• pyssel

Förbjuda slöja?

Anonym (Io) skrev 2020-07-30 00:27:03 följande:

Det är ignoransen hos sådana som dig som får kvinnor att inte söka hjälp eftersom de då får höra att deras tro är roten till allt ont. Jag har mött många kvinnor som berättar om hur de religionsfientliga attityderna som ex.vis du uppvisar här i tråden fått dem att stanna i dåliga förhållanden för att den hjälp de hoppats på visat sig vara ett annat förtryck -påtryckningarna att deras tro bara förstör för dem.

Den som inte har insikt i att många människor finner mening, tröst osv i sin tro beter sig så ignorant som du och spelar på så sätt främlingsfientliga grupper i händerna, även om du säger dig vara emot dem.

Ett samhälle som vill begränsa sina medborgare och tar till klädförbud står på ett sluttande plan, oavsett om det handlar om att tvinga någon att klä sig i eller förbjuda någon att bära ett visst plagg -det är bara två sidor av samma mynt.

Nej det är ni, totalt okunniga om HRV och som drar SD-kortet som en löjlig slogan vid varje diskussion, som spelar just SD i händerna. SD är ointresserade av människor utsatta för HRV, det hade du vetat om du var insatt i problematiken. De kulturrelativistiska perspektiv du så bekvämt intar är den "fredlige", ignorante, nyfikne kolonisatörens. Förklara gärna hur jag är främlingsfientlig. Vilket totalt skitsnack och gammal unken propaganda du kommer dragande med.

Usch så otroligt fult av dig att försöka blanda bort korten med ännu ett påhitt om avsaknad av insikter om mening och tröst i tro. Har du fler lögner på lager?

Det är inga misshandlade människor som vänt sig till mig eller andra som får stå till svars för sin tro eller beskylls för sin utsatthet, varken pga religion eller val av partner. Vad är det för märkliga organisationer och hjälporgan som verkar där du arbetar med HRV?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Maryam) skrev 2020-07-30 07:48:49 följande:

Hur vet du att är "hittepå-motiv"? Har du kanskje frågat alla määnniskor som vil förbjuda slöja? Varför skulle jag om någon bruka leka duktig, när jag ju ppenbarligen tyckker så illa om det, är väl isåfal snarare liten risk att jag gör de som ju faktiskkt är medveten om hur myckket många människor verkar bli tillfredställda av att göra det

Sen har jag aldrig sagt att de ena måste utesluta de andra ens helelr, men dock vet jag o har erfarenhet avv hur måånga människorr fungerar, nämligen de är myckke för att justt göra nån lite detaljgrej, sen tycker dem at är jäättedukttiga, o slöar då til sig i självbelåtenhet och glömmer sen bort eller struntar i at göra nå mer nytta även om kanskj tänkt d från början.

Sen är inte slöjan bara vilken religiös symbol som helst heller, som man skull kunna lämna hemma bara liksom när tillexemple ska til skolan, asså som tilexempel ett smycke eller klädesplagg me bild på religiös symbol eller nåt såntt, utan är ju liksom ett TÄCKANDE KLÄDESPLAGG som man kanskke endast känner sig bekväm ifall man har på sig. Och därför anser jag att är närapå ett hemskt övergrepp att tvinga av flickor det, ja att helt enkelt tvingga dem att blotta sig på sånt sätt. Liksom förstår inte hur man kan vara så hemskt känslokall,...

Och är fö övrigt helt seriös med att anse så, så försöker visst ju diskutera hyfsat seriöst så varför klaga bara för inte är lika "duktig" som d?

Folk som vill vara "duktiga" engagerar sig inte i HRV, de smörar för chefen eller plockar högt och ljudligt undan andras kaffekoppar eller nåt. Men ge gärna exempel på människor som har duktighet som en drivkraft för att arbeta med heder. Det är inget tacksamt arbete och det är inte andras omdöme om en som har det minsta med det att göra. "Obekväm" och "risk för repressalier" är ord som passar bättre än "duktighet", allra mest för de som själva kommer ur ett hedersförtryck. Men du kanske pratar om någon duktig klasskompis du kivat med som vill vara "duktig" i människorättsfrågor - det är inte min referensram.

Du tycker att ett förskolebarn är "blottat" om inte personal springer efter och sätter slöjan rätt, som föräldrarna försökt kräva av dem? Eller ännu värre, tycker du inte att det är problematiskt om en 9-åring förskräckt känner sig blottad i skolan om slöja skulle tillhöra den privata religionsutövningen för barn och i övrigt vara ett religiöst plagg för vuxenvärlden?

En gång fick jag ta hand om en "blottad" flicka i upplösningstillstånd. Hon hade varit vanlig tonåring några minuter och tagit selfies utan slöja och sedan tappat bort mobilen. Vem tror du hon var rädd för? Och varför tror du det var just i skolan hon tog selfies ?

