• Clemmentina

IVF hösten/vintern 2020

Sussna85 skrev 2021-01-26 14:35:31 följande:

Japp, ok. Alltså jag har tusan inte fått ihop det,men nu föll poletten ner! Hur svårt kan det vara lixom. Förstod ju nog att min mens första dag kunde man inte räkna med nu..håhå. sen frågade jag min läkare på kliniken och fick detta svar,haha.

Ja precis, det stämmer. Två veckor innan äggplockningsdagen får du ange som startdag för sista mensen (om det är det som appen efterfrågar). Så spännande! Hur mår du? :)
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-26 18:10:29 följande:

Hur länge sedan gjorde du den senaste behandlingen/uttaget? Hoppas hoppas att du får bra utfall igen om du ska köra menopur igen. Skulle de öka dosen och gör de något annat än tidigare?

Jag mår bra tack :) Hur mår du?

Som tur är har jag mycket på jobbet som gör att jag kan hålla tankarna på annat. Sen blir det ju så himla svårt, jag har brutit ihop varje gång under ruvardagarna. Imorgon ska jag börja med lutinus. Förra gången fick jag ta 3 doser av ovitrelle istället för lutinus, men nu testar jag lutinus igen. Det är jobbigt när ovitrelle ger ett falskt positivt graviditetstest. Hur har du fått göra vid FET? Den här gången har jag gjort i stimulerad cykel med 50 enheter menopur varje dag.

Vi gjorde senaste behandlingen i oktober/november. Vi har inte testat Menopur tidigare så det blir lite av en chansning men dosen och så. Blev det någon skillnad för dig när ni bytte till Menopur?

Håller med om att det är skönt att ha tankarna på annat när man är mitt uppe i behandling. Jag har gjort ett stimulerat fet med Progynon (då tog jag Lutinus) och ett med Letrozole utan Lutinus. Spännande att stimulera med Menopur. Undrar varför de gör på så olika sätt. :) Nu är fet nära för dig, kul!
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-26 19:24:53 följande:

Ja ville också ha lite högre dos menopur men vi skulle köra på 187,5. Ja när mensen ska komma så kommer den aldrig i tid. Ja som tog provera för att få tidigare har inte fått mens än och ja fick positivt på äl test förra måndag då ja misstänkte ÄL. Så allt blir framskjutet nu några dagar så typiskt. :) ja eller de är i kapslar flytande :)

Åh vad segt! Hoppas mensen vill ta och dyka upp nu då. :) När jag fick ägglossning när jag åt Provera kom mensen först 15 dagar efter ägglossning (dvs min normala Lutealfas). När räknar du med mens? Jag önskar jag fick ta Provera nu. Min kropp är inte på banan ännu, får fortfarande rosa/bruna flytningar flera gånger i veckan.
  • Clemmentina
    Ivf2020 skrev 2021-01-26 22:17:26 följande:

Jag själv har bara gjort frysåterföringar pga överstimulering. 3e försöket tog det sig, men fick bekräftat i vecka 9 att jag hade ofostrig graviditet så det blev ma. Det går jättebra med frys, men tror inte dom är starkare tyvärr. Men skam den som ger sig, tjejer är ju envisa så gravida ska vi väl bli alla här inne hoppas jag :)

IVF2021 skrev 2021-01-26 22:47:51 följande:

Har ni tagit Lutinus efter frysåterföringar på samma sätt som färska? Har hört så olika.

På min klinik är det enligt statiskt högre procentuell chans att lyckas med en fryst blastocyst men statiskt är ju just bara statistik. ;)

Jag tog Lutinus i stimulera cykel (med Progynon) men inte när jag fick ägglossning med hjälp av Letrozole. Det verkar variera mycket som du skriver. Finns inget evidens att tillsatt progesteron hjälper när man själv ägglossat. Hur gör de på din klinik?

Klart vi ska lyckas och att vi inte ger upp. Hälsar en annan envis. ;)
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2021-01-29 10:36:03 följande:

Jag vet att detta egentligen är helt fel tråd, men är man inte ivf:are tror jag inte att man förstår mina tankar på riktigt.

