Anonym (xxxx) skrev 2020-08-16 23:53:27 följande:
När folk berättar sådant här, att dom inte har fått sitt bidrag, så undrar jag om det inte är något som dom inte berättar? Det har hänt många gånger att folk har gråtit ut i tidningarna, men sedan när någon granskande journalist har kollat upp det, så har det visat sig att personen t.ex. ägde en sommarstuga eller en bostadsrätt, eller var gift med en högavlönad man! Eller så betalar de gamla skulder först, och sedan räcker inte pengarna till det som de egentligen ska gå till. Och alltid, alltid ligger det ett paket cigg där på köksbordet, och ofta så har personen en nygjord tatuering också.
Det är klart det alltid finns mer bakom. I mitt fall fick jag köra en av mina föräldrars bilar. Antagligen tyckte handläggare att den var min. Men man kan inte sälja någon annans bil utan lov och man kan inte äta en bil när man blir hungrig. Jag har också en sjukdom som inte syns på utsidan. Jag har bipolär sjukdom vilket gör att jag i perioder har svängt mellan ytterligheter, varit självmordsbenägen och är stresskänslig. Det är ingenting som syns förutom i perioder när jag varit akut sjuk. Jag sökte bidrag i en "problemkommun" mitt i migrationskrisen. Kommunens budget höll på att knäckas då. Min handläggare var en nyexad invandrarkille med dålig svenska och sämre koll på förvaltningsrätt än mig. På riktigt brukade han skälla på mig för att jag inte jobbade. Varför jobbar du inte? Varför jobbar du inte? Men varför jobbar du inte? Är du lat eller? Varför jobbar du inte? Medans jag grät. Typ så var det. Orkar inte tänka på det och kommer inte berätta mer. Och vill inte kapa ts tråd mer.