Förbjuda slöja?
Tyvärr så frångick vi den icke-konfessionella skolan när religiösa friskolor och förskolor tilläts. Så redan där var det kört att motverka hedersförtryck på alla plan i skolan.
Tyvärr så frångick vi den icke-konfessionella skolan när religiösa friskolor och förskolor tilläts. Så redan där var det kört att motverka hedersförtryck på alla plan i skolan.
Håller med, det går absolut inte ihop men det inser de inte.
Dessutom förstår de inte att de redan förtryckta kvinnorna kommer isoleras, men ÄVEN kvinnor som själva vill bära slöjan. Är det verkligen värt det?
Tyvärr glömmer man bort alla andra tjejer som lever under hedersförtryck inte ens är muslimer.
Fadime Sahindals familj var inte muslimer, glöm inte det! Pelas pappa var emot islam.
Men HUR har du tänkt att de problem nmed destruktivt hedersförtryck du nämner där ska kunna fixas genom att tvinga tjejer att klä av sig ett klädesplagg?
Varför inte isåflal ist jobba med dem problemen på redigare sätt, som tillexempel genom att försöka sprida mer moderna och liberala värderingar genom undervisning, föredrag, väl gwnomarbetade integrationsprojekt etc, ist för at leka duktiga genom att skapa tvångsregler som i praktiken kommer riskera inenbära förnedrande avklädningstvång..??
Finns så många andra från osynliga " kulturer" som gifts bort. Vet många unga tjejer med romsk bakgrund som gifta bort, knappt 15år. Inför svenska myndigheter och andra kallar de "sambos". Varför har man inte rättvist alla under lupp, hör enbart om islam fast problemet är drakoniskt större än så.
Nu svarade jag angående ett förbud allmänt och inte enbart för tjejer i grundskolan. Men just grundskolan kan jag tänka mig att det skulle bli mycket mer skolk för att man inte vill vara där utan sin slöja.
Eller så tycker de att det inte längre går att bo i Sverige och tar med sitt barn till hemlandet. Är det ett bättre alternativ?
Men återigen är hedersförtrycket ett kulturellt problem så även om flickorna får gå till skolan vid ett förbud så kommer de kontrolleras på andra sätt, eftersom slöjan här är en icke-fråga (hur många av de hedersmördade i Sverige bar på slöja?).
Däremot kommer skolk vara en konsekvens ifall man förbjuder tjejer som faktiskt vill bära slöja. Vilket inte är så konstigt, varför gå till ett ställe varje dag där man inte ens har rätten att få utöva sin religion?
Eller så tycker de att det inte längre går att bo i Sverige och tar med sitt barn till hemlandet. Är det ett bättre alternativ?
Hedersförtrycket är både kulturellt och geografiskt, absolut. Den gemensamma nämnaren är ofta geografin, därför spelar det ingen roll om personerna är ateister/tar starkt avstånd från religion, muslimer, kristna, subbis eller yazidier (sharfadin). Det blandas ihop med vilken religion/icke-religion och utgår från kulturen.
Du menar alltså att först ska slöjan förbjudas så att utsatta kvinnor ska kunna "skylla" på det, sedan ska det även komma ännu fler begränsningar?
Vad sägs om att istället lägga ned pengar och arbete på att hjälpa dessa kvinnor ur detta förtryck direkt på flera olika sätt istället för att begränsa massor med kvinnor på grund av ett fåtal som drabbas? Vi diskuterar inte förbud mot könsstympning, tvångsäktenskap eller misshandel som redan är förbjudna och som alltid är något negativt/används på ett negativt sätt utan ett plagg som väldigt, väldigt många kvinnor bär av religiösa skäl. Inte pga normalisering av ett "förtryckande plagg" pga hederskulturen, utan av _religiösa skäl_.
Jag har inte skrivit att arbetet mot hedersförtryck skulle ha EN fråga, jag skriver att jag inte ser slöjan som relevant för arbetet som kan ske på så många olika sätt utan att man väljer att begränsa och straffa religiösa muslimer.
Folk som haft asylskäl åker på semester till sina hemländer.
Du tror inte det bara är ta sin unge "på semester" och inte komma tillbaka?