Jag har sedan rätt många år lidit av kronisk migrän = många anfall per månad vilket lättade när jag 2018 hittade rätt medicinering förebyggande, då ändrades min diagnos till svår migrän "bara". Men jag hade ett för mig så normalt liv som jag tror är möjligt med 1-2 anfall per månad så länge jag inte utsatte mig för stress, åt bra osv.

Min ivf-resa är kanske jämförelsevis kort, vi började försöka 2018 och blev gravida nu i oktober på första försöket och första återföringen. Men ni vet ju oron, alla tankar, varför skulle det vara vår tur nu? Jag har fortfarande inte riktigt accepterat och insett trots växande mage att jag faktiskt är gravid i v19..

Men till mina tankar. När jag blev gravid var jag tvungen att avbryta min förebyggande medicinering då den inte var ok under graviditet/amning. Min migrän var under kontroll fram till runt v12 då den ökade. Nu har jag 4-5 dagar/vecka med någon form av huvudvärk och har blivit erbjuden ny förebyggande medicin. När jag frågade läkaren om den var ok att ta under graviditeten valde han att läsa ur bipacksedeln utan att rätt ut svara på min fråga: 

Metoprolol får endast användas under graviditet om det finns synnerliga skäl och efter noggrann risk-nyttabedömning av behandlande läkare. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet till moderkakan (placenta) och därför kan orsaka tillväxtstörningar hos fostret.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka, vågar jag verkligen ta medicinen eller bör jag försöka få förlängd sjukskrivning med risk att behöva sluta jobba helt? Och skulle jag ens bli erbjuden en sån sjukskrivning när jag nekat medicinering? Har varit sjukskriven 50% i 2v och huvudvärken har lättat men fortfarande inte alls bra! Skulle något hända mini där inne skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag hade "lite ont i huvudet"... 

Förlåt för långt inlägg men jag vet ingen mer förstående och stöttande tråd än denna <3  

Usch vad jobbigt! Förstår att du inte vet vad du ska göra. Om inte läkaren gör bedömningen att du ska ta tabletterna hade jag nog inte valt att göra det. Om du inte får tydligare besked från läkaren än så hade jag nog försöker få till ett utlåtande från en annan läkare. Håller tummarna för att du kommer att må bättre framöver! Kram
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-27 17:44:32 följande:

Och jag fick välja mellan att ta 2st sprutor ovitrelle eller att ta lutinus, förra gången valde jag sprutorna men nu valde jag lutinus igen

Vi ger inte upp tjejer, tillslut ska det lyckas för oss alla :)

Visst är det idag du har återföring? Hoppas allt har gått bra! :)
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-27 17:45:29 följande:

Började få spottings igår kväll och idag. Så nu kommer den då. Oftast när ja tagit tabletterna rätt så har ja fått efter 2 dagar och borde fått förra helgen. Men ja tror ja fick börja med dem när de blev försent för märkte att läkaren och sjuksköterskan uppfatta olika och jag va ju lite trög efter uppvaket så sjuksköterskan skulle upprepa till mig. Men då sa läkaren börja om 7 dagar dvs cykeldag 15. Medan sköterskan sa börja imorn dvs CD 8, då hinner man inte få igång ägglossningen och skulle isåfall fått mens ännu tidigare men nu blev de ju nästan när min vanliga skulle kommit. Men läkaren sa sen igen nej om 7 dagar. Enligt FASS va de också CD8 ifall man ska få tidigare blödning. Aja får starta IVF några dagar senare i februari då fan haha. Va segt hoppas de slutar snart.

