• ellie86

BIM Augusti 2020

Jag som hade en mystisk temphöjning här om dagen kan rapportera att tempen sjönk något igen... Men nu igår och idag har jag haft fertilt sekret!! Tror bara att det är ni som kan förstå vilken härlig känsla det är att få lite någorlunda tydliga signaler från sin kropp, har inte sett något tydligt sekret det senaste halvåret typ! Tror att jag ska börja äl-testa två gånger om dagen nu för säkerhets skull, även om det känns som en sån besvikelse nu varje gång strecket är så svagt på dem. Men jag hoppas att det vänder snart!

(Hann inte vara inne på FL sen i förrgår så känner att jag har en del att läsa ikapp nu)

• ellie86
    Entusiastisk skrev 2020-07-31 05:00:49 följande:

Äntligen gick tempen upp.. Känner mig lite av en dramaqueen för igår..hehe.. Men ja.. Alltid jobbigt när det känns som man har koll på sin kropp, men så spelar den en ett spratt.. Haft så mycket sånt under amningen när kroppen skruvat upp allting men då ibland inte lyckats äl.. Vet man ska ha 3 höga tempningar för att bekräfta men ja, ser detta ändå som en bra bekräftning.. Vad tror ni??

Ska jag analysera nu i efterhand känns det som att kroppen misslyckades med första äl men att all symptom var väldigt lik förra månaden. Jag kände liksom av äl på ett bra sätt. Tappen, sekret, älsmärta men allting på en bra nivå iaf fysiskt.. Det som var off var mitt humör, fick världens mentala urladdning på kvällen(trötthet eller hormoner!?) Tappen stängde sig iaf därefter och trodde då att äl var förbi..

Men sen öppnade tappen sig dagen efter igen och kroppen verkade då försöka en gång till... Fick dipp i tempen, mycket ondare i magen, gjorde ont vid sex(men gick att hitta okej positioner) Ömma bröstvårtor, väldigt illamående. Fick stegring på äl stickor med missade peaken och misstänker att det blev en snabb peak följt av en snabb äl(antar att ägget var så pass redo pga första försöket kanske??) eller har jag det så?!(första ggn med ältest)

Well, tack för att ni finns här inne iaf och tack för att jag fick skriva av mig lite<3

Bifogar min kurva :)

Väldigt lovande temphöjning :) Tycker att det låter som en bra analys, och jag håller tummarna för att det fortsätter åt det hållet! Det där med äl-test är ju rätt individuellt, en del får superstarka test i flera dagar medan andra aldrig får lika starka streck men ägglossar ändå (finns olika känsliga test också som jag förstått det?). Sen är det ju också väldigt olika om det kommer en gradvis stegring eller en väldigt snabb och kort peak, och det kan ju komma på olika tider på dygnet så beroende på när på dygnet man testar så kan man ju missat den starkaste ökningen. 

Det där med att kroppen spelar en spratt är så himla frustrerande! Jag gick ifrån att ha haft stenkoll på min kropp till att plötsligt inte alls veta vad den håller på med, och det är ju en väldigt jobbig känsla. När man tolkat på ett sätt och väntar sig ett resultat (äl-test eller temp) och så blir det helt tvärtom. Att känna sig grundlurad och besviken gör ju ingen glad... Ja jösses... Du är inte ensam! <3

• ellie86
    Enlitentrea2020 skrev 2020-07-31 06:03:39 följande:

Hej på er!

BIM i morgon och igårkväll hade jag en liten liten brun fläck i trosan. På papperet blev det suuuuuupersvagt rosa men sen inget alls. Jag sa till mannen att mensen är här så det blir nya tag senare i augusti. I morse var det inget alls på papperet så jag gjorde ändå ett test och jag ser ju tydligt två sträck.

För mig är dock blödning 100% kopplat till missfall. Har varit gravid fyra gången och två har gått bra och två har varit uteblivna missfall. De gånger de gått bra har jag inte blött något alls och första missfallet var en ofostrig graviditet som upptäcktes i vecka 13 av en liten liten blödning och nu senaste missfallet var i maj i vecka 8-9 men fostret hade dött i vecka 7. Då kom dock en större blödning.

