• Canama

BIM Augusti 2020

Hej!

Hoppar in här! Vi försöker få andra barnet, har ett barn född juni-19. Hade uppehåll från verkstaden förra månaden eftersom sambon jobbar på annan ort. NU verkar det som vi kommer kunna ses lagom till ÄL, en får ju hoppas iallafall;). BIM borde vara 11/8. Vi har tidigare månader bara legat lite extra runt CD14 men tänkte denna månad ta ÄLtester. Inför förra graviditeten tog jag ÄLtester och tempa, men det kan jag inte göra nu pga ojämn nattsömn, hehe...

Sen friammar jag fortfarande också, antar att de kan påverka ÄL. En sköterska jag pratat med säger att de inte påverkar om det går mer än 3h mellan amningarna... men man vet ju aldrig!

Hoppas på många plus här! <3

• Canama

31/7 -1/8 Kinder 32 år. första barnet

2/8 Jenzia, 36 år, första barnet

4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

7/8, Fruffe, 27 år, första barnet

8/8, Cassus, 32 år, första barnet

8/8 Trean2021, 28 år, tredje barnet

9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

9/8 Amidina, 34 år, första barnet

10/8 saraama, 30 år, andra barnet

11/8 Entusiastisk, 31 år, andra barnet

11/8 Canama, 31 år, andra barnet

12/8 Msofie, 24 år, första barnet

18/8 PelloBello, 34 år, andra barnet

19/8 Linjana, 28 år, första barnet

19/8 Rosahimmel, 34 år, fjärde barnet

• Canama
    Amidina skrev 2020-07-15 21:56:17 följande:

Hej och välkommen! 

Ville bara tipsa om att hålla utkik efter fertilt sekret med, kan vara allt från vattnigt till ren äggvitekonsistens, viktigast är att det känns halt och glidigt så simmarna ska trivas bra och få lite "motorväg". ;) 

Amning kan absolut påverka ÄL, prolaktinet är lite "boven i dramat" sas, då det kan hämma ÄL (mer specifikt LH). Men lite som sköterskan sa, ju mer tid det går mellan amningstillfällena, desto lägre nivå prolaktin har man i kroppen. :) Kör du med tester får du ju lite svart på vitt om LH finns i tillräckliga nivåer, och då är det bara att köra på. :) 

Håller tummarna för att det blir ett plus den här cykeln! 

Tack för svar! Har känt efter ÄL-sekret en gång för ett par månader sedan och då tyckte jag att jag -hittade- det. Det var sådär trådigt som vissa beskriver det. Dock sa de mig inte så mycket, har ingen koll på NÄR man har ÄLsekret. Innan ÄL? Efter? Under tiden? Och hur länge har man kvar det? Jag måste riktigt upp i tappen och känna efter, så vem vet hur länge det legat där :D
  • Canama
    Trean2021 skrev 2020-07-19 22:20:42 följande:

Hej alla! Var i cykeln är nu ungefär? Jag börjar närma mig ÄL och provar SMEP metoden denna månad. Har ju dock en förmåga att gå händelserna i förväg och kollade av förväntat BFdatum om det blir något denna månad. Får då se att det kommer var ca 4 dagar efter lillans födelsedag. Detta kanske låter sjukt drygt och som att jag tror att det är hur lätt som helst att bli gravid (vilket jag ej tänker) men blir lite nojig att detta är för nära lillans speciella dag och att vi kanske ska avvakta denna månad.. är det rimligt att tänka så? Är så orolig att barnen ska reagera dåligt på en eventuell graviditet och att då spä på det med att bebis kan komma på minstingens födelsedag känns inte schysst :(

Jag är på CD7! Ha redan börjat med ÄL-tester, men de är mest för att jag har 14 st och tänker inte behöva dom nästa månad hehe ;)

Hur stor ålderskillnad skulle de bli mellan de två minsta? Spontant känner jag att de kanske inte spelar någon roll?.. Bara man ser till att varje barn får ?sitt? på födelsedagen, att de inte blir något ihopsatt firande. Precis som om man får barn nära jul liksom. Om de är liten åldersskillnad så kanske de dessutom tycker de är roligt när de är lite äldre. Kanske har gemensamma kompisar och planerar jättestor födelsedagsfest tillsammans?
  • Canama
    Trean2021 skrev 2020-07-20 08:51:27 följande:

Ok, jag ska köpa ältester idag tänkte jag! Vad kör du med för märke? :)

Det kommer vara 4 år mellan dem så en liten ålderskillnad är det, jag är ju en födelsedagsperson också så det spelar in en del.. vi är alltid lediga på barnens födelsedagar och ägnar dagen åt aktiviteter som barnen tycker är kul. Så då skulle den äldsta alltid få en egen dag och minstingarna behöver dela upp sin dag vilket känns trist. Men risken att bebis kommer på exakt den dagen kanske inte är så stor heller... svårt!

Jag köpte RFSU 14pack för 103kr på apotea.se. Var de billigaste jag hitta när jag skulle beställa så körde på de!

Jag skulle tänk såhär:blir de bebis nu så var det meningen att just den bebisen skulle komma till er familj. Kör på tycker jag :D
  • Canama

Hejhopp!

Här är en till som gått in i fertil period! Så sjuukt taggad!!! Haft en vecka med huset fullt, kusiner, svärmödrar (eller ja, en då), fastrar, hundar och allt möjligt men NU i helgen blir de bara jag, sambon och dottern, så då hoppas jag på att få till de lite grann hehe! Testar med ÄL tester och de har varit helt blanka hela veckan...... men ev börjar de komma lite färg idag, dock hann de torka innan jag läste av det så de kanske inte är tillförlitligt? Hoppas ÄL kommer senast på måndag, på tisdag åker nämligen sambon iväg igen.......

Jag tror inte jag hade ÄL förra månaden. Dotter var som en igel på bröstet eftersom de var så varmt. Sen kom mensen typ 5 dagar sent... nån som vet hur/om ÄL påverkas om den uteblivit månaden innan? Kommer den senare/tidigare? Kraftigare? Kan man släppa flera ägg? Ni verkar vara så kunniga här <3

• Canama
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 22:48:57 följande:

Om jag får spekulera lite med erfarenhet från mig själv som också ammar och friammade under de första 8 månader vi försökt..

För mig blev min lutealfas för kort för att ägget skulle hinna fästa innan mensen kom de månaderna jag hade äl. Sen hade jag kanske inte super koll hur mycket hon ammade och när men verkade som att ju mer jag ammade desto oftare uteblev äl, vilket såklart är logiskt.. Jag tog många ältest de första månaderna när vi började försöka(och jag friammade) i hopp om att fånga första äl. Hade varierande starka ältest men aldrig positivt, hade sånna cb advanced och fick östrogenhöjning varje månad men ingen mens och ingen LH peak dvs ingen ägglossning..

Jag drog ju sen ner amningen till bara morgon och kväll tillsist när jag insåg att det aldrig kom till att gå om jag inte gjorde det och det verkar för mig som att min kropp är helt med på banan igen direkt från dagen jag drog ner, mina bröst har fått sin vanliga storlek, kroppen mår helt annorlunda, min cykel verkar regelbunden, normala symptom på äl och en lutealfas på 14 dagar.. För mig kom min kropp liksom igång direkt oavsett hur cykeln innan såg ut. Men det är garanterat olika från person till person, hur mycket ni ammar och andra förutsättningar..

Vet du hur lång lutealfas du har? testade du med ältest förra månaden också?

Man kan släppa flera ägg(under 24h = tvåäggstvillingar) men du kan bara ägglossa en gång per cykel.

Kanske en ide att börja tempa också om det är möjligt för att kunna bekräfta din ägglossning.

Är det något jag hade gjort annorlunda hade det varit det, för då hade jag kunnat se redan då att jag aldrig fick ägglossning och kunnat spara alla tester xD.. För vid varje östrogenhöjning och fertilt sekret, älsymptom så fick jag upp hoppet och trodde att nu så, och sen kom aldrig någon mens.. sen igen och igen...Hade jag tempat hade jag vetat att äl aldrig ägde rum..Och likadant bekräfta att min lutealfas var för kort de månaderna jag äl. Även om dottern troligtvis inte varit redo mycket tidigare för att dra ner, men jag kanske inte hade haft så höga förväntningar.. men, bara input från en annan som friammade och hoppades och trodde att det skulle gå. Vet flera som friammat och att det funkat för(jag var dock naiv och trodde att det var en självklarhet även för mig men det är det ju inte för alla tyvärr). Vet inte om du blev något klokare.. Hoppas att det funkar för dig ändå, hade älskat att få fortsätta friamma och få bli gravid.. Men men får iallafall amma morgon och kväll <3 

kram och lycka till! är också i min fertila period nu! WOHO!