Oj vad rörigt när det blir så! Men det löser sig ändå ju. Kom din mens igång? Min mens kom med buller och bång (värsta mensvärken) igår. Nu är det bara att hoppas att nästa mens inte kommer i tid för då finns ingen chans att få till äggplock eftersom det är så få som får starta nu på grund av Covid (och veckorna var redan fullbokade). Jag ska börja med Provera i slutet av februari och har planerat äggplock mitten av mars. Kommer vara någon eller ett par veckor efter dig med andra ord.
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-01-29 15:26:13 följande:

Ja den kom igång igår och har otroligt mycket så de va precis som läkaren sa att slemhinnan va ganska tjock redan cd8 :O då tar du provera för att förskjuta den lite? Hoppas att allt ska klaffa bra. Blir bara så stressigt de här med mensen. Som tur är så blir ja kvar på min inplanerade vecka för äggplock även om mensen förskjuts några dagar nu. Ungefär som sist men nu får de fan gå vägen för oss ! :D

Haha, vad synkade vi är. Min är också kraftigare än vanligt och jösses vilken mensvärk jag har i ryggen. Vet inte hur regelbunden min mens är just nu. De senaste två åren har jag antingen ätit Letrozole, gjort ivf eller tagit Provera. Men innan jag åt p-piller var den hyfsat regelbunden. Hoppas så att det ska klaffa nu och att vi inte får vänta tills maj eller så. Skönt att det funkar för dig oavsett! :) Håller med dig! Det är vår tur nu. <3
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-29 16:58:52 följande:

Söta söta du som kommer ihåg :) Idag har jag haft återföring av en blastocyst och det gick bra. Allt går ju så himla snabbt, egentligen vill jag ställa massa frågor. Den började ta sig ut ur sitt skal, jag hoppas att det är ett bra tecken. Jag tror att det var en 6-dagars. Nästa vecka ska vi vara lediga, vilket ska bli så skönt! Jag hoppas så att du får komma igång som planerat nu i slutet februari och att inget sätter käppar i hjulen. Hur ser planen ut för nästa försök? Kram

Annna84 skrev 2021-01-29 17:03:21 följande:

Vad jobbigt att det är fullbokat på kliniken, har det dragits ner pga av Corona? Hoppas hoppas att det klaffar för er båda! Det är så jobbigt när man måste vänta ytterligare månader pga av att det inte finns plats.

Härligt att höra! Tror det är jättebra att den börjat ta sig ur sitt skal. :) Nu får du ha en lugn och avkopplande helg med lagom aktivitet så håller vi tummarna för att den fäster inom kort. Lugna promenader och meditation kan jag rekommendera! Skönt med ledig vecka! Planen för nästa försök är att starta med Menopur i början av mars. Sen kommer det bli icsi som sist trots att sambons simmare är bra. Ja tyvärr har kliniken mindre verksamhet just nu på grund av Covid och när vi gjorde preliminär planering häromveckan var det nästan fullbokat med äggplock fram till påsk. Det är segt att vänta även om tiden faktiskt går ganska fort. När har du testdag? Kommer du att tjuvtesta?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-01-29 18:25:04 följande:

Tack! Det låter bra att ni dels får menopur men även ICSI, det gjorde stor skillnad för oss.

Segt att coronan ställer till det, på kliniken där jag går har vi varit förskonade, jag har bara blivit nekad en gång för att det var fullt men då fick jag förtur månaden därpå. Och så julstängt och sommarstängt på det...långa ledtider som sagt. Hur lång tid sammanlagt har ni hållit på med IVFen? Vi är snart inne på 1år.

Jag har inte tittat på brevet där det står om testdag, men jag tror att hon sa 12e eller 14e februari. Jag har aldrig kommit till testdag, mensen har dykt upp över en vecka tidigare. Jag kommer definitivt tjuvtesta, jag har redan börjat testa för att se att ovitrellen försvinner ur kroppen :)

Tack! Vi körde icsi förra gången och befruktningsgraden steg något även om det inte var någon jätteskillnad men läkaren ville ändå köra på det.

Ja vad skönt att ni inte behövt vänta i onödan. Vi har väl egentligen inte behövt det heller mer än att min mens inte riktigt var i fas med sommarstängningen så det blev lite senare just då. Vi har som ni hållit på i nästan exakt ett år. Har gjort behandlingar i januari/februari, april (blev återföring i juni och september), oktober/november.

Aha vad spännande! Har du mycket ovitrelle kvar nu? Nu håller jag tummar och tår för att mensen inte dyker upp på väldigt länge.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020