• ellie86

BIM Augusti 2020

Hoppar in här, även om jag inte vet om jag kommer ha BIM i augusti eller september... Känner mig lite, tja, ensam sen mensen kom i juli och jag inte vet när jag kommer ha ägglossning igen.

Fick tillbaka mensen efter förlossningen i oktober (sonen född april -19) och de första månaderna hade jag cykler på 30-35 dagar med en tydlig ägglossning och jag visste när mensen skulle komma bara på att känna in kroppen. Hade stenkoll innan jag blev gravid också, och var glad att jag lärt känna min kropp så bra. Men sen de senaste halvåret har jag haft lååånga cykler på 50-60 dagar och inte alls lika tydliga ÄL-känningar. Man blir liksom så besviken på sin kropp. Nu bestämde vi oss i förra månaden att vi skulle börja Projekt Syskon och börjat tempa och köra LH-tester igen. 

Har börjat med rosenrot denna cykel, med förhoppning om att ge kroppen lite hjälp på traven så jag kan få lite kortare cykler och tydligare känningar igen - för jag vet ju att jag kan! Sonen blev till trots att jag inte hade regelbundna cykler eller några kosttillskott, men jag blir så trött på att vänta. Vänta in ägglossningen (kom på dag 53 senast...) och sen den långa väntan på plus eller mens, och nu bara en lång väntan igen. Något positivt med rosenroten hittills (har ingen aning om det kommer göra nåt med min cykel, tror det när jag ser det) är att jag i alla fall känner mig mycket mer harmonisk och lugn. Stressar inte upp mig lika lätt, och är mer positiv! Bara det måste ju ha en bra effekt på kroppen iaf, även om jag tar det med en nypa salt att rr skulle lösa alla världens fertilitetsproblem typ :)

• ellie86

Börjar bli lite leds på att invänta ÄL nu... Senaste två cyklerna har jag haft ÄL runt CD50 och jag är på CD15 nu så kan ju bli ett tag kvar. Däremot har jag i en vecka nu haft ganska rikliga och krämiga flytningar som jag kan få kort innan äggviteflytningarna, även haft lite ömma bröst och tyckt att det sticker till lite i magen då och då. Så jag vet inte riktigt om nåt är på gång. Börjat med rosenrot denna månad så vet inte om det skulle kunna påverka mig. 

Fick positivt ÄL-test 23/7 när jag blev gravid med sonen 2018, så det behöver ju kanske inte krocka helt och hållet hah... :)

• ellie86

Så härligt peppiga ni är här! <3 
    Enligt NC kommer jag gå in i min fertila period snart, men sen håller den på i typ fem veckor haha så får ju ta det med en rejääääl nypa salt! 

Har ju haft massa flytningar som känts sådär precis-före-äggevite-stadiet i över en vecka nu, men det blir inte så mycket av det. SÅ kul är det ju inte att köra schemalagt sex i vad som lika gärna kan vara fem veckor bort. Med sonen så låg vi bara dagen jag fick positivt ÄL-test och dagen efter - och det gick ju ändå! Men man känner ju att man inte vill "slösa bort" en chans. Hm.

• ellie86
    Amidina skrev 2020-07-23 13:18:14 följande:
    Har du kollat vad Vulverine skriver om att boosta fram ägglossning? :) För mig har det funkat förr när den dröjt, att ta en rejäl dos d-vitamin, försöka få mer och bättre sömn, och (iaf tillfälligt) lägga om kosten så den är full av vitaminer, mineraler, och fett, för att få ägget att släppa taget. :) Hoppas du hittar rätt metod och att det går vägen den här gången!
    Tack! Har varit inne och kikat på många av hennes grejer, och har gjort några små ändringar här och var. Jag misstänker att mycket kan vara stressrelaterat då jag jobbar inom vården och ja så kom coronan... Men är inne på min andra period av föräldraledighet nu fram till september, och märker verkligen hur mycket bättre jag mår psykiskt. Ingen stress eller press, kan ta en långrunda med hunden och vagnen och verkligen njuta! Men det skadar ju inte att testa sig fram för att öka chanserna :)
  • ellie86
    Amidina skrev 2020-07-24 10:13:26 följande:
    Jisses, då förstår jag att du varit stressad! :O Skönt med ledighet dock, det kan verkligen göra sån skillnad att få varva ner och bara vara ute i naturen också. Hoppas verkligen det ska hjälpa att rätta till systemet så du slipper vänta in allt så länge! 
    Amidina skrev 2020-07-24 10:16:49 följande:

Det är banne mig inte lätt att hänga med er när man vaknar och där är 15 nya inlägg.. :P En annan är ju inte morgonpigg direkt. 

Jo, ju mer jag tänker på det desto mer fattar jag ju att min kropp varit i rätt så rejäl obalans i år. Blev gravid sist under semestern, säkert av en anledning liksom :) Då hade jag stenkoll på kroppen och kunde märka att jag hade ägglossning utan att egentligen testa och tempa (vilket jag ändå gjorde hehe), men nu är det ju lite smått kaos så försöker lära känna kroppen igen och hoppas också att det rättar till sig!

Här har jag en levande väckarklocka som tyckte att det var morgon 05.45, även om jag inte riiiiktigt höll med själv så there's that ;)

• ellie86
    Amidina skrev 2020-07-24 13:11:12 följande:
    Jomen så är det ju. :) Kroppen är ju mer mottaglig för graviditet när man mår bra både fysiskt och psykiskt. Det stämmer verkligen det de säger om att menscykeln är ett sätt att hålla koll på hälsan!

