• lojlo

Autism? 2.5 åring

Jag har en pojk på 2.5 år som skiljer sig i utvecklingen med barn i vår närhet.

Handlar det om autism? Någon med erfarenhet eller liknande utveckling vid 2.5 år?

Min son är sen med talet och därför går vi till logoped (gjort en egen remiss) han säger mamma, pappa, titta, kom, oj, aj, gå, nej samt härmar läten för häst och kossor. Annars pratar han sitt eget språk. Han pekar på saker han vill ha.

Han är motoriskt väldigt utvecklad. Springer snabbt, hoppar ner och upp på föremål och duktig finmotoriskt.

Ögonkontakten har varit väldigt bristande men blivit mycket bättre. Nu tittar han mer och mer på oss när vi pratar med honom. Men ibland är han helt inne i ?sin värld?, då är det svårt att få kontakt med honom. Detta kan ske när han undersöker något föremål. Han lyssnar oftast till sitt namn men ibland kan man behöva säga det några gånger. Han visar gärna leksaker för oss och vill helst att vi ska vara med honom när han leker. Men leker oftast bra ensam i sina lekar. En period raddade han gärna upp sin leksaker men inte längre. Han går gärna mer med leksakerna i händerna än att leka med dem. Han kan komma på låtsaslekar som att galoppera med sina leksaks hästar gärna tillsammans med oss), låtsas att han är ett lejon mm. Han är väldigt fascinerad över djur (både leksaker och riktiga djur).

Han gillar att leka tittut, bli jagad, kurra gömma, stapla klossar med oss och måla tillsammans med oss. Samt att vi läser böcker för honom där han pekar på det vi ska läsa och härmar vad som görs i boken. Han gillar att vi sjunger ramsor och kan delta i dem med gester ( som imse vimse spindel)

Han härmar oss inte alltid. Men ibland kan han tex peka på nästan när jag säger hans namn och sen.... peka på näsan

Han har inte brytt sig så mycket om andra barn förrän nu. Han leker inte så mycket med dem

men är oftast intresserad av andra barn. Gillar att leka ?jaga lekar?, gunga tillsammans och att leka vattenlekar med kompisarna. Han går ofta fram till andra barn och kanske klappar dem på axeln, även främmande barn.

Jag har även reagerat på att han inte verkar få så ont när han slår sig. Han blir mer irriterad över att han ramlat. Han har även svårt att sitta stilla vid matbordet. Är väldigt aktiv och full fart i honom. Upplever han som väldigt orädd och oförsiktig Han tycker väldigt mycket om närhet. Kommer ofta för att kramas eller pussas. Vill gärna bli buren. Är väldigt kräsen med

maten.

Det jag är orolig för är alltså:

* Sent tal.

* ögonkontakten känner jag är mindre än vad som bör vara (men blivit så mycket bättre)

* Går gärna med leksakerna i händerna istället för att leka med dem (inte alltid).

Skriv gärna ett svar om du känner igen ditt barn i detta eller har någon tanke/erfarenhet.

Tack!

• Svar på tråden Autism? 2.5 åring
  • Vanessa89

Låter som en helt normal 2,5 åring!

• Anonym (L)

Omöjligt för någon här att veta utan att göra en utredning. Det kan vara autism, eller så är det inte det. Jag tycker att du ska be om att få göra en utredning om du är orolig. Har ni någon i släkten som har autism? Det är ärftligt.

• hurtänktedunu

Jag jobbar själv på bvc och skickar remisser om jag misstänker autism och helt ärligt så låter din son som en helt normal 2.5 åring.

Jag skulle inte oroa mig. Hoppas det lugnar sig lite och du får se en utveckling med språket.

• lojlo

Såklart att ingen här veta. Vill bara lyfta mina frågor för att få andra föräldrars erfarenheter. Jag kommer att höra av mig till BVC.

Ingen i släkten har någon diagnos, varken på min eller pappans sida.

• Anonym (Klarice)

Det mesta låter helt kompatibelt med en pigg och normal 2,5 åring. Det enda som jag tycker sticker ut som litet orosmoln är talet, men där är ju redan logoped inkopplad.

• Anonym (L)
    lojlo skrev 2020-07-22 22:00:43 följande:

Såklart att ingen här veta. Vill bara lyfta mina frågor för att få andra föräldrars erfarenheter. Jag kommer att höra av mig till BVC.

Ingen i släkten har någon diagnos, varken på min eller pappans sida.

Då behöver du nog inte oroa dig. I princip alla som har autism har minst en i släkten som också har autism. Och enligt flera i tråden så låter han som en vanlig 2,5-åring.
  • hawthorne

Första barnet?

Vet många som kommunicerar med sina barn på alla andra sätt än genom talet.  Mödrarna (för jag har bara hört talas om mammor) är så uppmärksamma på sina första barn att barnet inte behöver prata.
    Som du säger, de pekar på något de vill ha och får det.

Få barnet att prata genom att ställa frågan "Vad vill du ha"? LÅT barnet tala med andra ord.

• lojlo

Ok, tack för info där om ärftlighet.

Ja det är första barnet. Väldigt svårt att veta vad som är ?normalt? och ?icke normalt?, analyserar nog allt väldigt mycket.

Han kommunicerar ju med oss med enstaka ord men har ett ganska tydligt kroppsspråk. Även om han inte säger så mycket så tycker jag att jag förstår honom helt och hållet. Vi tillbringar väldigt mycket tid tillsammans och jag har alltid enligt mig själv varit mycket närvarande med honom så vi känner ju ?vandra innan och utan?. Jag kommer ändå kontakta BVC, så får vi se. Men känns skönt att höra att ni tycker att han låter som en ?normal? 2.5 åring!

• lojlo
    hawthorne skrev 2020-07-22 22:15:58 följande:

Första barnet?

Vet många som kommunicerar med sina barn på alla andra sätt än genom talet.  Mödrarna (för jag har bara hört talas om mammor) är så uppmärksamma på sina första barn att barnet inte behöver prata.

Som du säger, de pekar på något de vill ha och får det.

Få barnet att prata genom att ställa frågan "Vad vill du ha"? LÅT barnet tala med andra ord.

Tack! Aldrig tänkte den tanken. Jag är alltid så snabb på att ge det han vill ha. Ska testa att utmana honom mer.
  • hawthorne
    lojlo skrev 2020-07-22 22:28:00 följande:
    Tack! Aldrig tänkte den tanken. Jag är alltid så snabb på att ge det han vill ha. Ska testa att utmana honom mer.
    Jag är rätt övertygad om att när han väl börjar prata kommer han inte att sluta Tungan ute
Svar på tråden Autism? 2.5 åring