• Lillaälta

Tempkurvor

amandakollb skrev 2020-07-10 08:57:36 följande:

Tempen gick ned lite idag så tänkte först inte testa men kunde inte hålla mig och fick plus <3 såhär såg min kurva ut!

Åh va härligt! Grattis!

Provade också imorse och fick negativt.. Testade då jag hade en känsla att jag hade ägglossning 1v innan det var ägglossning enligt appen

• Lillaälta
    amandakollb skrev 2020-07-10 10:09:10 följande:

tack!! :) 

åh typiskt, men jag tycker det ser ut osm du hade ägglossning på cd 24 så du kanske bara testade för tidigt, ser ju ut som tempen håller sig hög nu så testa om några dagar!! :) håller tummarna! 

Vi hade inte sex innan den ägglossningen då pga att jag fick så fruktansvärt ont vid ägglossning och vid sex. Så då har vi missat det :(
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-07-14 11:35:58 följande:

Jag har ej använt app för tempen och jag har ej använt digitala stickor , men stickorna är lite dyrare och tydliga. Det konstiga är att jag tycker att utslaget var starkare i söndags ( teststrecket något starkare än kontrollstrecket) men det är ändå positivt ( lika starka streck) idag.

Brukar stickor ge positivt flera dagar vid ÄL?

Jag hade positivt äl test och sen stegringen först 1 vecka efter med temp. Va hos gyn som konstaterade att ägget förberedde sig för att lossna med sen lossnade senare. Suck.

Tog dock enbart det äl testet
  • Lillaälta

Brukar alltid plussa på LH test typ dag 17, men är inne på andra månaden med rosenrot, kan de påverka när min ägglossning sker?

Denna månad plussade jag på LH test dag 12, men temperaturen har inte gått upp men natural cycles inväntar ändå ägglossning. Har haft molande värk oavbrutet sen förra ägglossningen förutom två dagar fre-lör nu i helgen. Vad händer med min kropp? Får panik

• Lillaälta
    Steeph skrev 2020-07-27 11:13:18 följande:

För mig kom ÄL på dag 16 med rosenrot, brukar annars ha ÄL mellan dag 18-21. Kommer prova med rosenrot denna månad igen, se om ÄL kommer lite tidigare och starkare

Jenzia skrev 2020-07-27 11:52:30 följande:

Hmmm, förstår inte riktigt din tempkurva, ser inte ut som om du haft ÄL ännu :-/ Vilken dag är du på? Dag12 eller 13?

Är på dag 15, såg att jag skrev fel, fick positivt på ÄL test dag 10 redan. Men temperaturen stämmer inte överens med ÄL. Så förvirrad.

Hade positivt dag 10 på ÄL test med temperaturen ökar inte. Har haft molande värk sen förra ägglossningen. Provade gravtest idag också som är negativa
  • Lillaälta
    Steeph skrev 2020-07-27 12:38:55 följande:

Kan ju vara så att kroppen försöker ägglossa men att det inte riktigt går. Fortsätt tempa tänker jag utifall kroppen försöker snart igen.

Det ska jag! Hade så förra cykeln enligt gyn. Fick positivt på dag 17 på ÄL test, men enligt temperatur så skedde det först dag 24. Så gyn sa att kroppen försökt att ägglossa men att den kom iväg senare. Sen hade jag även cysta så därav blödde jag längre också.

Annars har jag väldigt jämnt att jag plussar på ÄL test och sen att tempen stiger i samband med det.

• Lillaälta
    ellie86 skrev 2020-07-28 13:58:20 följande:

Hmmm. Tycker att detta är en rätt typisk ägglossning på CD18 som det brukar se ut hos mig: en dipp och sen en höjning, kan sjunka lite igen innan den lägger sig på en högre nivå.

Meeeeeen, alla mina LH-test har varit negativa. Lika jättesvaga test hela tiden. FertilityFriend satte snabbt ut det som att ÄL var hittad i morse, NC inväntar mer data. Om tempen är hög imorgon, ska jag räkna med att jag haft ÄL trots inget positivt test? Kommer fortsätta testa och tempa, men blir lite konfunderad...

Svårt att säga. Brukar du ha ägglossning och positiva test varje månad? Och runt vilken dag plussar du på LH test?
  • Lillaälta
    Limeblad skrev 2020-07-28 09:02:06 följande:

Nu har jag börjar tempa för att få koll på min ägglossning efter ett par år med p-piller. Ska börja försöka bli gravid senare i år.

Är det normalt att termometern visar mycket lägre temperatur än vad en febertermometer visar? Fick 36,15 idag (munnen) och är osäker på om jag gör rätt. Mäter jag i örat med febertermometer har jag så gott som alltid över 37 grader. Ganska ofta uppemot 37,5-7. Testade mäta om när jag varit uppe ett tag och fick då 36,56 men det är kanske normalt att temperaturen stigit då?

Funderar också på tidpunkt. Hur stort fönster kan man ha för att tempa? När jag jobbar vaknar jag runt 7:15 men idag vaknade jag 6:45. På helger blir det snarare 8:30-9:00.

När du får olika temp, mäter du alltid direkt på morgonen och vi samma tidpunkt?

Har för mig att man ska mäta ungefär samma tid varje morgon och inom 2-4h om inte jag minns fel. Går att söka upp enkelt på natural cycles.

Jag mäter 07.00 varje dag om jag inte vaknar tidigare eller ska upp till jobbet tidigare. Så tidigast 05 och senast 07. Får ett bra resultat och även tydlighet när jag haft äl och inte. Så är helt okej att ha ett fönster man mäter inom :)
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-07-28 15:13:13 följande:

Funkar det? När jag mätte och diffade på bara 30 min så kunde tempen va 0.1-0.2 högre så det känns som om 2 h skulle spela stor roll 

För mig fungerar det jättebra. Har en variation på +-0,12 grader enligt NC, och det fungerar väldigt bra.

Se nedan, man ser väldigt tydligt på innan äl och efter :)

• Lillaälta
    ellie86 skrev 2020-07-28 19:26:18 följande:

Det här är femte cykeln totalt som jag testar med LH-test, och andra cykeln jag testar sedan efter jag fick tillbaka mensen efter förlossningen (i oktober). Förra cykeln missade jag peaken men kunde se stegring dagen innan och dagen efter innan de blev blanka igen. Annars har jag haft i princip blankt ena dagen och superstarkt dagen efter och sen två lika starka streck dagen därpå för att sedan bli svag-svaga igen. Har haft väldigt oregelbunden cykel så gått på testen och sen fått en temphöjning där efter. Har också tempat sedan 2015 med en paus under graviditeten och fram till en dryg månad sen, och har i princip alltid sett en temphöjning innan mens, även om jag inte testat med stickor.Jo precis, får ju vänta in ytterligare en hög temp för att NC ska reagera, och annars är det ju bara att leta vidare. Jag har haft väldigt krämiga flytningar sedan mensen slutade och hade några dagar med lite "slemmigare"/trådiga inslag, ömma bröst, lite molvärk och en lite konstig känsla i kroppen CD17 som gjorde att jag blev lite besviken över att LH-testet var så svagt... Men ibland börjar man ju tro att man blir lite galen :) Men jaa, får ju bara vänta in och se vart tempen tar vägen nu!

Åh svårt det där. För mig föreslår appen när jag ska ta test, så brukar gå efter det också. Tar även digitala test med smiley då jag blir tokig på att se om sträcken är lika starka eller mindre osv. Kolla nedan på bilderna. Nästan ingen skillnad på strecken (skulle trott att båda är positiva) men ena är positiv och andra negativ.

Svar på tråden Tempkurvor