• Sussna85

IVF hösten/vintern 2020

Always choklad skrev 2020-10-27 03:57:42 följande:

Hej embryoblod det är ett form av klister kan man säga som består av naturliga ämnen som redan finns i livmodern, embryot får ligga i detta medium ett tag och så får man in embryot tillsammans med mediet. Skall göra att ägget fäster bättre..

Sitter på toan nu för jag vet inte vilken tur i ordningen i natt. Tror jag fått urinvägsinfektion, hoppas innerligt det är lutinus som gör detta och inte en infektion. Håller på att läsa här och var om att ha urinvägsinfektion och göra återföring. Återföringen den är efter lunch imorgon tis eller nu är det visst idag. Inte sovit en blund. Jag har ont som bara den, upp och kissar stup i kvarten. Har haft problem med detta i yngre dar så känner igen tecknen.

Försöker hitta om antibiotika och återföring. De säger det är inget problem att behandla en urinvägsinfektion med antibiotika när man är gravid men hittar inget om inför en återföring. Endast varnar för detta mot slutet av en graviditet.

Hjälp! ska ringa dem så fort de öppnar och hoppas att vi kör ändå och om de ej går att de ej startat upptining ännu så att embryot inte förstörs å jag kan komma tillbaka på en månad.

Från en som har hjärtat i halsgropen och har ont.

Nämen fy! Hoppas att allt ordnar sig <3 förhoppningsvis ska inte en urinvägsinfektion ställa till ett ET,håller tummarna för det!

Ah ok,så då är det alltså som embryoglue då som jag har läst om och hoppas få pröva på nya kliniken nu :)

Men lycka till idag! Hoppas på att ET kan göras!
  • Sussna85
    eeerica skrev 2020-10-27 05:48:51 följande:

Så ledsamt att höra att det inte gick bra för dig <3

Alla är vi olika, jag har tex aldrig ätit p-piller pga ?risker i släkten? har aldrig blivit gravid naturligt, fick inga till frys på mitt första äggplock, på andra fick jag 3 till frysen och en et. Jag gick på samma protokoll och mediciner, skillnaden jag gjorde inför andra ÄP var att jag fick akupunktur och såg till att få i mig alla vitaminer, men tänker att det inte kan göra så stor skillnad.. Så nej, jag tror inte dina ägg är urkassa.

Skickar lite styrkekramar och hoppas jag orkar spendera tid här snart igen. Jag mår så fruktansvärt dåligt men tackar han där uppe för att jag jobbar hemifrån.

Vilken vecka är du i nu? Ja,fy att må dåligt,det är på gott och ont lite har jag tyckt. Skitjobbigt men på samma gång lite betryggande. Kramar <3
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-10-27 08:23:50 följande:

Hej Sussna85!

När börjar du med behandlingen? Håller tummarna för dig :)

Jamen tack vännen! Väntar otåligt på min mens som ska komma i början av nästa vecka. Sen är vi igång igen med en ny plan,så otroligt skönt. Hur går det för dig? Om jag kommer ihåg rätt så ska ni göra ett nytt FET försök?
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-10-27 08:58:31 följande:

Det är snart! :) och du har något att se fram emot med ny behandling och allt!

Precis, vi min nästa ägglossning, alltså i nästa cykel. Jag vet inte vad jag kan vänta mig denna månad och om ägglossningen efter ett misslyckat försök kommer senare.. det jag har märkt är att jag har fått sköra och torra slemhinnor :( och att det känns lite konstigt vid samlag och sen kom det lite blod. Har du upplevt några förändringar på den fronten? Förlåt om jag är för personlig nu.

För mig har cykeln mellan ivf behandlingarna varit ganska stabil,mensen har diffat på nån dag.

Men jo,under och efter lutinus behandlingen har mitt underliv inte mått bra haha.

Jag köpte ett preparat i Sverige förut som heter Ecovag,tyckte det var jättebra hjälpte mig mot obalans och torra slemhinnor :) kanske värt att pröva för dig med.
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-27 11:03:04 följande:

Äntligen ska du få börja, ska bli så spännande att följa. Du får uppdatera massor! Vet inte om du svarade förut eller om jag missat det, men undrade om ni åker till Finland och gör allt där och stannar, eller åker ni fram och tillbaka eller hur gör ni?

Ja de ska jag göra:) Jo jag svara,men de försvinner ibland svaren i mängden här i tråden:) såhär svara jag åt dig:

Jag gör alla ultraljud på Åland, bara ET och ÄP sker i finland. Skickar över alla resultat på Journaler,äggblåsor och storlekar via mail,funkar jättebra

På den gamla kliniken så låg ett försök med alla behandlingar på 2400? plus spermaprovet varje gång som kostar typ140 ?. Så efter avdragen man får göra har vi betalat precis under 2000?/gång.