Haha, då vill det till att man hunnit sova någorlunda under natten. :P Jag vaknar förvisso av gubbens väckarklocka, men brukar kunna somna om igen. Just nu har vi dock en valp också, så dels vaknar man nattetid av henne, och dels är det bara att ta sig upp när hon tröttnar på att ligga i sängen för annars är det kissepölar och söndertuggade sladdar överallt.. Drömmer

Ja verkligen, kroppen är bra häftig ändå! Och kul att nörda ner sig i sånt som gäller fertilitet och allt runt omkring, och kunna se samband.

Haha, åh valptiden :D Vår vovve är 5 år nu, så man har ju glömt hur hääärligt det kunde vara emellanåt hehe... :)

• ellie86

Här är det jag som halkar in lite sent känner jag :D Min sambo tycker att jag obsessar lite genom att hänga så mycket på Familjeliv och sånt så brukar låtsas att jag inte alls sitter och knarkar allehanda forum när han är i närheten haha... Han tycker väl mest att det kommer ju ske när det sker och att man inte behöver tänka eller analysera så mycket kring det. Så då är det ju skönt att man har andra som är i samma läge att diskutera och filosofera med! :)

Här är en till (inflyttad) skåning i övrigt, bor i Lund!

Ska kolla de inläggen ni länkade några sidor tillbaka om fertilt sekret. Jag brukade ha väldigt tydliga äggviteflytningar men inte bara har mina cykler varit långa och oförutsägbara nu under våren, jag har inte heller märkt av sådär klockrena äggviteflytningar... :/ Har dock haft temphöjning och förra månaden också en stegring på stickor (testade inte tidigare cykler då vi inte aktivt försökte då) så bör ju rimligtvis ägglossat till sist. Lyckades få lite d-vitaminkick igår då jag var ute i solen, som idag lyser med sin frånvaro igen. Får nog kolla på lite tillskott där!

• ellie86
    Entusiastisk skrev 2020-07-26 10:50:23 följande:
    Vad kul med en till skåning! Välkommen!

Min man tycker också jag är lite besatt haha.. Men han skämtar mest om det xD samtidigt håller jag iofs med honom, haha!! Men visst är det härligt med ett gäng kvinnor man kan diskutera verkligen allt utan censur, tror knappt männen förstår hälften ;)

Låter ju onekligen som det! Ska bli kul att följas åt! När har du beräknad äl och BIM?

Kram

Hahaha, jag började förklara massa om hormoner och fertilitetstecken och jag kunde verkligen se hur hans blick blev helt glasartad XD "Aja, men säg till när det är dags att ligga" blev kontentan liksom... :P

Svårt att beräkna ÄL och BIM, för min cykel har varit lite knäpp under våren men jag hoppas att den håller på att vilja rätta till sig. Jag fick barn i april 2019 och när mensen först kom igång i oktober igen hade jag 30-35 dagar ish och märkte tydligt av min ägglossning, men sen har jag haft väldigt diffusa symptom och 50-65 dagars cykler.
    Just nu är jag på CD19 och tycker jag haft rikliga och krämiga "för-fertila" flytningar i evigheter (eller typ 10 dar haha) men händer inget med det och LH-stickorna är retsamt svaga hur mycket jag än går och överanalyserar symptom. Började knapra rosenrot denna cykel med förhoppning att det skulle kicka igång systemet, men det är bara att vänta och se.  

• ellie86

Jösses vad ni skriver, får försöka läsa ikapp! Men jag är himla förvirrad just nu...

Min temp har gjort en rätt klassisk ÄL-sväng med en liten dipp följt av hög temp. Även om det dippade lite igen så är det något förhöjt. En annan app loggade det som ÄL på CD18, NC väntar på mer data... Känns lite med symptom osv att det kan ha varit ÄL. Men till saken hör att mina LH-test varit negativa dag för dag.

Jag har tidigare fått utslag på samma slags test som jag tagit vid ungefär samma tid, så känns konstigt om jag plötsligt skulle ha missat det helt. Man kan ju bli tokig för mindre. Är tempen hög imorgon igen så får jag lita på den, antar jag?

• ellie86
    Amidina skrev 2020-07-28 13:55:50 följande:

Ja, man blir alltid lite knäpp på när testerna inte visar nåt vettigt. :/ Jag brukar alltid gå på tempen när alla andra symtom förvirrar, för har du inte feber är det ÄL som har passerat om tempen går upp och håller sig där. Du kan kanske ha fått en sån cykel där LH-peaken var väldigt kort?

Utifrån din kurva hade jag nog placerat ÄL på CD18, eller möjligtvis på natten mellan 18 och 19 som senast.. 

Jag brukar ha relativt snabb peak, så pass att jag missade den förra månaden men fick iaf starkare streck dagen innan och efter som jag kunde gå på (och temphöjning på det), så det finns ju en möjlighet. Men väldigt virrigt. Eftersom jag har oregelbunden cykel har testen varit toppen för mig så jag fått en tydlig förvarning och sen kunnat bekräfta med tempen som höjts, så nu känner jag mig lite lurad haha :) Vi lyckades iaf få till det cd18 så alltid nåt i så fall!
Svar på tråden BIM Augusti 2020