång lista avslyvärda uttalanden, bland annat "Våld är så jävla roligt!", med vilket han underförstått syftar på att våld är okej att använda för att tysta de som inte står för hans egna förvridna verklighetsbild.

Mathias Wåg, öppet kommunist hymlar inte alls om att han samarbeter med Revolutionära fronten.

Under EXPO står även Researchgruppen, som inte gör någon hemlighet av att de har ett nära samarbete med AFA.

Tidskriften EXPO utger sig för att enbart verka för något gott, men bakom kulisserna döljer sig en icke-demokratisk rörelse som har en kraftig slagsida åt vänster.

Är det rätt av en gymnasieskola att ta in en tidskrift som EXPO för ungdomar att ta del av??

Jag arbetar själv på en gymnasieskola och jag tycker du kan ta reda på bakgrunden innan du börjar anklaga skolan för olika saker. 

Där jag arbetar får man ständigt (rektorerna menar jag då) nästan mota bort olika grupperingar som vill in i skolor och sprida olika material. Ofta kommer de in ändå, skolan är stor och står någon och lägger fram materia så utgår man ju från att de fått lov av skolledningen att lägga det där. Jag har dock insett att flera gånger är det olika organisationer som gått in utan att ens ha frågat, utan bara gör så. Det kan möjligen ha skett på den skolan TS refererar till också. 

Sedan ska enligt grundlag (som någon annan redan hänvisat till) svensk skola arbeta för demokratifrågor, jämställdhet, motverka rasism osv, så det är ganska rimligt att vissa organisationer är mer välkomna än andra, om de frågar om de får sprida material. 
  • Flash Gordon
    Anonym (PK?) skrev 2020-08-22 13:34:01 följande:

Jag påstår inte att Expo är samma som Afa. Vissa likheter och kopplingar finns dock.

Expo och Afa har framförallt, och har alltid haft person-kopplingar - folk som är med i båda grupperna.

Redan från början fick Expo kritik för att man hängde ut folk man kallade "nazister" och som sedan fick hembesök från Afa. Men det hindrade inte regeringen och myndigheter att kroka armkrok med extremvänstern.

http://www.janmilld.se/doi/20.html

Den 15/6 -96 skrev DN på nyhetsplats om hur en person, utpekad i Expo som nazi-organiserad, tvingats flytta från sin lägenhet. Detta efter att han utsatts för hot och skadegörelse, på husväggen hade sprejats "AFA SER DIG, NIKLAS". Expos utpekande var dessutom felaktigt. Andreas Rosenlund försvarade tidskriften med att den bara fört vidare "ett etablerat rykte".

• Flash Gordon
    Anonym (ööö) skrev 2020-08-22 13:41:56 följande:
    Sedan ska enligt grundlag (som någon annan redan hänvisat till) svensk skola arbeta för demokratifrågor, jämställdhet, motverka rasism osv, så det är ganska rimligt att vissa organisationer är mer välkomna än andra, om de frågar om de får sprida material. 
    Problemet är att Expo inte har någonting med demokrati att göra.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2020-08-22 13:47:53 följande:

Expo och Afa har framförallt, och har alltid haft person-kopplingar - folk som är med i båda grupperna.

Redan från början fick Expo kritik för att man hängde ut folk man kallade "nazister" och som sedan fick hembesök från Afa. Men det hindrade inte regeringen och myndigheter att kroka armkrok med extremvänstern.

www.janmilld.se/doi/20.htmlDen 15/6 -96 skrev DN på nyhetsplats om hur en person, utpekad i Expo som nazi-organiserad, tvingats flytta från sin lägenhet. Detta efter att han utsatts för hot och skadegörelse, på husväggen hade sprejats "AFA SER DIG, NIKLAS". Expos utpekande var dessutom felaktigt. Andreas Rosenlund försvarade tidskriften med att den bara fört vidare "ett etablerat rykte".

Det har tidigare suttit och sitter just nu toppmoderater i Expos styrelse. Att vissa hävdar att Expos är en vänsterorganisation är löjligt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Anonym (PK?) skrev 2020-08-22 13:34:01 följande:

Du omkrev expo i ditt inlägg med uppgifter som du refererade till som gällde AfA.  Ja,det finns kopplingar mellan personer som verkat inom AfA och personer som sen arbetar för Expo.  

