• Clemmentina

IVF hösten/vintern 2020

Nu kom mensen här! Börjar förmodligen med sprutor imorgon. Någon mer som precis är till att starta?

• Clemmentina
    Scasm skrev 2020-10-17 07:53:43 följande:

Hoppas det blir ännu tydligare på måndag.

Jag är på RD 8, satte in ett tvådagars förra fredagen.

Det blir det säkert! Det är ju tidigt att plussa på vad som skulle vara äl+10. Håller tummarna!

Tack för att du hejar! Det behövs... ;) Nu hoppas jag det är vår tur.
  • Clemmentina
    Sirest01 skrev 2020-10-17 20:22:03 följande:

Första mötet på Sahlgrenska nu på måndag och jag börjar bli nervös. Försöker skriva ner våra frågor och funderingar men har bara kommit på två frågor än så länge. Vad händer under första mötet? Görs det någon undersökning?

I papperna står det att man ska komma lite tidigare för att mäta och väga sig innan, måste man det? Kan jag inte göra det hemma? Jag har ju ändå fyllt i det i hälsodeklaration.

Undrar när vi får starta behandlingen, vi får säkert vänta till nästa år känns som det.

Vad spännande att det närmar sig för er! Ni kommer säkert på frågor när ni är där men annars ser nog besöken rätt lika ut, vilket innebär att ni kommer få massa information där läkaren pratar om vilka förutsättningar ni har och vilken behandling som hen föreslår för er. Jag gjorde ett vul i samband med första besöket. De kommer att vilja mäta och väga oavsett. Det behövs för att bestämma vilka doser ni ska ha på de olika medicinerna. Antar att de vill göra det där för att vara helt säker på att det blir helt rätt. Ni kommer också få träffa en barnmorska som går igenom detaljerna kring behandlingen; hur och när ni tar sprutorna och vilka rutiner som finns. Det är också barnmorskorna som har koll på hur det ser ut med tider och när ni kan komma igång med behandling. Ibland går det att köra direkt i samband med nästa mens och ibland är det lite väntetid. Har du inte regelbunden cykel kan de ju styra behandlingen mer så då kanske chansen är större att ni hinner innan jul. Håller tummarna för det! :)
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-18 18:02:15 följande:

Härligt! Vad tar du för sprutor?

Det blir gonal-f och Fyremadel den här gången också. Samma dos som sist. :)
  • Clemmentina
    Scasm skrev 2020-10-18 10:16:15 följande:

Eftersom jag absolut inte har någon intention av att försöka vänta med att ta reda på saker tog jag ett till test imorse.

Istället för CBs testa tidigt, som är väldigt känsligt, som jag tog igår så tog jag rfsus vanliga sticka och det är faktiskt ett streck på den också, visserligen väldigt svagt men det är där. Min egentliga testdag är fredag och jag hade äggplock förra onsdagen så jag har egentligen beräknad mens på onsdag.

Nu ska jag försöka slappna av och landa i att det faktiskt är verkligt.

Syns absolut och min erfarenhet är att RFSU ger svagare streck än många andra test.
  • Clemmentina
    Scasm skrev 2020-10-18 10:16:15 följande:

Eftersom jag absolut inte har någon intention av att försöka vänta med att ta reda på saker tog jag ett till test imorse.

Istället för CBs testa tidigt, som är väldigt känsligt, som jag tog igår så tog jag rfsus vanliga sticka och det är faktiskt ett streck på den också, visserligen väldigt svagt men det är där. Min egentliga testdag är fredag och jag hade äggplock förra onsdagen så jag har egentligen beräknad mens på onsdag.

Nu ska jag försöka slappna av och landa i att det faktiskt är verkligt.

Glömde ju: grattis! :) Hoppas du kan slappna av lite nu. Kommer du testa mer framöver?
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-19 08:35:19 följande:

Ja nu testar jag varje morgon, dag 14 idag och fortfarande neg. Hoppas på omslag snart!

Såg att du får mens nu, härligt! Då är det igång nu? :) När blir vul?

Åh så hoppas vi det blir positivt imorgon istället. Kör du digitalt? Mitt blir typ alltid positivt på eftermiddagen men de vill ju att man testar på morgonen.

Börjar med sprutorna ikväll och har första vul nästa måndag. :)
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-10-19 12:21:39 följande:

Hej!

Jag ser att några har fått +/känner på sig att de är gravida - massa grattis till er och hoppas att allt går bra! :)

Jag började blöda och fick min mens, ännu en månad. Helgen har varit tuff men jag försöker fokusera på framtiden och hoppas att jag snart kommer hitta motivationen. Vi har ett fryst embryo och jag hoppas att den klarar upptiningen. Har ni några tips på vad man ska tänka på vid FET? Börja med några vitaminer och tillskott/akupunktur/preppa slemhinnan med östrogen etc?

Jag upplever att läkaren bara vill köra på men jag tänker att det är viktigt att ta den diskussionen tillsammans och se om vi kan öka våra chanser på något sätt.

Jag måste också säga att det känns riktigt skönt att kunna prata med kvinnor som befinner sig i liknande situationer! Tack <3

Förstår dig precis! Jag har exakt samma känslor/tankar. Vill testa något nytt men läkaren vill köra på samma. Jag har gjort ett stimulerat fet och ett när jag tog Letrozol (har oregelbunden cykel/sen ägglossning). Föredrog Letrozole pga av mindre biverkningar men kommer köra på stimulerat om det blir aktuellt igen eftersom jag inte fick något progesteron när jag gjorde på Letrozole. Jag tror jag behöver det!

Jag äter q10 (mest för äggkvaliteten), d-vitamin, multivitamin och omega3. Försöker äta nyttigt (lite mindre kolhydrater och ffa mindre socker) under behandling. Har läst att kolhydratskost kan öka chansen att lyckas även det kan ha gällt vid pcos. Fast tänker att alla mår bra av jämt blodsocker. Dock ingen lchf utan jag försöker äta mycket frukt och grönt! Lagom med motion. ;) Ska testa yoga den här omgången.

Har du läst här? itstartswiththeegg.com/faq/preparing-for-embryo-transfer/
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-10-19 15:58:33 följande:

Tusen tack för dina viktiga tips!! :)

När det gäller Q10, känner du till ngt bra märke? Svårt att bestämma mig för märke/dosering.

Jag kör på Bio-Qinon Active Q10 Gold 100 mg (x2). Hade gärna kört högre dos men de är så dyra. Har dock läst att dessa ska vara bra. Lycka till framöver!
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-19 16:51:48 följande:

Jag brukar börja med vanliga och testar med digitala när strecken börjar bli starkare. Ska börja testa på eftermiddagarna också, är så rädd att missa peaken. Får sällan tydligt positiva vanliga test och de digitala är lite dyra att hålla på med varje dag tycker snåla jag då :P

Håller tummar och tår för att det här är behandlingen som leder till en massa guldägg :)

Hoppas verkligen att det blir omslag snart! Jag tycker också de är dyra men bättre. Brukar gå över och testa oftare när strecket ser lite starkare ut. När det digitala blir positivt är strecken i princip lika starka för mig. Får bara svaga streck på billiga tester. Tack snälla! <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020