• Amidina

BIM Augusti 2020

Canama skrev 2020-07-15 22:15:43 följande:
    Tack för svar! Har känt efter ÄL-sekret en gång för ett par månader sedan och då tyckte jag att jag -hittade- det. Det var sådär trådigt som vissa beskriver det. Dock sa de mig inte så mycket, har ingen koll på NÄR man har ÄLsekret. Innan ÄL? Efter? Under tiden? Och hur länge har man kvar det? Jag måste riktigt upp i tappen och känna efter, så vem vet hur länge det legat där :D
    De flesta tar bara sikte på det sekretet som liknar rå äggvita och missar att det finns rätt mycket annat som också räknas som fertilt. :) Kan vara rätt svårt att hitta när man inte är van, så som Vulverine brukar säga så är det lättare att gå efter känslan när man torkar sig efter att man kissat. Om pappret glider lättare än vanligt, och det känns lite halkigt och/eller blött (förutom kisset då, haha!) så är det med största sannolikhet fertilt, särskilt om man inte passerat ÄL än. 

Fertilt sekret har du normalt sett runt 3-6 dagar innan ÄL och under själva ÄL-dagen. Vissa har längre, vissa kortare, men optimalt ligger det runt 3-6 dagar. 
    Efter att ägget har släppt så är man ju fertil i ca 24h till, och sen stängs tappen och man torkar liksom upp. Det går från halkigt och blött till krämigare, tjockare, eller helt enkelt bara torrt.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina

Idag är verkligen en riktig skitdag för min del.. Skrikandes Dag 4 av 5 på Letrozol och bristen på östrogen ger sig verkligen tillkänna. Vill bara gömma mig, hatar allt, är konstant gråtfärdig ömsom förbannad, och så jäkla hungrig men vill inte ha nåt.
    Hoppas VERKLIGEN att det ska gå den här gången för attans om jag ska behöva köra fler kurer av det här. Hörk.

35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-16 14:38:45 följande:
    Ja, haha, försökte känna igår men hittade liksom inget som kändes annorlunda, allt var mjukt och geggigt dit har nådde. Får försöka ikväll igen

Superljust ÄL-test i morse och nu försöker jag hålla mig så jag kan ta ett nytt test runt kl 16 som du föreslog, men är redan nödig! :-P

Så du blev till på första försöket med inseminationen? Kanske historian kommer upprepa sig i september då!

Åhh jag hoppas så på augusti för oss båda! Jag hinner eventuellt med två BIM i augusti också så typ dubbel chans för plus!

Spännande med sippsauna! Men vad är det för örter?
    Hehe, ja det är riktigt lurigt det där men om du inte riktigt nådde så är det ett gott tecken, särskilt tillsammans med stickan! Min gissning där blir ÄL senast imorgon, och tempstigning from söndag. Solig

Yes, då lyckades de ju mha tempen pricka helt rätt, och simmarna fick sig en extra skjuts och slapp brotta sig genom tappen med alla dess fällor. :P 

Visst ja, du ligger ju tidigt med BIM i augusti. Tummar och tår hållna! Hade ju varit helt fantastiskt om vi fick gå över till en BF-tråd istället, kan tycka det är på tiden. Skrattande

Jag körde på den simpla vägen och köpte en av hennes färdiga örtblandningar, Golden blood heter den nog. Har en hel del böcker om örter men har inte orkat sätta mig och läsa på än, men de är ju bra för olika saker och jag behöver ffa lite extra blodcirkulation och hjälp att eventuellt minska på endo och myom. Helt galet om det funkar, men konstigare saker har väl hänt tänker jag. Cool

Sista dagen med Letrozol idag! Ska in till stan med mamma och vovvarna, så får passa på att njuta lite i solen. Solig
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-16 14:40:17 följande:
    Fy, låter så jobbigt! Var snäll mot dig själv och unna dig lite saker som gör dig glad och nöjd <3 en ansiktsmask, någon god mat, en bra film, seriemaraton, ett träningspass, en promenad eller bara sov eller gråt ut <3 stor kram och hoppas det är sista gången!
    Tack så mycket! Hjärta  Jag tog ena hunden och gick ut på en lååång skogspromenad igår, och det var faktiskt riktigt skönt att bara vara där ute. Blev jobbigt när jag kom hem igen, men unnade mig lite sockerkakssmet på kvällen, så det kändes liiite bättre. ;) Men sista dagen med tabletterna idag, ser sååå fram emot att få tillbaka mitt östrogen och feel good-känsla!
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-17 16:08:40 följande:
    Alltså, nu kände jag kanske någon slags springa där uppe vid tappen. Hmm som att tappen är rund och sen var det lite som en springa som dock inte kändes öppen, hmm! Får nog googla om hur det ska kännas, haha.

