Autism? 2.5 åring
Jag har en son på lite mer än 2,5 år och det kändes som att du beskrev honom. Allt stämde klockrent förutom ögonkontakt och ointresserad av andra barn.
Våran kille har också varit sen med talet men nu några månader efter 2,5 så pratar han nu som tusan, men ibland är det bara jag som förstår.
Jag var orolig för autism i perioder förut pga att han alltid varit svår med maten, svårt att sitta still, också jättetidig motorisk och sprang överallt snabbt som tusan. Han har också alltid gillat att rada upp sina leksaker eller andra saker med för den delen, ett tag höll han på jättemycket och noga med att tex om han lekte med djur, så skulle figurerna stå jättefint uppradade i en speciell ordning. Väldigt petig och detaljerad lekning. Istället för att måla med kritorna så började han lägga dom i en fin rad tex.
Nu leker han mer typ att djuren eller lego gubbarna pratar med varandra, han åker bil och låter som en brandbil, flyttar runt gubbar och pratar högt för sig själv i leken. Helt normalt alltså! Han målar med kritorna nu mer än sorterar, haha!
Vill mest "lugna" dig med att jag tror dels att det är för tidigt att veta, och att det du beskriver är normalt, att jag också oroat mig men min bvc sköterska tyckte absolut inte det var något att oroa sig över gällande min son.