Sedan en tid tillbaka (typ 1 månad) så ammar jag endast på natten. Dock kan de bli några gånger (3+) hehe... Tror det är tänder påväg så är lite extra jobbiga nätter just nu... Hoppas dock de räcker! Testade inte med ÄLstickor förra månaden eftersom sambon ändå skulle vara borta hela månaden... kanske borde ha gjort det ändå, bara för att de skulle varit intressant...

Jag har varit en hardcore-tempare tidigare men det är tyvärr inte möjligt nu pga mycket störd nattsömn.... Så tror tyvärr inte det skulle ge mig något.. Får helt enkelt ligga på och hoppas på de bästa! Kommer väl försöka ligga i helgen ett par gånger + på måndag och hoppas det räcker. Kan tyvärr inte göra så mycket mer eftersom sambon åker sen :(... CD12 idag och innan förra graviditeten hade jag ÄL runt CD 14. Vet ju dock inte alls hur de står till med all faser nu mera....
  • Canama

Här stegrar ÄL testerna i rasande fart! Hade noll igår och idag 0,23 enligt Premom. Fortfarande inte positivt MEN om jag jämför med mina ÄL-tester som jag tog förra gången jag blev gravid så ser de ut som jag ska tuta o köra nu!. Hade väldigt snabb stegring då och lyckades aldrig fånga peaken då.

Iiihk! Nu blev jag nervös plötsligt. Kanske jag ska ta ett till test ikväll för att se om de blivit starkare? Mår även lite illa och har huvudvärk, undrar om de är ÄL som spökar med sådant?.. man analyserar ju ALLT nu verkligen haha! Tyvärr har jag ingen tapp-rapport till er ;)

• Canama
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 21:03:03 följande:

Ja men mys på! Det kan ju inte bli för mycket!

För mig hade jag 0,09 igår och 0.15 idag ska bli spännande imorgon.. Vet inte om jag ska ta 2 stickor eller räcker med en imorgon och kanske 2 på söndag.. Förväntad äl är på måndag på cd14. Men har du test kan du ju alltid ta ett till om du är rädd att missa peaken.. Se bara till att inte ha druckit för mkt innan och hållt dig i ngr timmar. Jag brukar inte dricka eller kissa på 4 h och sen mellan 10-20 står det på mina test.. Sånna billiga.. Vad har du för test?

Tror man kan ha lite sånna symptom vid äl också :)

Jag har minne som en guldfisk så glömmer alltid bort de där med att inte dricka för mycket, haha! Men nu har jag inte kissat på typ 3 timmar iallafall. Jag köpte RFSU 14 pack. De var de billigaste jag hittade när jag skulle köpa. Som jag skrivit förut så slösar gärna på testen eftersom jag inte tänker ha nytta av dom nästa månad ;)

Berätta precis till sambon att de blir ligga några dagar framöver, han blev glad haha!! Jag ser till att svälta han innan ÄL så orkar han flera dagar i rad sen skämtosido ;)
  • Canama
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 21:17:30 följande:

Haha, ja inte helt lätt..

Jag har satt larm för att komma ihåg när jag ska sluta dricka/kissa etc..

Nej det är klart.. Testa på då!

Haha det är rätt ;)

Entusiastisk skrev 2020-07-24 21:18:24 följande:

Känner ni av typ vilken sida ägget släpps ifrån eller så?! Jag kände förra cykeln på höger sida och denna på vänster.. Det liksom ilar.. ^^

0,28 nu (0,23 för 3,5 timmar sen)!

Ska nog ta ett imorgon vid lunch, em och kväll.

Jag har aldrig känt av vilken sida det skulle ägglossa från men ska känna efter lite extra denna gång :D
Svar på tråden BIM Augusti 2020