• Mandel

Är detta vanligt förekommande hos tonåringar?

Jag har en 13-åring och en 16-åring och de är väldigt olika.

13-åringen fastnar lätt med mobil eller tv-spel och jag får tjata hål i huvudet på honom att ta tag i livet och göra något lediga stunder.
    Han hör inte av sig till kompisar frivilligt utan jag måste tjata. Han kan komma på att han vill vara med någon efter typ kl17 och då är det lite för sent då de flesta redan är uppbokade och han lär sig aldrig av det misstaget. 
    När han var liten så hade han aldrig problem med att hitta kompisar på campingar och lekparker och nu lämnar han inte huset ensam. 
    Flyttade hit för drygt 1 år sedan och han har träffat en del jämnåriga tidigare på träningar och även i skolan när de läst språk tillsammans, men han vill/törs inte ha kontakt med dem "privat". 

Äldsta har numera epa och han och hans kompisar far omkring mest hela tiden. Sällan han är ensam hemma. En del av dem åker buss och några moped. De träffas och är i verkstaden och skruvar, de åker och badar, de åker på epa-träffar, de är hemma hos varandra och spelar tv-spel och ser på film, de "strögar" (åker runt) i samhället där jag bor osv. och det är både killar och tjejer.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Är detta vanligt förekommande hos tonåringar?