Autism? 2.5 åring
Jag har en pojk på 2.5 år som skiljer sig i utvecklingen med barn i vår närhet.
Handlar det om autism? Någon med erfarenhet eller liknande utveckling vid 2.5 år?
Min son är sen med talet och därför går vi till logoped (gjort en egen remiss) han säger mamma, pappa, titta, kom, oj, aj, gå, nej samt härmar läten för häst och kossor. Annars pratar han sitt eget språk. Han pekar på saker han vill ha.
Han är motoriskt väldigt utvecklad. Springer snabbt, hoppar ner och upp på föremål och duktig finmotoriskt.
Ögonkontakten har varit väldigt bristande men blivit mycket bättre. Nu tittar han mer och mer på oss när vi pratar med honom. Men ibland är han helt inne i ?sin värld?, då är det svårt att få kontakt med honom. Detta kan ske när han undersöker något föremål. Han lyssnar oftast till sitt namn men ibland kan man behöva säga det några gånger. Han visar gärna leksaker för oss och vill helst att vi ska vara med honom när han leker. Men leker oftast bra ensam i sina lekar. En period raddade han gärna upp sin leksaker men inte längre. Han går gärna mer med leksakerna i händerna än att leka med dem. Han kan komma på låtsaslekar som att galoppera med sina leksaks hästar gärna tillsammans med oss), låtsas att han är ett lejon mm. Han är väldigt fascinerad över djur (både leksaker och riktiga djur).
Han gillar att leka tittut, bli jagad, kurra gömma, stapla klossar med oss och måla tillsammans med oss. Samt att vi läser böcker för honom där han pekar på det vi ska läsa och härmar vad som görs i boken. Han gillar att vi sjunger ramsor och kan delta i dem med gester ( som imse vimse spindel)
Han härmar oss inte alltid. Men ibland kan han tex peka på nästan när jag säger hans namn och sen.... peka på näsan
Han har inte brytt sig så mycket om andra barn förrän nu. Han leker inte så mycket med dem
men är oftast intresserad av andra barn. Gillar att leka ?jaga lekar?, gunga tillsammans och att leka vattenlekar med kompisarna. Han går ofta fram till andra barn och kanske klappar dem på axeln, även främmande barn.
Jag har även reagerat på att han inte verkar få så ont när han slår sig. Han blir mer irriterad över att han ramlat. Han har även svårt att sitta stilla vid matbordet. Är väldigt aktiv och full fart i honom. Upplever han som väldigt orädd och oförsiktig Han tycker väldigt mycket om närhet. Kommer ofta för att kramas eller pussas. Vill gärna bli buren. Är väldigt kräsen med
maten.
Det jag är orolig för är alltså:
* Sent tal.
* ögonkontakten känner jag är mindre än vad som bör vara (men blivit så mycket bättre)
* Går gärna med leksakerna i händerna istället för att leka med dem (inte alltid).
Skriv gärna ett svar om du känner igen ditt barn i detta eller har någon tanke/erfarenhet.
Tack!