Hur många semesterveckor har du varje år?
Halva sommarlovet är ferie och inte semester. Men sju (i år åtta) veckor på sommaren, två runt jul, påsklov + sportlov är jag ledig. Så 11-12 veckor per år, styrt när.
Halva sommarlovet är ferie och inte semester. Men sju (i år åtta) veckor på sommaren, två runt jul, påsklov + sportlov är jag ledig. Så 11-12 veckor per år, styrt när.
Vad menar du med ferie?
Intressant att se svaren ...
Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.
Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa.
Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.
Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma.
Med tanke på frågan du just fick och svaret du just gav, vilket är smidigast? Att behöva föklara hela tiden vad ferie betyder eller helt enkelt kalla det semester, som folk förstår direkt vad det betyder?