Förbudet mot stora religiösa symboler i Frankrike i den offentliga skolan tillåter små religiösa symboler som halsband med berlocker. Jag ser inte varför det inte skulle fungera här som där.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Maryam) skrev 2020-07-30 07:58:40 följande:

Tänkk om blir fler såna hemskhetsresor då, ifall fler o fler familjer märker o förfasas över hur mer o mer sjukt pervers svenska skolan blir..??

Du tycker man motverkar stort förtryck med mittemellan förtryck? Nej det är precis tvärtom. Somaliska flickor som tyglats med heltäckande klädsel och slöja sedan lågstadiet är givna kandidater för stympningsresor.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-07-30 08:22:49 följande:

Så fint att du är så säker på din egen förträfflighet samtidigt som du i ett antal inlägg visat sin oförmåga till förståelse för troende människor. Hade du haft en insikt om religionens betydelse skulle du tex inte bemött TS som du gjort och likställt hennes förmåga att välja att bära slöja med personer som lever i sekter. Otroligt respektlös kommentar.

Kolonisatörer var de som tvingade på andra kulturer sin egen för att de ansåg den vara bättre och att de stackars vildarna inte förstod sitt eget bästa. Just som du och övriga slöjmotståndare i tråden gör när ni anser att kvinnor inte skulle kunna tänka sig att välja att bära slöja och att ni därför befriar alla med ett slöjförbud. På vilket sätt är slöjförbudet mer rätt än slöjtvånget? Båda säger att bäraren inte är kapabel att välja själv utan någon annan måste göra det.

Det är inte slöjan som är problemet med det hedersrelaterade våldet. Precis som det inte är den utmanande klädseln på den svenska tonårstjejen som är problemet när hennes kille misshandlar och kontrollerar henne. Det handlar om mäns våld mot kvinnor. Fokusera på att bekämpa det istället för att ge dig på kvinnorna du också.

Sekter handlar om övertygelse och grupptryck. Kollektivet över individen, så som det är vid HRV, vilket var sambandet.

Din klädjämförelse håller inte. Det finns inga föreskrifter att kontrollera sin svenska tonåriga flickvän som stöds av kollektivet. Jaha ja, du är en sådan som motsätter dig att HRV-begreppet är specifikt, definierat och beforskat, och en egen del i ViNR. Ja det har ju vi hört förr, vi som jobbar med HRV - Ett massivt motstånd från er. För egen del så arbetar jag med ViNR, där HRV är en av delarna men också går utöver "nära relation", men tack för omtanken.

Jag undrar fortfarande vad det är för organisationer som gör att du får ta hand om kvinnorna efter klåparna gjort sitt felaktiga jobb?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Maryam) skrev 2020-07-30 08:50:31 följande:

Menade mest allmänt folk som just vil förbjuda slöja, inte såna som dem som verkligen arbetar hårt med förtryckkta, men kan samtidigt tyckka är märkligt att ni som jobbar så hårt med att hjälpa förtryckta samtidigt kan va så känslokalla vad gäller hur vissa tycker, tillexempel att vissa kan tycka att är jätteobehagligt oc förnedrande att bli avtvingade klädesplagg.

Sen annars pratar jag inte främst om förskolebarn här, utan snarare om lit äldre tjejer ;) sen öht om man springer efter npn som själv uppenbarligen inte verkar bry sig för att sätta slöjan rätt, hur får du ens d till att jag skulle tycka att denn person blir blottad ifall den andra intte springer efter o rättar till slöjan, hur kan du ens vrida de jag skriver til nå sånt? Liksom snälla, ja skriver om personer som VILL ha slöja men som blir tvingade att klä av sig den, kan du snälla sluta dra d til nåt annat

Sen säger jag inte heller att vissa flickkor inte kan tycjka att skolan är en frizon, men jag menar ju mest att vissa andra ist kan tycka d blir ett förnedrande tvångsställe ifall de ska tvingas klä av sig där, alla känner ju olika lksom. Men att jag skull kalla denna flicka i ditt exempel för blottad blir ju bara ännu en grej du drar de till att jag tycker, för varför skulle en tjej som själv tagit av sin slöja av fri vilja för tyckte det kändes bra o kul vara blottad, hallå har jag nånsin sagt nå sånt?

Har heller inte sagt att förbud i skolor inte skulle fungera rent praktiskt, mn jag är ju bara orolig för att vissa komemr må väldigt dåligt o tilexempel känna sig ofredade av d.

Fast det är ju ingen som blir "avtvingad klädesplagg" i den svenska skolan. Utom när vi skickat hem elever med nazisymboler och de inte är välkomna tillbaka med den på, samt att vi orosanmäler vid all misstanke om radikalisering.

