• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 17:48:44 följande:

Nja, det skulle jag nog inte vara så säker på att de kommer att säga. Enligt den korta beskrivning vi fått i den här tråden finns det inget som säger att han på något sätt skulle vara olämplig. Så om ni båda två i grunden är goda föräldrar ser man på andra omständigheter, t ex att barnet har hela sitt liv i nuvarande staden och det enda som finns på nya stället då är du. Barnet är stort nog att inte behöva vara hos sin mamma majoriteten av tiden av biologiska skäl och de praktiska skälen verkar ligga tungt på pappans sida.

Vad tror du själv om dina chanser, vad tycker du är de största faktorerna som talar för/emot dig eller pappan? Det enda jag vet hittills som du nämnt till din egen fördel är kontinuitet i boendet, alltså att sonen har sovit så mycket hos dig, men den senaste tiden har ni ju börjat dela upp nätterna mycket mer så det stämmer ju inte riktigt längre heller.

Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.
  • Anonym (TS)

Sonens pappa går emot alla mina förslag.. jag försöker kompromissa och lösa det men han står fast vid att umgänget ska följas efter tingsrättens beslut.

Inskolning börjar nästa vecka och pappan säger att jag ska lämna sonen där vi bodde innan... hans dagumgänge kommer påverka sonens inskolning.

Han sa för ett år sen att jag kan flytta max 20 mil bort. Förskolan ligger på gränsen, och jag har anpassat mig efter det när jag sökt jobb. Varför går han emot mig nu? Det känns som han bara försöker jävlas med mig...

• Anonym (TS)

För övrigt så behövde dom ingen påskrift från pappan i den kommunen, så min son fick plats.

• Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2020-07-16 14:25:52 följande:

Baserat på hur du uttryckt dig i tråden så skulle jag säga att det är du som jävlas med honom. Inte tvärtom.

Det är uppenbart att du tror att du "äger" ditt barn som om det vore en sak och att du på nåder kan låna ut barnet till pappan, på dina villkor. 

Det har inte heller gått in i ditt huvud att man bedömer utifrån barnets bästa, inte utifrån vad som är bäst för dig. 

Menar du att flytten 20+ mil bort är din kompromiss? Hade du velat flytta ännu längre bort egentligen?

Som jag skrivit blev jag erbjuden jobb , dessutom inom radien av avståndet han godkänt.
  • Anonym (TS)
    smulpaj01 skrev 2020-07-16 14:44:23 följande:

Du får vänta med inskolningen tills tvisten är löst. Barnet har rätt till umgänget med sin pappa så det är bara att åka dit med barnet, lämna och hämta tills vidare.

Det är så kort tid kvar och det kan ju bli pappan som får boendet, då är det helt onödigt att förvilla sonen ännu mer. Bara flytten är en stor omställning, låt honom landa lite. Varför så bråttom? Nån endaste gång kan du väl försöka tänka på barnets bästa?

Jag anpassade mig efter honom när han sa 20 mil, jag sökte då endast jobb med 20 mils radie. När jag väl får jobb så säger han att han inte godkänner det. Det är ju knappast att samarbeta.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:04:51 följande:

Du kan inte räkna med att kunna flytta 20 mil. Han kanske tyckte detta var ok förut men inte länge. Rätten kommer absolut inte se detta som att han inte samarbetar. Oavsett om pappan var ok med detta så måste du ju förstå att det inte är det bästa för ditt barn

Det finns ju på papper som hans advokat skrev i början på tvisten? Att han kan gå med på det.

Om han ångrat sig hade han kunnat säga det innan jag blev erbjuden jobb på annan ort.

Varför skulle rätten inte se det?
  • Anonym (TS)

Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.

• Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:13:52 följande:

Att han KAN gå med på det. Det betyder inte att han gör det.

Ett alternativ hade ju faktiskt varit att du kollade att det var ok innan du tackade ja till jobbet?

Att detta finns på papper har jag fick inte läst att du skrivit förut

Det var i maj förra året han skrev det.

När tvisten startat. Sen säger han till familjerätten att han är orolig att jag ska flytta med sonen.. han säger emot sig själv lite.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:29:57 följande:

Alltså VAD har han egentligen skrivit på och VARFÖR? Detta låter ju bara helknäppt.

Det är länge sedan han skrev detta. Dessutom har du som sagt flyttat mer än 20 mil. Du hade ju lätt kunnat hitta ett boende inom detta avstånd.

Det kanske inte ENBART är pappan som ska kompromissa.

Oavsett. Rätten ser till barnets bästa vilket de med största sannolikhet inte kommer tycka är att flytta över 20 mil

I ett brev mellan våra advokater skrev hans advokat att han går med på en flytt inom 20 mils radie.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:37:25 följande:

Ja och du har uppenbart flyttat längre än så. Oavsett så har han rätt att ändra sig

Så hur tror ni att det i bästa fall blir för mig?

Och i värsta fall?

Enligt min advokat så har han godkänt flytt och därav bör det inte vara till min nackdel. Jag litar ju mer på henne än random folk här på familjeliv
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?