Inlägg från: Anonym (Hbcfkmn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hbcfkmn)

Vill ha barn, men inte med honom...

Anonym (Hmm) skrev 2020-08-16 10:23:17 följande:

Det är extremt svårt att få försörjningsstöd. Jag har haft det ett par månader nu och det är ett rent h-vete varje månad då jag ALLTID får avslag trots att jag gjort allt rätt. Jag överklagar alltid via mail och än så länge har jag fått rätt till slut. Detta har dock gett mig psykiska problem med konstant oro och ångest, jag har ALDRIG kunnat betala hyran i tid eftersom jag alltid måste överklaga alla beslut och dessutom går det ej att leva rent ekonomiskt på försörjningsstöd.

Jag hade gärna sålt sex om jag kunde. Men jag är redan så trasig och försöker att inte förvärra det ytterligare. Jag jobbar extra på timmar vilket inte ökar min inkomst utan bara minskar min tid att söka jobb och gör mig trött och sliten rent fysiskt, ett hårt jobb.

Håller med om precis allt. Gjorde mitt yttersta för att få allting rätt och fick ändå avslag efter avslag, varje månad. Som jag alltid fick rätt på när jag överklagade. Det kändes som att de avslog med förhoppningen att man inte skulle orka överklaga för att hålla nere budgeten. Fick avslag på helt för mig självklara saker. Fick stressreaktion av hela upplevelsen och fick ångestattacker bara av att se kommunhuset till slut.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (?) skrev 2020-08-16 11:39:54 följande:

Ni som får avslag på ansökan om försörjningsstöd - vilken anledning har de uppgivit som orsak för avslag?

Det kan vara vad som helst. Väldigt komprimerat berättat fick jag avslag en månad. Lånade då pengar till hyran vilket socialsekreteraren vid nästa bedömning räknade som en inkomst och därmed ett ekonomiskt överskott vilket motiverade avslag. Struntade då att betala hyran vilket fick socialsekreteraren att avslå nästa ansökan med motiveringen att jag inte kunde bestyrka hyreskostnad (eftersom jag saknade "kvitto" på förra oinbetalda hyran). Jag vet inte om du förstår men komplicerat är det. Bara ett exempel.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (R) skrev 2020-08-16 13:27:13 följande:

Det är dock så att försörjningsstöd finns för att de som inte kan försörja sig ska få pengar för att kunna överleva. Så, så naivt är det inte att tänka att den möjligheten finns.. 

Då räcker det med soppkök för de som är hungriga.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (?) skrev 2020-08-16 14:21:37 följande:

Jag förstår och det är naturligtvis en svår situation då man inte vill missa att betala hyran. Samtidigt är det inte ett godtyckligt avslag om du fått in pengar på kontot då soc alltid räknar privatlån som inkomst. Det hade förmodligen varit bäst i den situationen att prata med hyresvärden om den obetalda hyran. De får heller inte vräka en utan att soc först kopplas in.

Ja en till som inte fattar. Men informerar dem som vill veta så att de inte ska ha för höga förhoppningar.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (?) skrev 2020-08-16 16:50:44 följande:

Vad menar du att jag inte förstår?

Att beslut som leder till moment 22 för medborgaren inte kan kallas för rationella och rättsenliga.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (?) skrev 2020-08-16 18:02:16 följande:

Jag sa inte att soc nödvändigtvis gjort rätt utan jag sa att det fanns en tydlig anledning till varför du fick avslag till att börja med. När man läser i den här tråden är det lätt att få intrycket att de hittar på precis vad som helst för att ge avslag, därav min undran om vilka anledningar ni egentligen fått till era avslag.

Vid ett tillfälle blev jag ifrågasatt och kallad för lat för att jag var sjukskriven och inte jobbade. Vid ett annat blev jag uppmanad att flytta från kommunen. Tror det är svårt att förstå hur det är att leva på samhällets bakgård om man inte testat det själv.
  • Anonym (Hbcfkmn)
    Anonym (xxxx) skrev 2020-08-16 23:53:27 följande:

När folk berättar sådant här, att dom inte har fått sitt bidrag, så undrar jag om det inte är något som dom inte berättar? Det har hänt många gånger att folk har gråtit ut i tidningarna, men sedan när någon granskande journalist har kollat upp det, så har det visat sig att personen t.ex. ägde en sommarstuga eller en bostadsrätt, eller var gift med en högavlönad man! Eller så betalar de gamla skulder först, och sedan räcker inte pengarna till det som de egentligen ska gå till. Och alltid, alltid ligger det ett paket cigg där på köksbordet, och ofta så har personen en nygjord tatuering också.  

Det är klart det alltid finns mer bakom. I mitt fall fick jag köra en av mina föräldrars bilar. Antagligen tyckte handläggare att den var min. Men man kan inte sälja någon annans bil utan lov och man kan inte äta en bil när man blir hungrig. Jag har också en sjukdom som inte syns på utsidan. Jag har bipolär sjukdom vilket gör att jag i perioder har svängt mellan ytterligheter, varit självmordsbenägen och är stresskänslig. Det är ingenting som syns förutom i perioder när jag varit akut sjuk. Jag sökte bidrag i en "problemkommun" mitt i migrationskrisen. Kommunens budget höll på att knäckas då. Min handläggare var en nyexad invandrarkille med dålig svenska och sämre koll på förvaltningsrätt än mig. På riktigt brukade han skälla på mig för att jag inte jobbade. Varför jobbar du inte? Varför jobbar du inte? Men varför jobbar du inte? Är du lat eller? Varför jobbar du inte? Medans jag grät. Typ så var det. Orkar inte tänka på det och kommer inte berätta mer. Och vill inte kapa ts tråd mer.
Svar på tråden Vill ha barn, men inte med honom...