• Amidina

BIM Augusti 2020

ellie86 skrev 2020-07-24 15:42:37 följande:

Ja verkligen, kroppen är bra häftig ändå! Och kul att nörda ner sig i sånt som gäller fertilitet och allt runt omkring, och kunna se samband.

Haha, åh valptiden :D Vår vovve är 5 år nu, så man har ju glömt hur hääärligt det kunde vara emellanåt hehe... :)

Ja jisses, jag har alltid haft intresse för barn och uppfostran/tankar/kulturer, sen graviditet, men sen när vi äntligen började försöka själva så gick jag ju helt bananas med informationssökandet. ;P

Haha, ja du det hade vi också hunnit glömma på bara det året sen vår andra hund var liten valp. XD Imorse fick jag snällt gå upp för katten kräktes på golvet och valpen tyckte det lät och såg oerhört spännande ut och var på väg dit...
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-24 16:23:36 följande:
    Blev nyfiken på att du tar selen varje dag, vad är det särskilt bra för? Mina multivitaminer innehåller visserligen det, men borde man ta större dos?

Jag har också funderat på om vi tar för MYCKET tillskott, kan man det? Vet ju att vissa mineraler ska man inte ha för mycket av, men vitaminer? Kan man överdosera på vitaminer? Vi tar ju våra tabletter varje dag: multivitaminer, hög dos c-vitamin, magnesium, zink, omega3. Jag tar bidrottninggele och maken maca.

Uhhh la la la, mer sex än vanligt minsann You go girl!

Blir helt klart motiverad till att börja tempa vaginalt! Spelar det någon roll vart termometern placeras då? Ska den vara mot en vägg, om du förstår vad jag menar

Skrev precis till Entusiastisk att hon och du är min nya underhållning. Så spänd på hur det går för er nu i fertila perioden! Vill ju typ veta ALLT om ÄL-stickor, tappen och sekret, hehe!
    Ska förtydliga att jag tar det nästan varje dag, med uppehåll då och då. :) Det är bra för hur mycket som helst, slänger in en länk till min favoritsida när det gäller att läsa om vitaminer och mineraler: http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
    Eftersom våra jordar i Sverige är selenfattiga är det bra om man äter lite tillskott av det, om man inte äter väldigt mycket selenrik mat.
    Alltså ja, det kan man när det gäller de fettlösliga vitaminerna, de lagras ju i fettvävnaden och vissa av dem kan bli giftiga i för hög dos. Men oftast krävs det rätt mycket och under lång tid, och man hinner få en del besvär som pekar på att nåt är fel. Min tanke är att om jag börjar få konstiga symptom så slutar jag ta mina tillskott ett tag och ser om det blir bättre. :) Men kolla på den sidan jag länkade, där kan man läsa om optimalt intag, och även vilken typ av mat som innehåller olika mängd. DRI är väldigt ofta i underkant, den säger egentligen mest hur mycket man ska ta för att inte bli sjuk, inte hur mycket man ska ta för att må som bäst.

Nä, jag stoppar bara in tempen tills det tar emot typ, och försöker hålla mig vaken så jag hör när den piper. ;P Lite av en utmaning vissa morgnar kan jag ju säga, med täcke på och halvsovandes. Hade varit kul att se om du ser samma skiftning i kurvorna som jag gjorde när jag bytte, att de blev så väldigt mycket jämnare.

Haha, såg det och känner likadant med er! :P Går bara och väntar på att du ska börja känna av symtom på det ena och andra nu... ;)

Har precis tagit dagens test, det var negativt men kaaanske lite starkare än igår..? Tappen är kvar på samma ställe, men där var helt klart fertilt sekret idag! Så troligtvis får jag räkna med ÄL på söndag istället för imorgon. :) Men intressant att testen var starkare häromdagen och sen blev svagare (och nu starkare igen).. Jag har ju tagit extra D-vitamin, funderar på om det kan vara det som påverkat.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Jensan88 skrev 2020-07-24 17:44:50 följande:
    Jaaay! :) Då blir det att tuta och köra ikväll. ;P

Det var de äl-test jag kom över. Vad är det som är så jobbigt med de? :O hur fungerar PreMom?
    Håller med Jenzia, kör på! ;)

För egen del tycker jag såna är jobbiga för strecken hamnar liksom så långt ifrån varann. Men de går oftast att dela på så man kan ta ut själva teststickan och då syns det lite lättare tycker jag. :)
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 21:18:24 följande:

Känner ni av typ vilken sida ägget släpps ifrån eller så?! Jag kände förra cykeln på höger sida och denna på vänster.. Det liksom ilar.. ^^

Ibland kan jag göra det, det har kommit på senare år. :) Men för mig molar det oftast då. Sjukt häftigt egentligen, och att kroppen byter sida lite då och då är också nåt jag lärt mig för nåt år sen bara!
  • Amidina

God morgon mina damer, här kommer jag på efterslänten! :P Hoppas ni alla får en solig och härlig dag idag! Solig

• Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-24 22:49:11 följande:
    Ska gå in och läsa på Finns så mycket kosttillskott att jag blir helt snurrig! Läst en del om bidrottninggele, som jag käkat i 3 mån nu, och rosenrot, som både jag och mannen tog från mens till ÄL denna månad. Mendet ska ju också finns ayurveda-tillskott som också ska vara bra för fertiliteten! Oh well, kan ju heller inte ta allt!

