Anonym (Maryam) skrev 2020-07-30 07:48:49 följande:
Hur vet du att är "hittepå-motiv"? Har du kanskje frågat alla määnniskor som vil förbjuda slöja? Varför skulle jag om någon bruka leka duktig, när jag ju ppenbarligen tyckker så illa om det, är väl isåfal snarare liten risk att jag gör de som ju faktiskkt är medveten om hur myckket många människor verkar bli tillfredställda av att göra det
Sen har jag aldrig sagt att de ena måste utesluta de andra ens helelr, men dock vet jag o har erfarenhet avv hur måånga människorr fungerar, nämligen de är myckke för att justt göra nån lite detaljgrej, sen tycker dem at är jäättedukttiga, o slöar då til sig i självbelåtenhet och glömmer sen bort eller struntar i at göra nå mer nytta även om kanskj tänkt d från början.
Sen är inte slöjan bara vilken religiös symbol som helst heller, som man skull kunna lämna hemma bara liksom när tillexemple ska til skolan, asså som tilexempel ett smycke eller klädesplagg me bild på religiös symbol eller nåt såntt, utan är ju liksom ett TÄCKANDE KLÄDESPLAGG som man kanskke endast känner sig bekväm ifall man har på sig. Och därför anser jag att är närapå ett hemskt övergrepp att tvinga av flickor det, ja att helt enkelt tvingga dem att blotta sig på sånt sätt. Liksom förstår inte hur man kan vara så hemskt känslokall,...
Och är fö övrigt helt seriös med att anse så, så försöker visst ju diskutera hyfsat seriöst så varför klaga bara för inte är lika "duktig" som d?
Folk som vill vara "duktiga" engagerar sig inte i HRV, de smörar för chefen eller plockar högt och ljudligt undan andras kaffekoppar eller nåt. Men ge gärna exempel på människor som har duktighet som en drivkraft för att arbeta med heder. Det är inget tacksamt arbete och det är inte andras omdöme om en som har det minsta med det att göra. "Obekväm" och "risk för repressalier" är ord som passar bättre än "duktighet", allra mest för de som själva kommer ur ett hedersförtryck. Men du kanske pratar om någon duktig klasskompis du kivat med som vill vara "duktig" i människorättsfrågor - det är inte min referensram.
Du tycker att ett förskolebarn är "blottat" om inte personal springer efter och sätter slöjan rätt, som föräldrarna försökt kräva av dem? Eller ännu värre, tycker du inte att det är problematiskt om en 9-åring förskräckt känner sig blottad i skolan om slöja skulle tillhöra den privata religionsutövningen för barn och i övrigt vara ett religiöst plagg för vuxenvärlden?
En gång fick jag ta hand om en "blottad" flicka i upplösningstillstånd. Hon hade varit vanlig tonåring några minuter och tagit selfies utan slöja och sedan tappat bort mobilen. Vem tror du hon var rädd för? Och varför tror du det var just i skolan hon tog selfies ?
Förbudet mot stora religiösa symboler i Frankrike i den offentliga skolan tillåter små religiösa symboler som halsband med berlocker. Jag ser inte varför det inte skulle fungera här som där.