• Stickling

Rädd för att skaffa barn

Hej!
    Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att så kategoriskt uttala sig om vad som är normalt eller onormalt. Alla människor är olika, bär med sig olika erfarenheter och rädslor, som tar sig olika uttryck. Att ha en stark längtan efter barn men ändå känna rädsla och oro över hur det ska bli, tror jag är väldigt vanligt. Sen har människor olika lätt för att skaka av sig oron eller kompensera med positiva tankar som lugnar. Jag kan själv känna igen mig i det du beskriver, har också längtat efter barn länge, men det betyder inte att jag känner enbart positiv förväntan nu när vi börjat försöka. Blandat med glädjen finns också oro för en massa saker - missfall, att barnet skulle vara sjukt, hur det ska gå med ekonomin och relationen med min partner etc etc. Ingen kan tala om för dig när du är redo att försöka få barn, men kanske att en samtalskontakt kunde hjälpa dig att reda lite i tankarna? Kanske kunde det vara skönt att ventilera oron lite, konkretisera den och framför allt få verktyg att hantera den när den kommer. 

Svar på tråden Rädd för att skaffa barn