• Undrandee

Såg inget på VUL!!

Gjorde nyss ett VUL på gyn då jag plussade den 4/7 och fick "Gravid 1-2"

Hade ett X och ett MA förra året, så ville stilla min oro.

Hon kunde inte så något alls någonstans!! :'(

Fick lämna ett första hCG prov och sedan ett nytt om 48 timmar... sitter och gråter utanför mottagningen och känner det är kört återigen....

något borde dom väl ha sett?! :(

• Svar på tråden Såg inget på VUL!!
  • fjanten
    Undrandee skrev 2020-07-14 19:54:36 följande:

Usch! är så förstörd just nu :( känner inget hopp inför detta

För mig ser man inget förrän ca vecka 6+4-6+5 ungefär, så jag bokar aldrig VUL förrän absolut tidigast då, men brukar vänta tills jag är över 8+ (för då SKA man ju se ett hjärta slå osv). Du är till 99 % för tidigt ute gissar jag! Andas, om några veckor kommer säkert ultraljud bekräfta graviditet
  • Undrandee
    fjanten skrev 2020-07-14 19:58:46 följande:

För mig ser man inget förrän ca vecka 6+4-6+5 ungefär, så jag bokar aldrig VUL förrän absolut tidigast då, men brukar vänta tills jag är över 8+ (för då SKA man ju se ett hjärta slå osv). Du är till 99 % för tidigt ute gissar jag! Andas, om några veckor kommer säkert ultraljud bekräfta graviditet

Jag hoppas du har rätt! Har för mig bara att under min tidigare graviditet kunde dom iaf se en förtjockad slemhinna nu ungefär. Det sa hon inget om idag. Det borde ju vara det minsta man kan se just nu tänker jag.
  • fjanten
    Undrandee skrev 2020-07-14 21:06:35 följande:

Jag hoppas du har rätt! Har för mig bara att under min tidigare graviditet kunde dom iaf se en förtjockad slemhinna nu ungefär. Det sa hon inget om idag. Det borde ju vara det minsta man kan se just nu tänker jag.

Säkert någon dag förtidigt ens för det!
  • Undrandee
    fjanten skrev 2020-07-14 21:10:13 följande:

Säkert någon dag förtidigt ens för det!

Kanske. Känns konstigt att en graviditet går upp i rök. Varken uranför eller i livmodern syns något. Bara invänta hCG resultaten nu, vågar inte hoppas just nu.
  • Undrandee

Fick det här nyss. Hormonet verkar ju öka i alla fall. Så varför såg dom inget på VUL igår? :(

• fjanten
    Undrandee skrev 2020-07-15 16:33:24 följande:

Fick det här nyss. Hormonet verkar ju öka i alla fall. Så varför såg dom inget på VUL igår? :(

För att det var för tidigt.
  • Undrandee
    fjanten skrev 2020-07-15 16:59:27 följande:

För att det var för tidigt.

Ok. Ska sluta tänka på det
  • Anonym (G)

För står att du är orolig i och med att du har haft ett utomkveds. Har du fått ta hcg blodprov? Det bör du ta med 48 timmar mellanrum för att se hur stegringen går. Sen tycker jag att du bör propsa på att få ett nytt vul när det gått en vecka från det första. Det är ju ganska viktigt med tanke på att ett utomkveds som spricker inte är att leka med. Sköterskan verkade ju inte vara helt pedagogisk. Visste hon inte om din historik? Vad de ser så tidigt på vul, har väldigt mycket med hur bra utrustningen är också. En slemhinna ska man se. Man kan mäta tjocklek på slemhinnan utan att personen ens är gravid så tycker det var märkligt av sköterskan att inte säga något om det.

Men om det har gått en vecka sedan du plussade och det nu visar 3+ så tycker jag ivarjfall att det låter positivt!

• Undrandee
    Anonym (G) skrev 2020-07-15 17:14:14 följande:

För står att du är orolig i och med att du har haft ett utomkveds. Har du fått ta hcg blodprov? Det bör du ta med 48 timmar mellanrum för att se hur stegringen går. Sen tycker jag att du bör propsa på att få ett nytt vul när det gått en vecka från det första. Det är ju ganska viktigt med tanke på att ett utomkveds som spricker inte är att leka med. Sköterskan verkade ju inte vara helt pedagogisk. Visste hon inte om din historik? Vad de ser så tidigt på vul, har väldigt mycket med hur bra utrustningen är också. En slemhinna ska man se. Man kan mäta tjocklek på slemhinnan utan att personen ens är gravid så tycker det var märkligt av sköterskan att inte säga något om det.

Men om det har gått en vecka sedan du plussade och det nu visar 3+ så tycker jag ivarjfall att det låter positivt!

Jo jag ska lämna ett 2a blodprov imorgon och så skulle hon ringa om resultatet och sen ta det därifrån beroende på hur det ser ut. Dock lät hon inte hoppfull tyckte jag. Börja prata om Methatroxat spruta som jag fick sist jag hade utomkveds... där och då sjönk mitt hopp. Sen att hon såg absolut ingenting och frågade om jag ens fått plus på testerna. Ville bara springa därifrån :(
  • Anonym (G)
    Undrandee skrev 2020-07-15 17:40:04 följande:

Jo jag ska lämna ett 2a blodprov imorgon och så skulle hon ringa om resultatet och sen ta det därifrån beroende på hur det ser ut. Dock lät hon inte hoppfull tyckte jag. Börja prata om Methatroxat spruta som jag fick sist jag hade utomkveds... där och då sjönk mitt hopp. Sen att hon såg absolut ingenting och frågade om jag ens fått plus på testerna. Ville bara springa därifrån :(

Vet hur skitjobbigt det är att vänta men försök hålla ut till i morgon o se hcg resultatet då. Har det stigit som normalt ska det ju inte vara någon fara. Men ett nytt vul tycker jag ändå att du ska försöka få till så att du kan känna dig lugn o trygg. Se om du kan få någon annan som gör det. Du kan gå in i din journal via 1177 om du inte kommer i håg namnet på sköterskan.

Lycka till!
Svar på tråden Såg inget på VUL!!