Hihi, är du mer kvällsmänniska än morgon människa kanske? Jag vill påstå att jag är morgonmänniska, men lätt sagt när man får sova hela nätter, varken bli väckt av bebisar eller djur Men jag gillar verkligen de rofyllda timmarna mellan 6-8, innan allt vaknat och dagen börjar snurra igång.

Imorse inbillad jag mig att jag började få molvärk som lättare mensvärk, men det försvann så fort jag tänkt tanken på att det skulle vara tecken på graviditet, hehe!. Den enda månaden jag haft några som helst symptom var första vi försökte, januari. Så ömma bröst och hungrig konstant! Men icke! Ja och nån månad har jag inbillat mig fästvärk

Låter lovande, som att ÄL är på G! Brukar det räcka med ett test om dagen för dig? Nu med stickorna tog jag två om dagen, men kanske mest för att jag var så nyfiken på stegringen Tog ju fyra test dagen jag fick positivt! Haha, kanske gick lite bananas bara för att det är nytt med stickor för min del

Har du tagit extra D-vitamin tidigare cykler också? Och Letrozol? Har väl inget med varandra att göra egentligen, men båda ska väl se till att ägget släpper som det ska?

Nu är det dags att krypa till kojs! Natti!
    Haha ja, känner också lite så, det är en riktig djungel! Jag är så himla glad att jag lyckades få komma till Vulverine precis innan hon blev riktigt stor så jag fick hjälp att bena ut vad just vi behövde för tillskott.

Juuupp! Älskar att vara uppe nattetid, det är så tyst och lugnt och skönt då. :P Men håller med om att tidiga morgnar innan alla vaknat också är riktigt härliga. När jag bodde i stan så var tidig söndagmorgon min absoluta favorittid!

Haha, är det inte alltid så? ;) Förra månaden fick jag ju feber ett dygn bara sådär mitt i lutealfasen, var helt säker på att det var ett ägg som fäste, men här är jag ju igen så - nä. :P Har haft ett par cykler där vi varit helt säkra på att det varit vår tur, men mensen envisas med att komma regelbundet ändå. Funderar lite på om jag kanske har ett överaktivt immunförsvar som inte släpper in några spermier.. Men isf hjälper insemination så time will tell!

Ja, jag brukar bara ta ett om dagen, men det händer att jag tar 2 om jag tycker nåt är lite ur fas. Vi har inte så gott om pengar så jag snålar lite med mina tester. :P Eller ja, försöker iaf, går inte alltid så bra ihop med nyfikenheten!

Till och från har jag det, ffa under vintern iaf. Brukar försöka tajma så jag tar veckodosen precis innan ÄL då. :) Nu under sommaren är jag ute rätt mycket, så har inte tagit förrän denna månaden. Letrozolen är ju egentligen till för de som inte ägglossar, men jag har fått det för att försöka boosta lite, jag har liiiite klen östrogenproduktion av nån anledning som jag har haft svårt att rätta till. Kan vara stress, men har gjort allt jag kan där för att komma tillrätta med det.

Hur är det idag, fler symtom? Såg att tempen gått upp lite, najs! Min har haft några riktigt hattiga dagar, hoppat mellan 36,2 och 36,4 så det ser inte klokt ut i appen. XD
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-25 09:09:34 följande:

Uppdatering;

Nu vågar jag lita på att det är fertilt sekret!! Andra dagen med äggvita!(precis som igår) så verkar ha en väldigt bra motorväg! Tappen hög, och liksom mjuk runt kanterna och börjar öppna sig, centrerad, juicy och halt där så hon verkar vara gästvänlig! Lite känningar i "tjejmagen" ilningar i vänster äggstock.

Nu blir det kanske verkligen tmi men det(fertila sekretet) liksom hänger ner typ 10cm när jag går på toa. halt, bygger broar och Testade trixet med att lägga i det i vatten, kanterna löste upp sig lite men den fortsatte ändå att vara i en klump så nu får jag nog ändå lita på mig själv att det är fertilt sekret och inte sädesvätska.. Känns skönt att kommit så långt att jag nu vet 100% och inte behöver vara osäker iaf. Har även kollat igenom Jenny Koos alla cervix sekret bilder för att försäkra mig.. Har man blivit knäpp eller xD

Bör jag testa ältest 2 ggr idag eller tror ni det räcker vid samma tid som igår och ta det därifrån? Beräknad äl är ju först på måndag. Generellt bör man väl inte missa peaken om man tar vid samma tid varje dag och gör på samma sätt med att inte dricka eller kissa på 4h? Eller hur upplever ni andra det?

Fick till bra med sömn inatt också! Ska boosta med d-vitamin vid pos Äl-test!

Hur mycket tar ni andra.. Amidina? Hörde på ett webinarie att Jenny Koos tog 50.000ie dagen innan ägglossning.. Jag tog 5000ie förra cykeln och tänkte kanske ngt sånt denna med..

