Xenia skrev 2020-08-14 00:31:26 följande:
Arbetskraftsinvandringen består dels av experter som Sverige inte har, dels av jobb typ bärplockning som inga i Sverige vill göra.
Invandringen har varit bra och lett till ett välmående Sverige. Och är fortfarande bra när det gäller expertarbetskraft. Sverige är ett litet land, ibland finns inte expertisen här. Inom EU finns det fri rörlighet, så den invandringen går inte att stoppa.
Hur vet du att människor inte vill arbeta? Det är troligare att de inte kan arbeta, dvs de har inte den utbildning som krävs.
När det gäller flyktinginvandring, som ju rubriken handlar om, så har Sverige följt FN-konventionen. Vad kan vi göra för att Sverige ska bli ett land som flyktingar inte vill komma till? Fler tillfälliga uppehållstillstånd och färre permanenta?
Problemet är ju att EU inte kan komma överens och att en del EU-länder vägrar ta ansvar. De länder som får mest bidrag från EU är de som själva undandrar sig all flyktinginvandring. De plockar verkligen russinen ur kakan. Problemet ligger på EU-nivå. Sverige borde kräva en lägre avgift pga de flyktingar vi tagit emot.
Vilken år är du född?
Du svarade egentligen inte på mitt inlägg. Du började med bärplockning men sedan gick du över till något annat.
Bärplockning och det är ''ingen'' annan som vill göra, så då är det bra med invandring. Det finns jobb och folk skulle sysselsätta sig med alla möjliga arbeten.
Som jag sa: Så finns det invandrare som arbetar. Men tyvärr är det mängder av invandrare som begår brott. Så om man skulle sätta stopp för invandringen i början av 2000-talet. Så skulle polisen inte ha sådan stor besvär, inte det här landet heller för den delen. Eller som det står i TS att Kanada tar emot familjer och ensamstående mammor för att flyktingmän anses vara för farliga. Jag har aldrig hört att ett land tar emot endast familjer och ensamstående mammor. Men idén är bra. Det är flyktingmän som är riskabla. Det visas i statiken. Så om man skulle stoppa invandringen så skulle detta land inte drabbas negativt, utan tvärtom så skulle det bli mer tryggare. Bärplockning låter som ett skämt och det är därför vi behöver invandringen. Det finns nog gott om andra människor i detta land som skulle intressera sig av alla möjliga arbeten.
Det blir bara fler av s.k utsatta områden och detta land var även ett tryggt land på 60-70-talet. Men sen kom invandringen.
Vad är dina tankar om det?
Jag finner det intressant att det fortfarande finns människor som tycker att invandringen är bra och bör fortsätta. Hur kan man göra det?