Sen alla ultraljud jag gör här på holmen 160?/gång och resorna till finland ca 100-150 ?/gång Och alla mediciner innan jag kom upp till högkostnadsskyddet har blivit ca 1000?.

Räkna ut att ca 9000? har vi lagt ut hittills. Det är fan inte billigt....men alla pengar kommer att vara värda det bara vi lyckas nångång...

Nya kliniken är dyrare,därav valde vi inte dom först...men kanske vi var dumsnåla,har fått en helt annat bemötande och tankar om vårt problem hos den nya kliniken.

Läkaren jag har verkar verkligen vilja att vi ska lyckas, vilket Aurakliniken inte gjorde. Där kändes det som de bara körde i på med samma upplägg med en aning modifikation. Bara de fick pengar var de nöjda var min känsla tillslut.
  • Sussna85
    Always choklad skrev 2020-10-27 11:50:09 följande:

Hej

Fick tag på labbet på morgonen för att bromsa upptiningen och fick åka dit tidigare för att göra ett urinprov, höll mig ca 3h och sen när jag kissade gjorde det inte ont.

Det var dock urinvägsinfektion, de har skickat det på odling nu så jag får rätt typ av antibiotika.

De gav mig valet att genomföra eller ej återföring men påpekade att det inte kanske skulle ge de bästa förutsättningarna då kroppen slås ut man kan få svampinfektioner etc. Jag höll helt med, ingen bra grogrund så jag skjuter upp det till nästa månad.

Får bära med mig från idag i alla fall att mina 3 är safe and sound i frysen.

Nu läka fysiskt och psykiskt å ladda för nästa period.

Men det känns hemskt hemskt orättvist ändå.

Vilken tur att du fick tag på kliniken i tid för att bromsa hela ET. Men jag förstår dig och din känsla,vad orättvist att du skulle få uvi just nu<3 men dina små eskimoer väntar på dig till nästa månad!
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-10-27 12:02:12 följande:

Ja verkligen surrealistiskt! Har svårt att förstå att det faktiskt finns ett embryo i magen. Är glad att jag tog ett foto, det blir lite enklare att tro på då :)

Ja! Hade sambon att ta kort nu senast gången på själva ET och på den lilla. Blev mer verkligt efteråt när man kunde se tillbaka på en bild..
  • Sussna85
    Lunaymar skrev 2020-10-27 14:51:27 följande:

Tack! Ska definitivt testa det :) tusen tack för hjälpen.

Imorgon har jag läkartid för att diskutera nästa steg.

Tror du/ni att det är rimligt att fråga efter att ta hormoner som stimulerar tillväxt av slemhinnan? För de nämnde att de ville bara köra i helt naturlig cykel. Samtidigt så har jag en känsla av att att de bara kör på utan att tänka på vad som är verkligen bäst för patienten :(

Nå så lite så :) jag tycker att du absolut ska fråga,det är alltid bra att vara lite "på" i sin behandling. Ibland känns de som de bara går på i samma rullor. Det finns ju naturpreparat/vitaminer som oxå ska bygga på slemhinnan. Kan ju oxå pröva sånt om du känner för det :)
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-10-27 16:21:19 följande:

Får partnes vara med hos dig? Här är det fortfarande totalt besöksförbud, det känns konstigt att göra allt ensam.

Visst är det kul att ha en bild som säger att det faktiskt hände :) Tänk vad häftigt att kunna säga till sitt barn att det där är du när du var 5 dagar gammal :)

Jo,klinikerna i Finland låter partnern vara med. Jag vet vilken tur jag har...så jobbigt att ni måste gå själva på allt <3 Ja! Det är inte alla föräldrar som kan göra det inte :D
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-27 14:55:43 följande:

Ok- låter ändå som att det är billigare i Finland än här. Vårt försök kostade 35000, plus mediciner och blodprover blir typ 40000, hade varit smartare ta det där paketet om 3 försök för 75000 men då tänkte vi att vi lyckas nog med första. Jaja det är som det är! Som sagt värt det när man väl lyckas.. önskar er stort lycka till verkligen !

Jo,kollade på Carl von linne kliniken först. Där låg ett försök på 38000 kr om jag kommer ihåg rätt. Och 3 försök på 80.000 kr. Så det är lite skillnad finland och Sverige emellan. Här i finland finns inte sånt där paketpris,iallafall inte på de kliniker jag har haft kontakt med,eller tittat på. Tack! Och jag önskar er detsamma<3

Läste att det hade kommit lite lite blod nu för dig,hoppas det är pågång ut allt nu och du kan ta nya tag snart igen. Kram!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020