• SiggeBas

Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort

Hej!

En bekant tipsade mig att mitt ex's nya kille körde bil.
    Det är inget ovanligt, men... han kommer från ett arabiskt land, har inget personnummer, och jag vet att körkort från det landet ofta inte kommer från en riktig trafikskola, utan man kan köpa dem. Det vet jag av flera människor som kommer från samma land.

Jag frågade barnen om de hade varit med i bilen när han hade kört den, svaret var Ja!

Han kanske har körkort, jag vet inte. Jag frågade mamman och då fick jag till svars att jag inte skulle lägga mig i hennes privatliv! Jag ville ju bara veta om killen hade körkort! Det handlar väl om barnens säkerhet, inte om hennes privatliv!

För att få ett svar ringde jag till 11414, men de kunde inte svara mig pga sekretess. Men efter jag berättade att barnen hade varit med i bilen när han körde gjorde polisen en egen orosanmälan till socialtjänsten.

Mamman och jag blev kallade till separata samtal. Men jag fick inget svar om han nu hade körkort eller inte. Socialtjänsten har inga såna rättigheter att fråga henne en sådan fråga! Först när det blir utredning, och det var inte givet att det blev en sådan!

Är polisen, socialtjänsten och jag verkligen så maktlös? Vad har jag för möjligheter att se till att han inte tillåts köra bilen, inte bara när barnen är med?

• Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort
  • Anonym (Ja)
    SiggeBas skrev 2020-08-10 10:39:03 följande:

Kunde mamma inte bara visa upp körkortet då, för att jag kan känna mig trygg? Det ligger väl även i mitt intresse att barnen ska vara trygga.

Jag vet inte hur länge han har varit i Sverige.

SiggeBas skrev 2020-08-10 10:41:23 följande:

Ja det har jag. Det finns en lång rad händelser där barnen lämnadeds ensamma under arbetspass, där en underåriga passade yngre syskon, under 8 timmar. Bland annat. Och ja, det fick socialtjänsten också veta.

Fast jag hade inte heller blivit glad om barnens pappa kom och anklaga mig för att vara en dålig mamma och utsätta barnen för en risk genom att låta dom åka med någon utan körkort. Jag hade nog också satt mig på tvären. Om du inte hade haft nån verkligen anledning att vara orolig. Vilket jag inte kan läsa här att du har. Varför är du så säker på att han inte har körkort? Hur kom du på den idén ifrån början?

Hur gamla är barnen?

Åh vad menas med underårig? En 11 åring som passar barnen i 8h är ju inte bra, men en ansvarig 17 åringen är ju inga problem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-10 11:22:02 följande:
    Kan tänka mig att du själv inte har barn med tanke på vilket j-vla svar du ger. Om han kör med barnen i bilen så är det väl klart som f-n att han har med det att göra.

Hur tänkte du där?
    Det är som att leka privatpolis. Om du är orolig anmäl, vilket är gjort, det är nu upp till myndigheterna att utreda om det finns befog, inte pappan.

Och att anta någon inte har korkort bara för att man kommer från ett specifikt land anser jag vara ganska lågt och omotiverat till att börja med. Vilket är nästa sak pappan ska börja omotiverat kontrollera? om han spänner fast bilstolen? om han förvarar kökskniven så barnen kan nå den?
  • Tow2Mater
    Anonym (Driver) skrev 2020-08-10 10:44:31 följande:

Jag har alltid kört utan körkort och jag är svensk. Undviker vägar med kontroller. Jag kör betydligt bättre än många andra på vägarna.

Jag misstänker risken att en svensk kör utan kort är större än en utlänning eftersom det ofta är lättare och billigare att ta kortet i många länder jämfört med sverige. Och det har som du säger ganska lite att göra med hur bra eller dåligt man kör.
  • Mint

Han får köra på sitt utländska körkort i två år i Sverige.

Tyvärr är ju inte körkort en garanti för att köra lagligt och säkert, så du får väl helt enkelt hoppas på att han tar ansvar i bilen, med eller utan körkort.

• SiggeBas

Både polisen och socialtjänsten bekräftade att jag handlade rätt, att de förstod min oro. Jag litar väl på deras ord.
    Som många redan skrev, mamman hade ju lätt kunnat tysta mig med att visa upp körkortet.
    Faktumet att han inte längre kör bilen utan bara henne visar att jag måste ha träffat rätt getingbo.

• Anonym (Bil ägare med körkort)
    Tow2Mater skrev 2020-08-10 12:59:41 följande:

Det är som att leka privatpolis. Om du är orolig anmäl, vilket är gjort, det är nu upp till myndigheterna att utreda om det finns befog, inte pappan.

Och att anta någon inte har korkort bara för att man kommer från ett specifikt land anser jag vara ganska lågt och omotiverat till att börja med. Vilket är nästa sak pappan ska börja omotiverat kontrollera? om han spänner fast bilstolen? om han förvarar kökskniven så barnen kan nå den?

Med tanke på hur beteende hos vissa (inte alla) som kommer från länderna nu för tiden så är det inte så j-vla konstigt att folk antar saker. Du kanske inte har märkt hur det har blivit i vårt land? Du kallar det lågt och omotiverat.

Jag kallar det för att bry sig om sina egna barn.

Du svarade aldrig på frågan om du hade egna barn så jag får väl anta att du inte har några.

Kalla oss privat polis eller vad du nu vill och som svar på det så skulle det verkligen behövas med tanke på hur det har blivit. Vissa väljer att blunda för problem och rycker på axlarna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-10 15:07:41 följande:
    Med tanke på hur beteende hos vissa (inte alla) som kommer från länderna nu för tiden så är det inte så j-vla konstigt att folk antar saker. Du kanske inte har märkt hur det har blivit i vårt land? Du kallar det lågt och omotiverat.

Jag kallar det för att bry sig om sina egna barn.

Du svarade aldrig på frågan om du hade egna barn så jag får väl anta att du inte har några.

Kalla oss privat polis eller vad du nu vill och som svar på det så skulle det verkligen behövas med tanke på hur det har blivit. Vissa väljer att blunda för problem och rycker på axlarna.
    Vilka andra saker tycker du ska kontrolleras hos utlänningar? om de besiktar sina bilar kanske?
  • Anonym (Ja)
    Mint skrev 2020-08-10 13:56:43 följande:

Han får köra på sitt utländska körkort i två år i Sverige.

Tyvärr är ju inte körkort en garanti för att köra lagligt och säkert, så du får väl helt enkelt hoppas på att han tar ansvar i bilen, med eller utan körkort.

Två år? Har dom ändrat reglerna?
  • molly50
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-10 12:17:02 följande:
    Fast jag förstår mammans reaktion. Det han gör är ju att anklaga henne som mamma, att hon utsätter barnen för en risk. Så jag hade också blivit arg om mitt ex kom och krävde att få se hans körkort.
    Men är det inte att utsätta sina barn för risker om man låter en peson utan körkort få köra bilen de sitter i?
  • Anonym (Bil ägare med körkort)
    Tow2Mater skrev 2020-08-10 15:36:49 följande:

Vilka andra saker tycker du ska kontrolleras hos utlänningar? om de besiktar sina bilar kanske?

Kunde du inte komma på något bättre :)
Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort