Separerade föräldrar: bor era barn VV eller VH?
twinboymom skrev 2020-08-07 13:06:11 följande:
Mina barn bor heltid hos oss förutom varannan helg. Min sambos barn bor hos oss varannan vecka. Jag föredrar heltid alla gånger! Det är hopplöst att försöka komma överens med en annan förälder vid halvtid, framför allt när familjerna har olika förutsättningar och värderingar, och inga kompromisser är nära någon typ av samsyn. Stackars barn som får två olika liv. Heltidsbarnen mår helt klart bäst psykiskt av upplägget!
För oss har det aldrig varit hopplöst att komma överens. Det är ni som haft problem som du skriver, med ingen samsyn. Det är ju det som är problemet, inte att barn inte kan bo varannan vecka.
Mina (nu myndiga) barn har sedan ca 12 års åldern fått frågan av oss då och då, om de vill ändra på detta men de har alltid sagt (oberoende av varann också) att de gillar att ha som det är. De tycker det är bra att träffa oss föräldrar ungefär lika mycket och de uppskattar tex att vi har trädgård medan de samtidigt uppskattar att den andra förälder bor väldigt centralt.
Jag har också bonusbarn: ett bor här heltid, ett bor här under skolveckor men v.h. helg hos den andra föräldern + lite mer om det är lov. Det tredje barnet kör 2 veckor i stöten (det är alltså samma förälder det handlar om). Barn är olika och har olika behov, så det har vi lyssnat på.