Men kopplingen mellan AfA och Expo finns i att AfA skapades för att de som sen var med och bildade Expo inte demonstrerade mot de högerextrema 1991.  

Men du påstår att Expo sprider adresser om oliktänkande - är det verkligen sant , till och med enligt den artikel du länkar till som belägg för detta säger att det är AfA som gör detta - Expo är uppgiftslämnare tillsammans med Säpo i artikeln.

Påståendet du kommer med nedan om Expo är så vitt jag ser helt utan belägg utan löst tyckande från ditt håll. 
    Den första artikeln handlar om AfA - således är det du som först tar upp AfA och påstår att det är Expo.  
    Anonym (PK?) skrev 2020-08-21 14:04:04 följande:
    ....

De publicerar hemadresser till åsiktsmotståndare, allt för att underlätta "hembesök" (har hänt). Tyvärr blandade de ihop adresser så att även helt oskyldig släkting fick "hembesök".

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=36...

www.svt.se/opinion/expos-nazi-forklaringar-ka...
  • Padirac
    KillBill skrev 2020-08-22 15:11:17 följande:
    Det har tidigare suttit och sitter just nu toppmoderater i Expos styrelse. Att vissa hävdar att Expos är en vänsterorganisation är löjligt.
    Flash gillar inte Sveriges riksdagspartier som stöttar Expos arbete mor rasism och högerextemism-  hen har en annan sorts demokrati som hen företräder ...  
    Flash Gordon skrev 2020-08-22 13:49:09 följande:
    Problemet är att Expo inte har någonting med demokrati att göra.
    Vad menar du är antidemokratiskt eller odemokratiskt med Expos arbete?

Är det ett problem för dig att rasister, nazister och fascister och deras verk dras ut i ljuset?  
  • nattuw
    Haxor skrev 2020-08-21 12:02:21 följande:

Att tillhandahålla litteratur eller tidskrifter är inte samma sak som att sprida propaganda. Ett skobibliotek bör erbjuda allt från "Kommunistiskt manifest" via litteratur som barnen faktisk vill läsa till "Mein Kampf".

Det är inte förrän man börjar förbjuda viss litteratur eller ägna lektionstid åt att sprida propaganda som det börjar bli obehagligt.
  • Stockholm32
    nattuw skrev 2020-08-27 20:55:39 följande:

Att tillhandahålla litteratur eller tidskrifter är inte samma sak som att sprida propaganda. Ett skobibliotek bör erbjuda allt från "Kommunistiskt manifest" via litteratur som barnen faktisk vill läsa till "Mein Kampf".

Det är inte förrän man börjar förbjuda viss litteratur eller ägna lektionstid åt att sprida propaganda som det börjar bli obehagligt.

Håller helt med dig!

Vi kan inte hålla på och förbjuda tidskrifter eller böcker. Det är en bisarr och obehaglig tanke och en handling som brukar vara början på en diktatur.

Det viktiga är att lära sina barn och elever att ALLTID vara källkritisk och ALLTID tänka på källans medvetna och undermedvetna agenda, och läsa innehållet som en del i sin egna större kunskapsinsamling.
  • nattuw
    Padirac skrev 2020-08-22 15:45:26 följande:
    Är det ett problem för dig att rasister, nazister och fascister och deras verk dras ut i ljuset?  
    Problemet är inte "att rasister, nazister och fascister och deras verk dras ut i ljuset" utan att Expo är en arena för extremvänstern vars motiv allt för få törs ifrågasätta. Det vore önskvärt om även extremvänstern och deras verk drogs ut i ljuset.

Från GP 2016-07-25 "Håkan Boström: Expo på villovägar":Det är fullt legitim opinionsbildning som Expo för fram. Man kan återfinna samma tankar i vänsterorgan som ETC eller Politism. Problemet är att Expo samtidigt gör anspråk på en expertroll, väl medvetna om att få vill komma ut som Expo-kritiker." ( www.gp.se/ledare/expo-p%C3%A5-villov%C3%A4gar-1.3500994 )
Svar på tråden Tidskriften EXPO i skolan??