Enriktigkämpe skrev 2020-07-28 14:20:56 följande:
Självklart visste jag vem jag flyttade ihop med. Men som jg skrev ändrade han på sig helt och hållet när semestern började. han borde varit ärlig med vem han egentligen är från början. Istället för att slösa min tid, energi, mina känslor och mina pengar. Det spelar ingen roll om man har semester eller inte. Man bör ändå vara mer eller mindre aktiv, speciellt om man är en full vuxen man. Fast han har vilat tillräckligt, finns inga ursäkter för att var lat, speciellt inte som man. Jag jobbar hårt annars också, jag har ändå vart aktiv på semestern. Man sover inte bort en semester om man inte är döds sjuk, vilket han ju absolut inte är. Man bör ändå försöka hålla kroppen och hjärnan igång. Såå. :)
Så det är hans fel att ni inte hade den diskussionen...? "Förresten, vad brukar du göra när du är ledig?" låter absolut som en fråga man kunde ha ställt innan man flyttade ihop. Men det är väl bara jag som tänker så.
"Man bör...", enligt dig ja. Men du kan inte bestämma vad andra ska göra. Låt honom vara. Om det stör dig att du slösat så mycket tid, energi, känslor och pengar så flytta isär! Eller acceptera den man du har valt att bo med, om han nu duger.