• Prpm

4 åring som inte är matintresserad

Hej alla!

Min son har precis fyllt 4 år. Han har alltid varit svårflörtad när de gäller mat. Han gillar knappt nått. Ibland har han perioder då han bara vill äta en och samma sak tex.

Vi har provat många olika sätt att försöka få han att börja vilja äta, men just nu är det kaos. Han vägrar äta med sked och gaffel. Ibland måste man mata han för att han äter inte annars. Men vissa dagar vill han inte och bara gör tumme ner mot maten.

Jag har försökt att fråga han varför han inte vill äta, jag har försökt med tv, jag har försökt att prata om allt möjligt. Jag har sagt att han inte behöver äta med att de inte blir något annat innan han ska sova. Jag har testat att sägs till på skarpen. Jag har försökt med de mesta. Jag vet att de inte går någon nöd på honom. Men jag vill gärna hitta en läsning till att han ska vilja äta och helst själv, som han gör på förskolan. Han behlver inte äta mycket och vi tvingar inte han, men just att få slut på den onda cirkeln varje gång vi ska äta.

Han äter knappt frukost. Har testat allt man kan tänka sig till frukost, men nej. Så han är inte alls stor i maten. Han äter knappt godis. Helst frukt. :)

Har någon tips på hur man kan få middagen rolig eller lättare för en trotsig 4 åring som inte vill något just nu?

• Svar på tråden 4 åring som inte är matintresserad
  • scanmia

Hur mycket äter han egentligen? Alltså om man räknar allt han får i sig under dagen. Tappar han i vikt eller växer för lite? Om det verkligen är lite han äter, och inte bara att han inte äter när, vad och hur vi vuxna vill att han ska äta, så kan det ju ligga någon medicinsk orsak bakom det. Det behöver inte vara allvarligt, men att han har ont i halsen eller att magen krånglar kan göra att det helt enkelt inte känns bra att äta. Ta honom till en läkare så att ni kan utesluta det.

Är vikten och längden ok så kan man ha lite mer is i magen.
    Försök att strunta i vad han äter, men gör måltiderna riktigt trevliga och roliga för honom.
    Äter han frukt är det i alla fall något att jobba med. Skär upp några läckra frukter till varje måltid så att det finns något som han tycker om på bordet.
    Vad dricker han? Särskilt på sommaren kan det vara lättare att få i sig lite kalorier med kall mjölk, drickyoghurt eller varför inte smoothies och milkshakes?

Låt honom leka med mat och vara med och laga mat, köpa mat, odla mat och hantera mat. Uppmuntra honom att peta på, känna på, lukta på, slicka, hålla mat i munnen ... Gör det till en lek men lägg er på en nivå där det är utmanande, men ändå tryggt och utan tvång.

Ha smakprovning av olika sorters äpplen, olika färger på vindruvor, gröna, gula och brunprickiga bananer dvs saker han redan tycker är ok. Ni kan sedan använda samma koncept för mer utmanande livsmedel längre fram.

Lär honom använda ord för att uttrycka smaker och åsikter om mat. Och lyssna på honom. Om han säger att något inte smakar bra så är det helt ok - han har i alla fall smakat. 
    Vi brukade utmana vår väldigt kinkiga son att beskriva det han smakat på med tre ord. Det fick inte vara äcklig, äckligare, äckligast utan skulle vara tre olika saker. Ju mer han lär sig uttrycka hur han upplever det han äter desto mer har ni att gå på när ni letar efter nya saker han kan testa.

Koppla ätandet till aktiviteter han verkligen gillar. Gillar han att spela fotboll? En tugga på en köttbulle innan han sparkar på bollen. Gillar han att leka med bilar? En tugga på mackan innan nästa bil kör in i garaget. Gillar han böcker? En klunk mjölk innan ni vänder blad. Mat man äter när man inte sitter vid matbordet har precis lika stort näringsvärde som den man äter vid matbordet.

• Hyllemor

Mitt barn var precis så där. Plötsligt, strax innan han var 5 år, så fick jag ett totalt utbrott och skrek rakt ut allt vad jag kände kring allt det här. Jag kände mig riktigt dum efteråt - för vi har ju provat allt - men några dagar senare så stirrade vår lille, kloke kille på både mig och pappa och sa: "Det är så stressigt att äta här hemma." Vi fattade INGENTING. Vi har ju provat allt! Men han upplevde det som stressigt. Jag vet inte vad som ändrade det egentligen, för vi vet än idag inte vad som han kände var stressigt. Men efter det så släppte vi ALLT vad gäller mat. Vi lagade mat och vi ställde fram mat, men vi brydde oss helt enkelt inte längre. Ofta åt han ingenting, utan klockan 23 vaknade han och ville ha något att äta. Vi bunkrade med bananer och med mackor i fryspåsar i kylen. 

Det tog nästan ett halvår - men jag vet inte om det var det att vi gick med på att han kunde välja bort maten, eller möjligen det i kombination att vi efter ett tag bjöd in honom i köket varje dag för att få honom att hjälpa till att laga mat. Oftast ville han inte, men vi gick på "det dåliga samvetet", typ att "ÅÅÅH, jag skulle VERKLIGEN behöva någon som skär gurka, annars blir det ju ingen gurka. Nähäpp, nu blev det ingen sallad idag." (inte till honom, men indirekt) Det var läskigt, men det gick. 

Efter det hände något. Han var verkligen inte ofta med och lagade mat, men han stod intill den av oss i köket som lagade mat. Han yrde runt som ett yrväder eftersom vi uppmuntrade honom att vistas i köket. Plötsligt en dag, så sa han: "Vad äter du?"

Jag svarade att "Jag äter inte. Jag skulle bara provsmaka så att det var klart." Och det senaste halvåret (han fyller snart 6 år) så har han velat provsmaka ALLT och jag har stått beredd med ett glas vatten om det är äckligt: gränsen har gått vid rått fläskkött eller fisk, men annars har han provat allt från sås (han avskydde sås) till rå lök och rå potatis. Men han började med att provsmaka och vi införde "väntmat" (om vi gör sallad, skit samma att han äter upp allt innan maten, huvudsaken är att han äter något alls.)

Nu äter han jättebra vid varje måltid, men han måste veta VAD han äter. Vi försökte lura honom för ett litet tagsedan, men det gick han på och åt sedan ingenting på tre dagar, så det gör vi inte om. Nu är han snart 6 år och säger åt mig att inte sitta med armbågarna mot bordet - jag som var så orolig för ett halvår sedan då han plötsligt började äta, men åt allt med händerna (trots att förskolan sa att han hade fint bordsskick och åt jättebra där.)

Ge inte upp, är mitt tips. Slappna bara av. (Sämsta tipset någonsin - jag vet - för det var precis vad jag fick och det går inte att slappna av när ens barn inte äter, men jag resonerade som så, till slut, att om mitt barn äter på förskolan, så behöver jag inte bry mig hemma, eftersom han då får i sig alla näringsämnen på en dag. Det var det bästa tips jag någonsin fick."

Svar på tråden 4 åring som inte är matintresserad