-
-
Svar på tråden Mamman lät honom köra bilen, antagligen utan körkort
-
Men har du någon anledning att tro att mamman skulle utsätta barnen för nån risk? Litar du inte på henne som mamma?SiggeBas skrev 2020-08-09 23:22:37 följande:
Tack för svaren. Han har inte ens svenskt personnummer, så Transportstyrelsen kommer då inte kunna hjälpa mig heller.
Ja, hon hade verkligen kunnat stoppa truten på mig med en kopia på det påstodda körkortet, och isåfall hade jag faktiskt gladeligen hållit käften. Men sånt kom inte.
-
Om det nu är så som du säger att han inte har ett person nr så tycker jag du ska fråga honom själv personligen. Be att få se hans körkort och förklara att du gör det för dina barns skull.
Vägrar han visa körkortet för dig så kan du ju misstänka att han inte ens har ett körkort och då skulle jag själv göra en polisanmälan sen får dom göra en utredning. -
Skulle svara samma som mamman gjorde! Om han kör bil utan barnen har du inget alls med att göra! Om han kör med barnen, det är ju nu i utredningens händer, och du har inget med det att göra heller.
-
Det var väl ändå ett rätt konstigt svar från dig? Hur är det inte hans sak när det är hans barn? Man är alltid förälder och har alltid ansvar, även om barnen inte är hos en hela tiden.Tow2Mater skrev 2020-08-10 01:55:13 följande:
Skulle svara samma som mamman gjorde! Om han kör bil utan barnen har du inget alls med att göra! Om han kör med barnen, det är ju nu i utredningens händer, och du har inget med det att göra heller.
-
Om du vet att killen ska ut och köra ringer du polisen att en person utan körkort framför en bil, då får de söka upp honom och kontrollera själv.
-
Kunde mamma inte bara visa upp körkortet då, för att jag kan känna mig trygg? Det ligger väl även i mitt intresse att barnen ska vara trygga.Anonym (Ja) skrev 2020-08-09 23:56:48 följande:Ja det är klart. Men varför ska hon göra det? Jag hade blivit skit förbannad om mitt ex kom och krävde att få se min nya mans körkort (enbart pga att han är ifrån ett arabiskt land och ännu inte har svenskt personnummer).
Hur länge har han vart i Sverige? Vet du det?
Åh om socialen lägger ner det så kanske hon har visat upp ett körkort för dom.
Jag vet inte hur länge han har varit i Sverige.
-
Ja det har jag. Det finns en lång rad händelser där barnen lämnadeds ensamma under arbetspass, där en underåriga passade yngre syskon, under 8 timmar. Bland annat. Och ja, det fick socialtjänsten också veta.Anonym (Ja) skrev 2020-08-10 00:01:07 följande:Men har du någon anledning att tro att mamman skulle utsätta barnen för nån risk? Litar du inte på henne som mamma?
-
Jag har alltid kört utan körkort och jag är svensk. Undviker vägar med kontroller. Jag kör betydligt bättre än många andra på vägarna.
-
Kan tänka mig att du själv inte har barn med tanke på vilket j-vla svar du ger. Om han kör med barnen i bilen så är det väl klart som f-n att han har med det att göra.Tow2Mater skrev 2020-08-10 01:55:13 följande:
Hur tänkte du där? -
Fast jag förstår mammans reaktion. Det han gör är ju att anklaga henne som mamma, att hon utsätter barnen för en risk. Så jag hade också blivit arg om mitt ex kom och krävde att få se hans körkort.Anonym (Bil ägare med körkort) skrev 2020-08-10 11:22:02 följande:
Kan tänka mig att du själv inte har barn med tanke på vilket j-vla svar du ger. Om han kör med barnen i bilen så är det väl klart som f-n att han har med det att göra.
Hur tänkte du där?