Har man arbetat med heder tillräckligt länge vet man hur ofta och mkt det kommer fram om föräldraviljan och indoktrinering om vad som är skamligt beteende som skäl till att barn och ungdomar bär slöja. Och förstås en mängd andra saker förknippat med krav på flickors kyskhet. Också där det inte finns en kulturell tradition att bära slöja. Lika rigida regler, lika mkt tvångsgifte, lika mkt barnäktenskap (eller trolovning, pga svensk lagstiftning, även om förberedelse till brott numera är förbjudet så går det ju att dölja lättare).
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-07-30 09:16:50 följande:

Fast TS har inte uttryckt att hon iklär sig slöjan på grund av att andra tvingar henne, så varför drar du parallellen till sekter om henne om du nu har förstånd nog att inse att det är skillnad på att göra ett medvetet eget val och att vara indragen i en sekt? Inser du inte själv hur kränkande den jämförelsen är för en troende person så har du bevisat att du är ignorant, okunnig och dömande och därmed driven av en agenda som inte är så altruistiskt hjälpande som du vill ge sken av.

De flickor/kvinnor jag mött har hört sig för hos ex.vis skolkurator, distriktssköterska eller kvinnojour, men när frågorna direkt handlar om att slöjan ju självklart måste vara påtvingad med undermeningen att ingen frivilligt klär sig i slöja har de inte känt sig bekväma med att fortsätta kontakterna.

Utifrån diskussionen om det fria valet, som inte bara gällde vuxna kvinnor, utan jag lyfte framförallt den obligatoriska skolan, samt förskolan.

Altruismen får du ta och stoppa någonstans där den här hemma, kanske hos ditt eget "goda" sinne.

Då är det personer som fortfarande har för dålig utbildning att möta människor i kris och i synnerhet människor under HRV. Det är ju inte ovanligt. Är du andra instans? Precis lika vanligt är det att okunskap om HRV leder till att ovanstående personal agerar som om det var vilket ViNR-ärende som helst, vilket det förstås inte är. Det behövs specifik kunskap för att bemöta barn och vuxna med hedersproblematik, både offer och förövare. Som vuxna, särskilt kvinnor, inte så ovanligt att vara både och. Anser du att insikt om religionens betydelse är det enda de har okunskap om eller även HRV? Tycker du det är nödvändigt att HRV har egna specifika definitioner, eller går du på Gudruns gamla linje?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Maryam) skrev 2020-07-30 09:13:37 följande:

Inte avtvingade rent bokstavligt talat, men ni vill införa regler om att MAN INTE FÅR ha slöja i skolan och samtidigt är lag på gå i skolan, så egentligen vil ni ju faktiskt tvinga av skolelever kläder. Och d är sjukt.

Men just de saker du pratar om där menar jag att barn intte självva kan hjälpa, oc menar då att man inte borde straffa barn för dems föräldrars idéer genom att tilexemoel tvinga av barnen kläder som de är djupt inlärda me at va bekväma me o ha på sig, bättre att isåfall att endast försöka förändra föräldrars sunsätt o attituder iställt o även uppmuntra barnen til at välja själv men utan tvångsregler.

Vad är sjukt med det när tvånget att bära är så utbrett?

Hur kan man bli "djupt inlärd" om det inte skulle vara tillåtet i förskolan och grundskolan?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (ja) skrev 2020-07-30 09:19:42 följande:

Erfarenheterna från Frankrike och förbudet mot slöja i skolan (2004) säger precis tvärtom. Har du någon anledning att tro att muslimer i Sverige skulle bete sig annorlunda än muslimer i Frankrike?

ftp.iza.org/dp12645.pdf

From a theoretical viewpoint, the prohibition of Islamic veils in schools can negatively affect female students who wish to wear the veil at school, but it can also affect positively those who do not wish to wear it, but live in families and social environments who expect them to wear the veil at school. Generally speaking, our findings are suggestive that the second group was much larger than the first one at the time the ban on wearing the veil was implemented.

Eventually, in spite of strong political tensions, school integration of students with a Muslim background is not decreasing in France, it has even improved for female students, especially those who started secondary education after the prohibition of Islamic veils in schools.

Intressant.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 14:09:09 följande:

Kul att du som icke-muslim sett det medan jag som muslim aldrig varit med om det.

Att ett barn någon timme vill ha en slöja på sig och du råkar se barnet just då, innebär inte att de alltid har det. Ibland vill min 4-åring bära slöja, kanske någon gång varannan månad. Skulle du sett henne just då så hade du direkt antagit att hon alltid klär sig så.

Inte ens somalier vars barn ofta bär slöja gör så. Där kan du se ungarna med shorts och linnen och slöja, eller tar av sig slöjan helt plötsligt. Det är inget de bär såsom de vuxna bär.

Det är ingen timme det handlar om, det är hela skoldagar (minst) på låg- och mellanstadiet, och givetvis högre upp i skolåldern.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-07-30 14:17:32 följande:

5 år går man dock på förskola och 6 år i förskoleklass. Vilket var det jag svarade på.

Ja det förekommer där med. f-1:or. Även förskolepersonal har erfarenheter av vh:s krav att hålla slöjan på under barnomsorgen, styra lek utifrån hedersförtryck.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Förbjuda slöja?