Så antingen är detta ett missfall igen eller så är det kanske en sån där nidblödning eller något men det känns så osannolikt för min del. Ska testa ta ett digitalt och en ny sticka i morgon och se om strecket blir starkare eller om det avtar. Och är det ett missfall borde ju blödningen komma igång mer. Har dock behövt cytotec båda de tidigare missfallen då det inte velat komma ut av sig själv.

Förstår din oro, vilka jobbiga erfarenheter du har bakom dig! :( Små blödningar i början på graviditeten är ju egentligen inget ovanligt och behöver ju inte betyda något, men det är ju aldrig roligt med blod och jag förstår din oro.
    Vågar mig i alla fall på ett grattis och hoppas att fröet håller sig kvar! <3
  • ellie86
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-31 13:18:57 följande:

Tror ni att man undermedvetet kan känna av redan innan man försökt att man kommer ha svårt att bli gravid, eller ja fertilitetsproblem? Jag har haft den känslan i flera år att det nog kommer bli svårt, har egentligen inte så mycket som styrker det. Förutom möjligen att jag använt mig av avbrutet samlag som metod i 15 år och aldrig blivit gravid, men det behöver ju inte betyda något.

Hoppas ni som försökt länge inte tar illa upp av min fundering, all kärlek till er .

Alltså jag hade en sån stark övertygelse om att jag inte skulle kunna bli gravid. Hade väl också en del risky avbrutet och använde NC som preventivmedel fastän jag hade oregelbunden cykel att det i princip var omöjligt för någon algoritm att förutspå när mitt fertila fönster skulle vara (visserligen bara med fast partner som jag kunde tänka mig skaffa barn med). Men hade aldrig varit i närheten av en pregnancy scare eller nåt under många år, så jag tänkte att det skulle bli svårt. Blev sen gravid på andra försöket när vi bestämt oss. Så jag hade rätt så väldigt fel där :) 

Nu inne på syskonförsök, och känslorna kommer tillbaka igen. Fastän jag VET att jag kan bli gravid och har ett energiknippe på 15 månader som bevis... 
  • ellie86
    Jensan88 skrev 2020-07-31 21:53:49 följande:
    Vilken månad är din energiknippe född? Har med en 15 månaders. :)
    17 april för att vara exakt! :)
  • ellie86
    Anonym (Kinder) skrev 2020-08-01 00:02:42 följande:
    Känns lite lugnande att ni lyckades så fort när ni väl försökte , <3
    Hade jättesvårt att ta in det när jag plussade dock, jag skulle ju få hålla på i minst ett år först och sen gå på utredning i mitt huvud liksom. :P Var först vid första ultraljudet som jag faktiskt förstod att det var på riktigt, att de där två strecken på alla tester jag tagit faktiskt betydde att det var en liten bebis i magen på mig :)
  • ellie86
    Entusiastisk skrev 2020-08-01 08:20:30 följande:

Bara för att dubbelkolla.. Det är väl inte lönt att ta ett ältest efter att tempen höjts? Premom rek mig att ta test för att bekräfta att det är negativt..

Premom verkar tycka att man ska använda vääääldigt många test haha, helst deras egna så ja... NC tycker det räcker att sluta när man fått positivt (och temphöjning) och jag tycker att det känns lite mentalt påfrestande att hålla på att testa för mycket och fortsätta analysera, bättre då att sluta och bara slappna av :)
  • ellie86
    Jensan88 skrev 2020-08-01 09:43:23 följande:
    Åh, nice! Vår kom 26 April :) Snacka om jämngamla :)
    Vad kul! :) Väntar fortfarande på att min ägglossning ska dyka upp, men ju längre det dröjer är ju risken mindre att de får dela födelsedag om det tar sig denna gång? :P
  • ellie86
    Entusiastisk skrev 2020-08-01 14:32:43 följande:
    Haha okej.. Men dåså! Då får Premom fortsätta tjata :p tar kanske kort på ett gammalt test bara för att få bort notisen :p

Det jobbigaste med ältesten för mig var att man inte fick dricka så mycket.. Och sen om man fick stegring så ska man inte dricka igen till nästa test osv.. Fick aldrig till någon bra rutin på dom.. Och fast jag testade 2 ggr dagen jag då troligtvis hade peak så missade jag den ändå xD men kan ju varit för att det var andra gången kroppen försökte äl och att det då gick snabbare..!? Nu har jag iaf cb digitala och babyplan till nästa månad(är den pessimistiska typen som redan planerat för nästa cykel, lol xD) istället för gravidkollens som verkar vara lite tvetydiga...

