• legomum

Hur bra bör barn kunna rita?

Elin P skrev 2020-08-19 09:26:33 följande:

Min son på 3,5 år kan nog knappt rita så någon skulle kunna se vad det föreställer. Vet inte om han skulle "klara testet" på 4-årskontrollen där barnet ska rita en huvudfoting. Han är noll intresserad av att rita och gör aldrig det förutom på förskolan om alla barn ritar. Däremot bygger han väldigt fina bilar i smålego med många detaljer. Så inget är fel utan han är bara helt ointresserad. Samma sak med hans storebror som aldrig tyckt om att tex rita och pyssla.

Oroa dig inte för det testet. Mina killar har aldrig ritat huvudfotingar utan de ritade bilar.
    Det är trots allt detaljerna de är ute efter inte en huvudfoting i sak.
  • legomum
    Anonym (Ella) skrev 2020-08-19 10:01:30 följande:

Barnet är 8 och rita är ett stort intresse. Massor av gulliga fina teckningar och jag har aldrig funderat över detta

. Men så såg jag vad en klasskompis ritade och blev fundersam. Hon hade ritat ett fyrfotat djur där det tydligt syndes vilka ben som satt på "baksidan". Även massa detaljer som fingrar på en människa. Ett hus framifrån med gavel, riktigt vinklat. Men denna tjej kanske hör till undantagen då.

Om ingen visar barnet att det finns ben på baksidan så tar det längre tid för vissa barn att "se" det.
    Sitter man mer med dessa barn och ritar och visar på detaljer framför och bakom så brukar det lösa sig.
    Sedan finns det barn som inte göra annat än att ritar och då blir det detaljerat.

För många år sedan när jag arbetade på förskolan så hade jag ett syskonpar, de var helt enorma på att rita detaljerat men de hade intresset och någon hemma som uppmuntrade det.

Barn är olika helt enkelt utan att någon ska höra till undantag.
Svar på tråden Hur bra bör barn kunna rita?