Hur bra bör barn kunna rita?
Hur bra bör barn kunna rita i olika åldrar? Ger ett bildexempel, hur gammalt tror ni barnet som ritat denna teckning är? Ger inte mer info just nu, vill höra vad ni tror först.
Hur bra bör barn kunna rita i olika åldrar? Ger ett bildexempel, hur gammalt tror ni barnet som ritat denna teckning är? Ger inte mer info just nu, vill höra vad ni tror först.
5-7 år
Alltså jag har sett 3-4-åringar rita så en bra dag, men även 11-åringar. Vissa vuxna ritar typ inte bättre. Enormt stor variation, tycker inte du ska försöka dra några slutsatser i någon riktning utifrån hur bra barnet ritar. Beror på hur mkt tid hen lägger på det men även på nån slags (grund?)talang. Vet en 8-åring som genuint ritar bättre än vad jag gör. Och då är jag ändå OK.
27.....
Men troligare någonstans mellan 3 och 80.
Själv kom jag aldig längre än till huvudfoting. Knappt ens det. Idag kan jag inte ens rita en streckgubbe. Lever och andas ändå.
Gissar 5-6 år?
Gulliga teckningar :)
Gissar på ett barn i åldern 4-6 år. Men det är nog väldigt olika hur bra ett barn ritar. Saknas intresse för att rita är det klart barnet inte blir lika skicklig. Jag baserar min gissning på de bokstäver som står skrivna på teckningen.
Min son på 3,5 år kan nog knappt rita så någon skulle kunna se vad det föreställer. Vet inte om han skulle "klara testet" på 4-årskontrollen där barnet ska rita en huvudfoting. Han är noll intresserad av att rita och gör aldrig det förutom på förskolan om alla barn ritar. Däremot bygger han väldigt fina bilar i smålego med många detaljer. Så inget är fel utan han är bara helt ointresserad. Samma sak med hans storebror som aldrig tyckt om att tex rita och pyssla.
Mellan 3 och 12?
Barnet är 8 och rita är ett stort intresse. Massor av gulliga fina teckningar och jag har aldrig funderat över detta
. Men så såg jag vad en klasskompis ritade och blev fundersam. Hon hade ritat ett fyrfotat djur där det tydligt syndes vilka ben som satt på "baksidan". Även massa detaljer som fingrar på en människa. Ett hus framifrån med gavel, riktigt vinklat. Men denna tjej kanske hör till undantagen då.
Barnet är 8 och rita är ett stort intresse. Massor av gulliga fina teckningar och jag har aldrig funderat över detta
. Men så såg jag vad en klasskompis ritade och blev fundersam. Hon hade ritat ett fyrfotat djur där det tydligt syndes vilka ben som satt på "baksidan". Även massa detaljer som fingrar på en människa. Ett hus framifrån med gavel, riktigt vinklat. Men denna tjej kanske hör till undantagen då.
Man har olika fallenhet som sagt- och intresse. Vår 3-åring ( snart 4) ritar huvudfotingar och lite annat och har kunnat rita lite mer begripliga saker i vart fall ca 1,5 år. Vår 2-åring ritar inte nåt som öht liknar nånting- bara en massa klotter.
Dels är det ju väldigt varierande hur mycket talang och intresse olika barn har, men man kan ju också ha lite olika utgångspunkter när man lär sig att rita. En del barn kopierar andras bilder och blir då ofta väldigt bra att rita vissa saker. De övar favoritbilden om och om igen tills de nästan kan rita den i sömnen. Ditt barn verkar inte ha kopierat någon bild utan har plockat det mesta ur sitt eget huvud. Störtcharmiga djur tycker jag!
6 år?
Min son på 3,5 år kan nog knappt rita så någon skulle kunna se vad det föreställer. Vet inte om han skulle "klara testet" på 4-årskontrollen där barnet ska rita en huvudfoting. Han är noll intresserad av att rita och gör aldrig det förutom på förskolan om alla barn ritar. Däremot bygger han väldigt fina bilar i smålego med många detaljer. Så inget är fel utan han är bara helt ointresserad. Samma sak med hans storebror som aldrig tyckt om att tex rita och pyssla.
Tycker det ser ut som typiska teckningar i lågstadieåldern.
Ingen aning, men nar jag fragade min 14-aring sa gissade han pa i alla fall 7 ar. Lattare for tonaringar att bedomma detta da man sjalv, som vuxen, inte kommer ihag hur det har sett ut genom aren. Men som sagt, det ar sa olika vad galler fallenhet och intresse.
Man kan vara intresserad men inte ha fallenhet for det.
Man kan vara jatteduktig pa det men inte intresserad.
Man kan ha "tummen mitt i handen" men med ratt hjalp och uppmuntran faktiskt bli bra pa det.
Om ditt barn har intresset sa kan man som foralder ibland visa nya tekniker, som t ex. hur man ritar en kub, sa spinner barnet sen vidare pa det sjalv. Det finns sakert aven ritkurser for barn (minns reklam for sadant i veckotidningar under 80-talet, typ ritkurs pa distans, liknande prenumeration). Och idag finns ju hur mycket som helst pa YouTube, som barnet sjalv kan titta pa och utfora om det hittar nagot intressant, som t ex. :
">
https://utforskasinnet.se/barnens-teckningar/