Yes! Jag tror också ÄL senast imorgon, fick 1.57 precis på Babyplan/PreMom Vi ska bort ikväll så det blev insemination nu och så kanske vi kan få till det imorgon och på söndag med.

Åhh ja, vill hemskt gärna följas åt i en BF-tråd! Det hade varit som att vinna en miljon på lotto!

Skönt att det är sista dagen med Letrozol för dig idag, verkar inte alls härligt Tillför man någon överdos av hormoner eller? Har inte så bra koll på Letrozol och inte läst så mycket om det, min cykel är ju väldigt jämn.
    Jag har gett upp det där med att känna om den är öppen eller stängd, det går inte alls. :P Men jag har ju iofs blivit koniserad, så det kan ju påverka kanske. Men annars kör jag på position och mjukhet. :P 

Inte en aning om vad det innebär, men tjoho! :D Jag ska börja tempa imorgon på dag 8, och sen blir det stickor på dag 12 den här gången tror jag. Förra cykeln kom ju ÄL på dag 16, så det blir nog rätt lagom där.

Letrozol används egentligen till bröstcancerpatienter, det blockerar östrogenproduktionen. När man slutar ta det så skjuter östrogenet iväg lite extra eftersom hjärnan har fortsatt skicka signaler om att mensen är slut, dags att öka östrot, så när man väl släpper på blockeringen så ligger "beställningen" på östrogen högre än vanligt. :) Jag har ju egentligen en fungerande ägglossning i mig själv, men liiite östrogenbrist och det här är lite av en quick fix (som jag egentligen är emot, men har inte lyckats få rätt på det på egen hand så då får det gå an tillfälligt iaf).
    Östrogen är annars vårt feel good-hormon som gör en glad och pigg, så när man tar bort det blir det lite kaos, tänk klimakteriekärring (stackars min man alltså). XD
  • Amidina
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-20 11:29:50 följande:

Snälla kan inte någon peppa mig att det är möjligt att jag blivit gravid? ;) . Tyvärr bara lyckats ha sex på dag 11 ( på natten så egentligen dag 12) och min ägglossning har troligen varit dag 14.

Får hoppas sambon slipper klåda och sveda nästa ägglossning så vi kan mysa vid rätt tidpunkt.

Simmarna kan leva i "fabriken" i flera dagar (5-7 enligt forskning), så det kan allt ta sig! ;D
  • Amidina

CD 11 idag, och känner mig helt slut pga valpen vi skaffade förra veckan. XD Fattar inte hur vi ska lyckas få till det när hon är som ett litet plåster på en i sängen (ja, vi är svaga och de får sova där). :P Och med min mamma hos oss mellan torsdag-söndag (precis över ÄL) känns det inte heller som att det kommer bli någon lätt process den här månaden.. Skam den som ger sig, I guess? :p

• Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-21 12:23:59 följande:

Vad härligt med en valp!!! Men förstår att det är ungefär som att ha ett barn, full rulle

Åhh, mamma kanske kan motiveras till långpromenader? Tipsa henne om sommarprat innan läggdags? Så har hon lurarna i när ni går och lägger er?

Jo tack, liv i luckan är det allt. XD Nu har vi 2 hundar, 2 katter, och 14 höns (och väntar fler kycklingar till helgen), så det är snart ett riktigt zoo här. :P

Mamma har egen stuga på tomten, så kvällstid är det lugnt med henne. Men med covid och allt så har gubben varit hemma och då har det funkat bättre med sex dagtid, för vi däckar så fort huvudet träffar kudden kvällstid (och med klängig valp i sängen nu så går det sådär ändå). Men promenad kanske man kan lura ut henne på, även om risken att hon fattar varför är väldigt hög. :p

Hur går det för dig, passerat ÄL ännu? (har noll koll just nu känner jag)
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-21 18:58:51 följande:

Gud vad härligt! Då bor ni lantligt? Fick en bild av en liten knodd som springer runt och jagar hönorna! Er unge kommer älska att växa upp med massa djur

Haha, hon kanske inte har något emot att ge er lite egentid en timme eller så? Jag tänker, om hon vet att ni försöker bli gravida? Hur öppna har ni varit? Jag har inte riktigt någon familj att vara öppen mot, min mamma lever inte längre och pappa är den tysta typen, typiskt för hans generation!

