• Prpm

4 åring som inte är matintresserad

Hej alla!

Min son har precis fyllt 4 år. Han har alltid varit svårflörtad när de gäller mat. Han gillar knappt nått. Ibland har han perioder då han bara vill äta en och samma sak tex.

Vi har provat många olika sätt att försöka få han att börja vilja äta, men just nu är det kaos. Han vägrar äta med sked och gaffel. Ibland måste man mata han för att han äter inte annars. Men vissa dagar vill han inte och bara gör tumme ner mot maten.

Jag har försökt att fråga han varför han inte vill äta, jag har försökt med tv, jag har försökt att prata om allt möjligt. Jag har sagt att han inte behöver äta med att de inte blir något annat innan han ska sova. Jag har testat att sägs till på skarpen. Jag har försökt med de mesta. Jag vet att de inte går någon nöd på honom. Men jag vill gärna hitta en läsning till att han ska vilja äta och helst själv, som han gör på förskolan. Han behlver inte äta mycket och vi tvingar inte han, men just att få slut på den onda cirkeln varje gång vi ska äta.

Han äter knappt frukost. Har testat allt man kan tänka sig till frukost, men nej. Så han är inte alls stor i maten. Han äter knappt godis. Helst frukt. :)

Har någon tips på hur man kan få middagen rolig eller lättare för en trotsig 4 åring som inte vill något just nu?

Svar på tråden 4 åring som inte är matintresserad