• Clemmentina

IVF hösten/vintern 2020

Dhalia skrev 2021-01-29 19:58:27 följande:

Ja verkligen haha. Måste vara pga MA på något sätt. Låter inget vidare, men har du PCOS? tänkte eftersom du fått letrozole. Ja hade velat prova de, de månader man väntar på IVF haha. Skulle inte skadat mig om de lossnar två ägg istället för ett :D

Så är det ju säkert! Hört att mensen ofta påverkas av missfall. Nu verkar det värsta vara över här i alla fall! När vi gjorde utredningen var det ingen som sa något om pcos men nu säger de visst det. Med Letrozole fick jag ägglossning varje månad men inte hjälpte det. ;) Vet flera som fått testa utan att ha pcos. Precis, ibland tänker man att två hade varit bättre. Ni har inte testat att sätta tillbaka två embryon vid ivf?
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2021-01-30 07:53:27 följande:

Jobbigt med en rediger mensvärk,men skönt att kroppen är igång igen och att du snart kan blicka framåt för en ny behandling. Då håller jag tummarna att nästa mens INTE kommer i tid, haha (jävla covid..) och det är verkligen din tur nu!

Tack vännen! :) Nu känns det redan bättre, mensvärken varade bara något dygn. Vi får hoppas det eller i alla fall att Proveran skjuter lite på den. Hur mår du nu?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-30 08:40:56 följande:

Då har vi båda kämpat på i ett år, heja oss!

Det var ett svagt streck kvar fortfarande, förra gången försvann det 10dagar efter sprutan, så det är på måndag :)

Annna84 skrev 2021-01-30 08:50:55 följande:

Tjejer, mäter ni kroppstemperaturen varje morgon? Jag har gjort det i perioder, men samtidigt är det lite av ett stressmoment och när man ser att temperaturen är på väg ner och mensen förmodligen kommer så är det så jobbigt.

Låter som om det kan försvinna ungefär lika snabbt nu då. :) Berätta hur det går!

Jag tempade flitigt innan vi började med ivf men gör det inte längre, för mycket stress tyckte jag.
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2021-01-30 15:58:13 följande:

Ja hoppas att Proveran gör susen

Tackar som fråger

Jag mår bra,helt som vanligt. Kanske lite illamående vissa stunder. Och så har jag såna hungerskänslor, aldrig haft såhär förut det kurrar och nästan gräver i magen av känslan av hunger fast jag har ätit,helt sjukt.

Skönt att du slipper för mycket illamående än så länge. Låter dock jobbigt med sådana hungerskänslor. Låter bra med vul om ca två veckor. Hoppas också det funkar med Proveran. :)
  • Clemmentina
    Ivf2020 skrev 2021-01-30 18:31:39 följande:

Nu har det gått drygt en vecka sen jag tog cytotec för ma. Jag känner mig så vilsen.. Känner mig ofräch inför sambon, känner mig orkeslös och rädd men ändå motiverad till att komma igång igen.. Tar ju letrozol för att få äl, då jag som 30åring fick reda på att jag hade pcos. :/ så räd, så vilsen, så målmedveten.. Hur tar man hand om alla känslor?

Du är inte ensam. Jag kände precis likadant efter mitt senaste missfall, både ledsen, rädd, orkeslös och väldigt bestämd om att jag inget heller ville att testa igen. För mig tog det några veckor men sen kände jag mig lite mer på banan igen även om jag såklart fortfarande kan känna allt det där stundtals. I början grät jag varje dag, och jag tror man måste tillåta sig att gråta och vara ledsen. Det är en del i processen att gå vidare. Snart blir önskan om att någon gång få barn starkare än oron. Det är den önskan som gör att vi orkar fortsätta. Styrkekramar till dig!
  • Clemmentina
    Ivf2020 skrev 2021-01-30 22:44:29 följande:

Det jag tycker är jobbigt är ovissheten.. Jag vill träna men orkar inte. Jag vill h sex men får inte pga blödningen. Jag blir så arg på att inte fungera. Varje gång jag är på Sahlgrenska står jag och ler mot väggen där alla bäbisar hänger.. Låter kanske dumt men hade verkligen velat ha lite blastisar kvar i frysen ifall vi önskar ett syskon.. Men just nu känns det lngt bort med ett barn.

Förstår dig precis! Känner exakt samma sak. Var så hoppfull innan vi började och hoppades också få till frysen men nu är allt jag drömmer om ett barn. Men det känns långt bort. Men vi ger inte upp! Det kommer att gå men ibland är vägen inte spikrak. Promenader och lugn yoga/meditation (kolla in yinyoga) är toppen när man inte orkar eller vågar träna. Snart slutar du blöda! <3
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-31 08:58:15 följande:

De stämmer här iaf. Samma här var värst 1 dag. Har också läst de tänker vi har ju så dålig chans redan så och det kostar väl inte så mycket jämfört med ivf så man kunde ju kört på de lite emellanåt. Vi skulle faktiskt få två embryon på dag 2 insatta av Sahlgrenska men eftersom det nu gick lite bättre med Menopur hos Livio så tog dem bort de. Fan. Men ja skulle få göra ett ultraljud innan sprutstart också. Vet inte om dem täänker justera dosen i det sista beroende på hur många äggblåsor dem ser. Ja ska fråga igen ifall vi kan få två på dag 2 insatta ifall vi får färre än 5 befruktade.

