• Anonym (Eva)

Juridisk fråga - förvaltningsrätt

Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 19:30:11 följande:

Jag får svårt att påvisa att jag har rätt om de inte vill utreda saken korrekt och faktiskt behandla det underlag som finns.

I överklagan till Förvaltningsrätten ska du lägga fram de underlag som krävs för att dem ska ändra myndighetens beslut, dvs lägg fram det underlag som du tycker myndigheten inte har tagit fasta på/tagit med i sin utredning.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 19:41:30 följande:
    Men det mesta jag har, har funnits där hela tiden, bara det att varken myndigheten eller rätten har använt det som underlag för sitt beslut.
    Därför vill jag påvisa att besluten är felaktiga.
    Rätten har ju vanligtvis bara det material som myndigheten eller den enskilde inkommer med. Så har myndigheten underlåtit att bifoga allt material måste du göra det i din överklagan så att rätten kan ta ställning till ärendet. Men du måste yrka på ett annat beslut, inte att rätten ska granska myndigheten sätt att utreda, sådant gör andra instanser.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (§-fråga) skrev 2020-07-09 20:26:13 följande:

Text kopierad från Sveriges domstolars hemsida:
    https://www.domstol.se/amnen/overklaga-myndighetsbeslut/Forsorjningsstod-och-annat-bistand/sa-avgors-malet-i-forvaltningsratten/

Så avgörs ett mål i förvaltningsrätten
    Förvaltningsrättens uppgift är att avgöra om myndigheterna har följt lagen eller inte när de fattade det aktuella beslutet.
    Precis, de ska avgöra om myndigheten har fattat rätt beslut enligt lagen. Om du inte tycker det måste du yrka på vilket beslut du tycker att myndigheten borde ha fattat, dvs har myndigheten har gett dig avslag i ett ärende ska du yrka på att  rätten ger bifall. 
Svar på tråden Juridisk fråga - förvaltningsrätt