Tack för din input och svar <3 kram

Haha låter som en plan :)

Jaa jösses, det är inte helt optimalt nu på sommaren direkt! Antingen är man jättetörstig eller så är man superkissnödig för att man tänkt att man skulle hålla sig x antal timmar innan man kissar också. Så slipper man testa under lutealfasen och mensen så man kan vara lite människa är det ju rätt trevligt XD 
    Haha, jag har inte ens hittat ÄL denna cykel och planerar också redan för nästa vad jag kan testa då för att främja ägglossningen från CD1 och så. Pessimist, javisst! <3 Jag kör testlagrets som också är billiga stickor, men de funkade jättebra för två år sen då jag fick en jättetydlig peak. 

• ellie86
    Entusiastisk skrev 2020-08-01 20:22:29 följande:
    ja men eller hur xD

Vilken cd är du på nu? Har du mer äl symptom? Hur har det varit dina andra cykler med äl symptom etc? Tror du din kropp försöker äl flera ggr eller tror du den kommer en gång liksom? Tar du test varje dag nu? Jobbigt för dig att du varit så påverkad av stress och sånt så din cykel knasat :/ håller tummarna att du snart äl och får stabiliserat din cykel..

<3<3<3
    Idag är CD 25 och jag har börjat få (om än lite sparsamt) äggviteflytningar nu. Tappen är hög och jag tycker den är mjuk. Har aldrig lyckats känna om den är öppen eller stängd pga att jag fick tagit vävnadsprov i samband med cellprovstagning för flera år sen då de knipsade bort typ en riskornsstor bit, så det är allt jag känner... Lite till och från ömma bröst. Men ibland tycker jag att jag nästan inbillar mig symtom liksom.
    Det senaste halvåret har jag inte märkt av några direkta symptom, men innan dess kunde jag tydligt märka av ändrade flytningar främst. Visste direkt när första ägglossningen efter förlossningen var i höstas, så första mensen blev ingen överraskning. Första cyklerna rullade också på med väldigt tydliga symtom att jag inte kände att jag behövde testa eller tempa, jag kunde bara känna in kroppen veta när nästa mens skulle komma. Ooooooch sen kom våren och allt det försvann som en avlöning... Tempade lite halvhjärtat för två cykler sen och fick en temphöjning som enda symptom, förra började jag lite mer dedikerat + äl-tester och fick en stegring på testerna och temphöjning, men missade peaken då jag bara testade en gång per dag. Nu har jag kört en gång per dag också, men nyligen börjat ta två test per dag (ingen rutin på det än heller haha) fast alla har varit svaga. Tempen har hoppat både upp och ned så kan vara att den kanske försökt lite men att jag missat med mina ett test om dagen? Har inte märkt något sådant innan utan det har kommit liksom koncentrerat när det väl har kommit. Nu har jag haft lite mer fertilt sekret de senaste dagarna, och tycker att jag ändå någorlunda börjar känna igen min kropp lite mer. Så jag hoppas att jag inte blir helt lurad nu! Tack för dina tummar, kroppen behöver all support den kan få! <3

Jag har lyckats unna mig en hel timme för mig själv i solen på balkongen idag, kan inte minnas sist jag inte blev rastlös efter typ fem minuter och känt att där kan jag ju inte bara sitta. Nu kunde jag sitta och bara vara. Helt underbart rofyllt och energigivande på samma gång. Tror att det är precis sånt som jag behöver. Har inte lagt allt för stort fokus på att analysera symtom eller sånt idag heller, tar mental semester och tänker försöka koppla av mest! Hur länge jag klarar det är en annan femma haha...
Svar på tråden BIM Augusti 2020