Anonym (Också lärare) skrev 2020-08-06 09:11:24 följande:
Ferie är lärare med ferietjänst inarbetade tid. Reagerade på att lärare beskrev det som semester vilket inte stämmer, även om den upplevda skillnaden är liten.
Anonym (Lärare) skrev 2020-08-06 15:03:30 följande:
De flesta lärare i Sverige har ferieanställning. Då jobbar man 45 h/v, och är ledig på jullov, sportlov, påsklov samt 7-8 v på sommaren. Man får inte välja när man tar ut sin ledighet, så om man vill vara ledig någon annan gång får man begära tjänstledigt utan lön.
Ok, tack för svar, börjar förstå.
Någon slags kompledighet eller så verkar det som.
Hade en gång ett jobb där vi slutade 17.15 måndag till torsdag, och 16.00 på fredag, lite samma system antar jag.
För typ 100 år sedan bodde jag i Sverige, och jag och halva släkten jobbade som lärare, men då funkade det ju annorlunda, och hette annorlunda. Har fortfarande släktingar och vänner som jobbar som lärare i Sverige, men har aldrig hört detta uttryck tidigare.
På den tiden hade man officiellt runt 28 timmar i veckan, eller vad som nu själva undervisningstiden var. Dessutom spenderade man ju x antal timmar på kvällarna för att rätta prov, förbereda, fixa material, skolresor, klasshower, föräldrakontakter etc etc. Kanske bättre att de nu ändrat benämningen så att kanske färre klagar på att lärarna har det så lätt, så få timmar i veckan och långa ledigheter
Ferieanställning låter underligt (anställd på semestern?), men bara folk fattar att lärare lägger ner en massa tid utanför undervisningstimmarna, är det ok vad dom nu än kallar det.
Har ett par lärare i familjen som lagt ner hur mycket tid som helst på att hjälpa eleverna att samla in pengar till skolresor och sedan åkt på dessa skolresor på sommaren, med 24t ansvar för eleverna och en massa jobb. Fast dom har verkligen älskat att göra detta!
Ursäkta TS för OT!