Åh förstår! Låter bra med ultraljud innan. Och bra att prata om justerad dos. Jag har fått 225 enheter av Menopur. Vad tog du? Sen kan de ju justera efter första ultraljudet. Bra även att fråga om antalet embryon!
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-31 15:16:32 följande:

Smidigt att din mamma gör akupunkturen! :) Jag har också gått på kinesisk akupunktur, men de har säkert lite olika upplägg. Hoppas att det är bra både före och efter.

Hur mår du idag? Jag går runt och känner efter hela tiden, blir lite knäpp. Vet inte vad som är vad och om det ens går att känna något så här tidigt.

Lewaize skrev 2021-01-31 15:59:34 följande:

För mig har mycket stress och press släppt efter insättningen så är väldigt trött och har haft migrän idag som följd. Jag känner också efter hela tiden! Jag är positiv att det har tagit sig för det känns som en tyngd neråt i tjejmagen och jag har molvärk som stretchar sig utåt och inte krampar inåt så som mensvärk gör. MEN! Det betyder ju absolut inte att den lille vill stanna kvar så jag glädjer mig att just nu är allt bra iaf :)

Hur känner du dig och vad för symptom eller känningar har du :) ?

Tycker det verkar jättespännande med akupunktur. Om inte annat för att slappna av en del. Funderar på att göra det med. Hur långt innan behandling börjar man? Gör man det både inför plock och fet eller bara det senare?

Spännande med ruvardagar. Nu har förhoppningsvis båda era blastocyster fäst. En del känner tidigt, andra göra det inte. Men låter bra med lite tyngdkänsla!
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-31 17:04:00 följande:

Det är väldigt skönt och avslappnade! Jag har fått höra att det är bra att börja i tid, för det kan ta ca 3 månader innan kroppen ?vänjer sig?. Akupunktörerna säger så olika men det är absolut positivt att starta innan ägguttag.

Vad skönt att du redan känner Lewaize :) Jag har ju aldrig varit gravid i hela mitt liv, så jag vet inte hur det ska kännas. Men än så länge känner jag inte så mycket, inte någon tyngd ned iallafall, bara lite stickningar (brukar nog kännas så då och då annars också). Clemmentina, hur kände du när du blev gravid och hur snabbt?

Borde kolla upp det redan nu då! :) Jag kände nog lite stickningar där efter återföringen. Hade också lite känningar av äggplocket. Men tycker inte att det har varit jättestor skillnad. Kommer ihåg att jag fick som mensvärk efter ett tag vilket förmodligen var växtvärk men jag kände absolut ingen skillnad mot hur jag brukar känna innan mens. Tog Lutinus och det kan också inverka. Det största tecknet för mig var att mensen uteblev! :)
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2021-02-01 09:33:15 följande:
    Jag fick ju inte klart svar från läkaren som skrev ut tabletterna som är en känd duktig läkare inom just migrän, han som jag ändå litade mest på. Läkaren på bm-mottagningen ringde upp mig på eftermiddagen (efter att jag skrev inlägget) och jag förklarade min oro. Han kollade upp läkemedlet och hittade forskningsresultat där man tagit slutsatserna att tabletterna inte medför ökad risk för missbildningar eller övrig problematik. 

När jag själv googlade efter info innan de hittade jag också att tabletterna kan rubba tillväxten så bäbisen inte växer tillräckligt. Läkaren hos bm noterade detta i min journal och dom ska hålla extra koll på mig för att lindra min oro.

Så nu väntar jag på svar från min vc så jag kan kontrollera ekg sen kommer jag börja med tabletterna.
    sussan skrev 2021-01-29 19:19:44 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
    Det är oerhört svårt att förklara hur det är att ha migrän och leva med sjukdomen för en som inte upplevt det själv. Jag hade inte vågat ta den bara baserat på första läkarens utlåtande men som du ser ovan lugnade läkaren från bm-mottagningen mig och såg inga problem med att ta dem. Däremot sa läkare 1 att jag kunde ta upp till 2 tbl/dag men det kommer jag inte våga, 1 får räcka... Migränhjälpen har jag faktiskt inte hört talas om innan, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!Därför föll tankarna direkt på denna tråden när jag inte visste hur jag skulle tänka <3 Ang andra mediciner, nej det finns det egentligen inte. möjligen botox men det kommer bli väldigt knappt om tid innan bf. kramar!

Tack alla för era svar! <3 
    Vad skönt att de kollade så noga och att de följer dig lite extra. Hoppas att tabletterna har effekt! :)
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020