• Msofie

Hur man hanterar frågor/diskussioner om barn

Hej alla som ser tråden!

Jag och min fästman försöker att bli med barn just nu. Jag tycker redan efter någon månad att processen är väldigt påfrestande och är otroligt rädd för att något ska vara fel.

Folk runtomkring mig frågar ständigt om när vi ska ha barn mm. Jag vet inte hur jag ska hantera de frågorna eftersom jag inte vill berätta för folk att bi försöker..

Jag blir även väldigt ledsen generellt när folk pratar om barn, graviditet mm. Ni som upplever samma sak, hur gör ni för att hantera det och inte va konstant ledsen? :/

• Svar på tråden Hur man hanterar frågor/diskussioner om barn
  • Msofie

Tack för era kloka tankar!

Att säga att det är svårt att prata om det är såklart det ärligaste med, men av någon anledning vill jag inte att folk ska märka att jag tycker det är jobbigt, för då får folk enkelt egna teorier. Brukar oftast skoja bort de på något sätt. Men kanske behöver vara mer rak framöver.

• Msofie
    Anonym (Åsa) skrev 2020-07-01 13:18:09 följande:

Men ni har försökt i en månad, det är verkligen ingen idé att oroa sig innan ni ens försökt. Stressa inte upp dig i onödan, en månad är ju ingenting. För de flesta tar det väl minst ett halvår. Jag bemötte kommentarer om barnskaffande med att lojt och ointresserat säga att vi inte alls hade funderingar på att skaffa barn än, men kanske längre fram. Sedan bytte jag ämne. De som är så ohyfsade att de frågar, de kan man också ljuga för utan problem.

Förstår vad du menar, försöker att inte oroa mig. Dock är det fjärde försöket denna månaden, men oavsett har det inte gått långt tid :)
  • Msofie
    Anonym (Åsa) skrev 2020-07-02 14:49:09 följande:

Nu blev jag fundersam. Fjärde försöket på en månad? Menar du att ni har haft sex fyra gånger på en månad? Ni vet ju inte förrän en tid efter beräknad mens säkert om det tagit sig eller inte, så som jag räknar finns det bara möjlighet till ETT försök per månad (eller per menscykel) oavsett hur många ggr man har sex.

Ägglossningen i juni månad är den fjärde ägglossningen vi har försökt på. Har kanske skrivit fel tidigare :)
Svar på tråden Hur man hanterar frågor/diskussioner om barn