Anonym (ppp) skrev 2020-08-07 14:17:24 följande:
Fast det är ju så du upplever det. Här har varannan vecka fungerat utmärkt alltid.
För oss har det aldrig varit hopplöst att komma överens. Det är ni som haft problem som du skriver, med ingen samsyn. Det är ju det som är problemet, inte att barn inte kan bo varannan vecka.
Mina (nu myndiga) barn har sedan ca 12 års åldern fått frågan av oss då och då, om de vill ändra på detta men de har alltid sagt (oberoende av varann också) att de gillar att ha som det är. De tycker det är bra att träffa oss föräldrar ungefär lika mycket och de uppskattar tex att vi har trädgård medan de samtidigt uppskattar att den andra förälder bor väldigt centralt.
Jag har också bonusbarn: ett bor här heltid, ett bor här under skolveckor men v.h. helg hos den andra föräldern + lite mer om det är lov. Det tredje barnet kör 2 veckor i stöten (det är alltså samma förälder det handlar om). Barn är olika och har olika behov, så det har vi lyssnat på.
Bonusdottern här vill inte heller välja, utan vill bo varannan vecka när hon får frågan. Men likväl ser man hur det påverkar henne.
Det är en svår situation att lösa. Om jag bara hade ett barn hade jag också velat lägga mycket tid och uppmärksamhet på det, och erbjudit mycket aktiviteter för att möjligheten fanns, mm. Jag hade också blivit besviken och orolig att mitt enda barn inte skulle få den uppmärksamhet jag tycker att hen förtjänar som ensambarn, om barnets andra förälder hade fler andra barn där. Det är svårt att se fördelarna med syskonrelationen om man inte är med och få se barnen skoja och leka ihop, utan endast höra att de inte får göra DEN OCH DEN aktiviteten hos pappa... Men det är svårt att ha 4 barn och låta alla ha 5-6 aktiviteter var.. och även svårt att förklara orättvisan att ett av barnen får ha det, men de andra får stå tillbaka för att ?ensambarnet? ska få fortsätta med alla aktiviteter även på veckan där.
Ibland får hon vara mer hos mamman för att hon kan ta henne till aktiviteterna, men blir det så varje gång så ser vi henne aldrig för då blir det bara fler och fler saker, aldrig att något försvinner.
Det handlar också om vad jag tycker är bra för barnet, inte bara vad vi har möjligheter till. Och jag tycker INTE 5-6 aktiviteter i veckan är något att kämpa för till varje pris.