Jag hatar barnvecka
Vänta med flytten! Om inte för din egna skull, för din flickas!Familjelivet är annorlunda med barn än bara om du och han varit sambos. Så det är inte er kemi det är fel på, utan samspelet mellan att mixa två familjer.
En grundregel innan ens tänka på flytta ihop är att sätta sig ner tillsammans och berättar hur ens liv ser ut, särskilt med barnen!
Vet många par som väntat tills barnen blivit äldre eller flyttat ut innan de bodde tillsammans för det familjelivet passade inte, även om de älskar varandra.
Skriv ner 20 viktigaste sakerna i dina rutiner och din dotters, sedan ta 7 st du inte kan kompromissa med och en av dem bör vara sov-rutinerna.
Ja, hans barn kommer tycka det är trist men tillslut kommer deras hjärnor mår bättre av mer sömn och rutiner. Särskilt i ett nytt hem tsm är rutiner viktiga för tryggheten. Kom ihåg att era barn är mest otrygga i situationen nu utsätter dem för.
Tex på mina regler som är mina topp 7:
1. Jag kan inte kompromissa bort ordentlig mat men kan vara ok med mellanmål, middagen, lunchen sålänge det är vettig mat som vi vuxna bestämmer. Man ska inte laga olika mäträtter, alla äter lika utifrån vad vi vuxna bestämmer.
2. Beroende på ålder har de bestämda sovtider- utan mobil. Jag nattar de gärna men sova ska de vid samma tid varje dag! Jag behöver också mitt andrum på kvällen.
3. Plocka undan tallrik och glas och sätta i diskmaskin, min 3 åring gör det utan att gnälla.
4. Alla äter maten vid middagsbordet- och väntar tills alla är färdiga.
5. De ska ha någon typ av träningsaktivitet tex. innebandy, löpning som är nyttigt för att bränna energi samt det sociala
6. Min äldsta på 13 lagar maten 2 gånger i veckan, med kravet att det ska bli matlådor över och hållas hälsosamt. Då är han dels hemma och dels känner sig viktig för familjen.
7. Vi hjälps åt med familjehunden! Jag går på morgonen och den som kommer hem först av oss "vuxna" dvs. 13 åringen och vi går en runda.