Woopwoop för motorväg! :D Kan också få sådär riktigt långt och segt ibland, ett tag sen nu dock. :P Tror jag haft för få kvinnor som delar östrogen i min närhet, haha! 

Jag hade nog tagit testet samma tid som igår, men är du extra nyfiken så kör på. ;) Jag brukar dricka lite mindre än normalt under eftermiddagen, kör sista kissen vid 12, och testar sen vid 16-17. :) Beroende på hur väl dina äggstockar reagerar på Lh så Kan du eventuellt missa peaken om du bara testar en gång om dagen, men det är inte jättevanligt att det går så fort.

Jag tar mellan 30-40 tusen ie en gång i veckan under vinterhalvåret, efter rekommendation från Jenny (var hos henne för ett par år sen och fick hjälp), den här månaden har jag tagit 30k för ett par dagar sen, men är mycket ute i solen också. :) Har äntligen lyckats skonsamt bygga upp en bra solbränna under våren så använder ingen solkräm (täcker känsliga områden med kläder eller håller mig i skuggan om jag är bar där).
  • Amidina
    odlarmamman skrev 2020-07-25 10:09:36 följande:

Nu kommer jag med en fundering. Jag har aldrig haft fullt utslag på äl-tester två dagar på en cykel. Brukar vara först blankt sen svagt öka två dagar, bli fullt utslag och sen minska successivt. Brukar ha äl dagen efter fullt utslag. Nu har jag tyvärr inte tempat som jag tänkt denna månad, fick liksom ta en paus med det då sömnen blivit så oregelbunden nu under sommaren.

Men jag som brukar ha äl 24 timmar efter fullt utslag, vad ska jag räkna med denna månad? Borde jag ha äl idag (24 timmar efter fullt utslag) eller är det snarare imorgon då jag fortfarande har fullt utslag? Kan man ha fullt utslag samma dag som äl? Sjunker nivåerna så snart ägget släppt? Jag brukar liksom fortsätta testa så jag ser att det går ner. Säkert totalt onödigt men så har jag gjort.

Fick till mys i förrgår på morgonen, vid midnatt natten till idag. Så borde ha nån chans oavsett. Men blir lite förvirrad av testerna för när jag ska räkna med att mensen kommer.

Jag kan iaf svara på att nivåerna går ner när ägget har släppt, då har de liksom gjort sitt jobb. :) Man brukar säga att ägget släpper inom 24-48h efter påvisad topp, så tanken är väl egentligen att man ska sluta testa när man väl fått positivt. :) Men här har du en annan som också fortsatt kolla dagarna efter vid olika tillfällen. ;)
    Räkna med ÄL dagen efter positivt så bör det bli rätt!
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-25 11:14:20 följande:
    Hade väl eg kunnat hålla mig men körde på 2 test för säkerhetsskull. Tar ett vid 19 ikväll och tog precis.. Gått från 0,09, 0,15(båda tagna 14-14.30) och idag strax innan 11 var det 0,20. Så uppåt går det iaf. Ska bli spännande att se ikväll.. Idag blir det dvitaminboost i solen hela dagen! Och när jag får positivt ältest kör jag på några 1000ie i tablettform..

Hur ser det ut med din äl nu!? Symptom? Är det imorgon du beräknas ha äl?
    Jag har inte den appen ni snackar om, så noll koll på vad de där siffrorna betyder. ;P Men det låter ju bra iaf, uppåt är ju (väl) positivt!
    Gotta i dig lite extra fett också, avocado, lax, nötter, sånt är bra för ägglossningen. :D

Här är det liiite småhugg och mol på både vänster och höger sida sen några dagar, men när det är så milt vet jag sällan om det är pga endon eller annat. Sen ligger mina äggstockar inne bakom min bakåtlutade livmoder, så allt är en enda förvirrande röra där inne. :P 
    Räknar med ÄL imorgon, så det blir ett par dagars sex till, mitt stackars underliv.. :P Får boosta ordentligt med ecovag efteråt, brukar få lite svamp efter såna här maratonveckor, attans basiska sperma!
    Kul om vi ägglossar ihop, haha! Skicka signaler via skärmen eller nåt. :P 
  • Amidina
    odlarmamman skrev 2020-07-25 11:27:01 följande:
    Jag fortsätter nog med två tester om dagen tills jag ser att nivåerna går ner =P som du säger, svårt att låta bli ibland.

Rosenrot, maca och extra d vitamin boost denna cykel. Får se om det gör susen eller inte.

Har du också ägglossning snart =)
    Så är det när man är nyfiken! :P Men sen å andra sidan lär man sig ju en hel del då också.

Håller tummarna att det funkar, här har det bara blivit d-vit för min del. Macan ger mest gubben effekt, och rosenroten gav ingen av oss nåt under de månader vi testade. Kör nog mer på glädje och vila. :)

Ja, jag misstänker att den kommer imorgon, får se vad testet idag säger!

Måste också säga att jag gillar verkligen ditt användarnamn! Vad odlar du?
Svar på tråden BIM Augusti 2020