Inlägg från: Anonym (Specialpedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Specialpedagog)

    Autism? 2.5 åring

    Det du beskriver låter inte särskilt oroväckande. Det du kan vara uppmärksam på är olika former av självstimuli.Många barn med autism viftar med händerna/olika föremål på ett repetitivt sätt, det kan också handla om att sätta snurr på saker eller noga studera sina fingrar.

    Även lösryckta ord/meningar som kommer vid ovidkommande situationer ofta och utan underliggande mening kan vara ett tecken.

    Barn med autism brukar även ha svårt att tolka kroppsspråk.Till exempel om du gestikulerar att han ska komma till dig, kommer han eller härmar han din rörelse?

  • Anonym (Specialpedagog)
    lojlo skrev 2020-07-22 23:08:04 följande:

    Tack! Nej inget självstimuli eller lösryckta ord. Orden kommer med relevanta händelser. Han kommer oftast när jag säger att han ska komma, härmas ibland. Det jag reagerat på är att han inte verkar få så ont när han remmar. Han söker tröst men är oftast ledsen i 5 sekunder sen går det över, även om det ser ut att göra riktigt ont. Jag hör andra barn som gråter väldigt länge.


    Att han söker tröst är ju ändå en reaktion. Barn har ju olika hög smärttröskel. Många av de små barn jag arbetar med reagerar överhuvudtaget inte när de slår sig, trots att de kan få bulor och blåmärken.

    Alla barn härmas ibland, det är ett sätt att lära sig på. Barn med autism gör det mycket mer.

    Vid 2,5 år är fortfarande väldigt svårt att säga om det är autism eller inte. Det verkar helt klart inte vara grav autism, kanske inte autism överhuvudtaget.

    Även om det skulle visa sig vara autism behöver inte det hindra honom i livet.
  • Anonym (Specialpedagog)
    Anonym (2-åring) skrev 2020-07-23 00:01:50 följande:

    Som jämförelse har jag en 2-åring som också är sen med talet. Det är först senaste månaden hon ens har reagerat och blivit glad när man kommer hem, innan har hon bara tittat upp lite snabbt och sen fortsatt med sitt. Svårt med ögonkontakt (men det har blivit bättre), avvaktande men fascinerad av andra barn, VÄLDIGT blyg inför främlingar (börjar i princip gråta bara de tittar på henne), ogillar fysisk kontakt och slår ofta bestämt bort handen om man försöker kittla (försiktigt) eller stryka över ryggen, rätt sen med motoriken med (kröp sent, gick sent, men kunde både gå och krypa direkt när hon väl tog steget), väldigt petig med maten och avfärdar den ofta bara efter att ha luktat på den, ofta inne i sin egna värld och lystrar liksom inte på sitt namn även om man typ klappar med händerna samtidigt eller säger det väldigt högt (har också blivit lite bättre på sistone), känns tåligare än andra barn och söker sällan tröst när hon väl är ledsen... ja det finns en del att oroa sig över, och vi har autism i släkten. Samtidigt känns det som om det har hänt mycket positivt bara under den senaste månaden?


    Det är väldigt tidigt att säga om en tvååring har autism eller inte, men det låter på din beskrivning som att det är troligt.

    Det du kan göra är att sätta in stöd tidigt i form av tydliga rutiner, bildscheman och bildstöd/tecken. Det gynnar alla barn och underlättar särskilt för barn med autism eller språkstörning.
  • Anonym (Specialpedagog)
    lojlo skrev 2020-07-24 13:07:15 följande:

    Okej tack för att du dela med dig av din erfarenhet. Ja han söker alltid tröst, vill att man ska blåsa där det gör ont. Men går som sagt över väldigt fort.

    Härmas barn med autism mer? Tycker jag har läst att dem inte härmas?


    Det är vanligt med något som kallas ekolali eller ekotal. Om du frågar: vill du ha mat? Så är det förväntade svaret ja eller nej. Ett barn med autism repeterar ofta: vill du ha mat.

    Det gäller förstås inte alla barn med autism. Många barn tar överhuvudtaget inte in omgivningen. Eller förstår inte fenomenet talat språk alls utan behöver bildstöd i alla lägen.

    Hur är språkförståelsen?Kan han till exempel hämta ett föremål i ett annat rum om du ber honom att göra det?
  • Anonym (Specialpedagog)
    lojlo skrev 2020-07-26 13:52:52 följande:

    Jaha du menade så. Om jag frågar honom vill du bada så upprepar han inte vill du bada. Utan svarar ja eller nej. Men han säger ju fortfarande bara enstaka ord så även om han skulle vilja härma frasen så kan kan inte det än.

    Ja han kan hämta saker om jag ber honom, men inte alltid han vill det.

    Han är ofta inne i sin lek eller det han undersöker. Så ibland kan man behöva säga hans namn upprepade gånger innan han lyssnar. Men leker också med oss. Hämtar grejer till oss, ger oss hans leksak, pekar på leksakerna och checkar av att vi tittar på samma grej. Han pekar också på bilderna i böckerna om jag frågar, vart är hunden osv. Eller så pekar han på bilderna och vill att jag beskriver dem. Men som sagt väldigt ofta inne i sin värld eller hur man ska formulera det.


    Jag tycker inte att det låter som autism. Som sagt är det tidigt, men jag tror inte att han skulle få en diagnos om han utreddes nu.

    Sent tal kan ju ha olika orsaker och är oftast inte något att oroa sig över. Att han intresserar sig för böcker är ju superbra.
Svar på tråden Autism? 2.5 åring