Jag borde haft ÄL i lördags eller söndags, hade peak på ÄL-test på fredag eftermiddag. Sabbade dock min tempning idag så lite osäker på om temperaturen höjts tillräckligt, får se imorgon Räknar med att jag är på ÄL+2 idag.

Japp, ute i skogen med en bit till närmsta permanenta granne. :) Har alltid velat bo såhär, och hoppas att våra barn kommer trivas om vi väl lyckas få några. I annat fall så blir det definitivt ett zoo, haha!

Nä, det gör hon nog så gärna. :) Jag har bara mamma kvar och hon vet ju själv hur det är att behöva kämpa, så behöver inte förklara så himla mycket när det kommer till den biten. Hans sida familjen vet också, och tycker synd om oss, men det märks att de inte riktigt förstår på samma sätt, man får vissa kommentarer ibland, typ "bara slappna av så går det" osv. Men de bor 30mil bort så träffas inte jätteofta.

Spännande, då räknar vi bara ner dagarna nu då! :D Hur har det gått med koll på tappen och så, har den flyttat på sig nåt?
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-22 09:07:52 följande:

Hehe, det låter ju också som en plan Även om jag är helt övertygad om att ni kommer få barn! Bara att det tar lite tid...Ni har ju haft oddsen emot er och nu har ni jämnat ut dem! Nästan som att det är först nu som era försök börjar på riktigt. Lite som de som behöver IVF för att kunna bli gravida, de riktiga försöker börjar vid första insättningen. Jaja, bara mitt sätt att se på det hela

Känns som den värsta kombinationen, att någon tycker synd om en och ger, vad dom tror är, goda råd. De menar bara väl, men blir inte så i praktiken...

Det här med tappen gäckar mig! Jag tyckte den satt lägre ned under mina fertila dagar och nu högre upp. Borde det inte vara tvärt om? Får bara fortsätta försöka lära känna dem.

Det här med tempning har gett lite stress de sista dagarna Jag har inte fattat att det är väldigt känsligt när jag tar tempen, trodde jag skulle ta den på morgonen innan jag gick upp och har inte vägt in att jag går på toa ibland mitt i natten.

Så nu har jag börjat tempa när jag går på toa och får då mycket lägre temp än när jag sen ska gå upp på morgonen, dvs om den lägre tempen gäller så har jag inte haft någon temperaturhöjning = inte haft ÄL denna månaden :-/ Usch då! Blev lite jobbigt nu. Så funderar på att ta en paus från tempningen och bara vänta och se om mensen kommer eller inte.

Tack för hoppet, det hjälper faktiskt. :) Går ju rätt mycket upp och ner det där, emellanåt är jag helt hundra på att självklart kommer det gå, vi ska ha barn i framtiden, och sen dippar man och skaffar en till hund.. :P

Nä, vi har ju redan hört det mesta liksom. Och det kommer banne mig alltid från folk som inte hade några problem att bli gravida och har en hel hoper ungar. Som om jag skulle ge råd om raketforskning för att jag byggde en flygande drake när jag var liten. :P

Jag har läst om några som var sådär tvärtom, och alla regler måste väl ha ett undantag? ;) Min har flyttat upp ett snäpp från strax efter mens iaf, ska bli intressant att se var hon hamnar nu vid ÄL. Ska börja med stickorna idag, så vi lyckas tajma rätt (och kanske ffa hinna ligga tillräckligt den här gången.. :P).

Jag går också på toa på natten, men tempar när jag vaknar till mellan 6-8 på morgonen. I början kan det bli lite jobbigt, men efter några cykler så har man fått tillräckliga kurvor för att kunna läsa av dem även om det finns dagar som sticker iväg lite grann. Det absolut viktigaste är att du följer samma mönster hela tiden, dvs flytta inte tempningstiden mitt i cykeln utan gör precis som du gjorde innan ÄL så blir det mer rättvisande. :) Om du då ser en ökning som hållt i sig, och sekretet dessutom torkat upp eller blivit klibbigare, så har du haft ägglossning.
Svar på tråden BIM Augusti 2020