• Anonym (X)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Anonym (Molly) skrev 2020-07-01 21:47:19 följande:

Du måste bestämma dig för vilka mål du ska ha och hur du ska uppnå dem. Och sedan genomdriva det.

Personligen tycker jag att utbildning och karriär är extremt viktigt. Har drivit den frågan stenhårt i mitt eget liv efter att jag blev ensamstående. Lämnade en karl som inte vill flytta med efter mina studier. Men det är jag det. Någon annan kan värdesätta något annat mål. Det viktiga är att man lyckas genomföra det man värdesätter i sitt liv.

Ja mitt mål är ju inte att vara ofrivillig, obetald barnflicka iallafall. Men jag vill ju fortfarande bo tillsammans med den jag älskar. Mitt mål var ju liksom det, och att slippa ifrån mitt stressiga jävliga jobb och studera något som jag tycker om hemifrån. Och att min dotter ska trivas och ha det bra och inte behöva ha en så stressad, olycklig mamma som jag varit senaste åren.
  • Anonym (X)
    Anonym (Molly) skrev 2020-07-01 22:01:56 följande:

Varför ska du plugga? Ska du plugga bara för att tillfälligt kunna fly från ditt stressiga jobb eller för att få till en långvarig förändring?

För min hälsas skull. Jag behöver göra någonting som jag mår bra av för att kunna återhämta mig. Mådde så dåligt i höstas att jag trodde att jag skulle dö.
  • Anonym (X)
    Anonym (Linn) skrev 2020-07-01 23:02:49 följande:

Som jag förstår det så har du haft det väldigt stressigt senaste åren och är därför känslig nu? Mer eller mindre utbränd.

Då borde ju din kille vara extra mån om dig och inte lägga både hushåll samt sina barn på dina axlar.

Han borde även veta att det stressar en känslig person något oerhört att inte få klarlagt hur saker och ting ska bli. Särskilt så stora frågor som detta.

Jag tror som sagt att hans förhalande och ryckande på axlarna åt hur det ska bli med hans barn är en fullt medveten strategi. Han väntar och väntar och hejsan hoppsan så är semestern där och inget är ordnat. Nån annan får rycka in och lösa saken åt honom. Tex du. Han vet att det brukar lösa sig på det sättet.

Ja jag mår fysiskt dåligt av stress, får gallblåseattacker, arrytmier, bröstsmärtor och domningar. Är lätt uttröttad också och emotionellt extra känslig. Jag har sett fram emot flytten så mycket eftersom jag mår mycket bättre av att vara där. Det var så skönt att säga upp sig också och fixa kurser som jag tycker är roligt. Att plugga ger inte mig alls samma stress som att jobba.

Den här stressen att jag ev kommer bli sittande med 3-4 högljudda barn samtidigt som jag ska plugga förtar ju allt det och gör att jag mår fysiskt sämre. Blir väldigt ledsen över det när lösningen är väldigt lätt (fritids till åtminstone hans yngsta). Ska allt behöva gå åt skogen bara för att han vägrar fritids liksom?
  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2020-07-02 00:05:04 följande:

Alltså, att du längtar efter allt det skriver du ju själv. Vad jag menar är att du bakar ihop kärleken till pojkvännen med "paketet" man/huset/bo utanför stan och tron att du ska kunna ta det lugnt där. Jag menar att mer eller mindre medvetet kan det vara det paketet du ser som attraktivt och inte lika starkt bara att bara bo ihop med pojkvännen. Jag gissar att det inte skulle kännas riktigt lika lockande att bo ihop med honom om han skulle få för sig att flytta ihop med dig i stan?

Jag säger inte alls att det är fel att väga in praktiska fördelar med att bo ihop, tvärtom ökar risken för slitningar om man inte trivs med det praktiska eller ekonomiska. Men om den biten är en viktig del av den nya familjebildningen är det ju desto viktigare att din bild av den stämmer med verkligheten.

Nä då har du missuppfattat. Jag vill bo med honom oavsett och det skulle ju bli mycket enklare för mig om det faktiskt var i stan, om han flyttade till mig t.ex, men det är ingen möjlighet pga hans barn och barnens mamma och att han verkligen aldrig vill bo i stan. Så då måste jag flytta till honom. Att jag trivs på landet, i hans hus etc är ju bara tur och pluspoäng eftersom inget annat är möjligt.

Men ja, jag hade verkligen hoppats på en lugnare tillvaro istället för den som hotar nu. Fortsätter han att förhala det här kommer jag bara få säga tillslut att jag studerar på annat håll, jag är inte tillgänglig, lika lite som honom som jobbar heltid. Jag har precis som honom 100% sysselsättning och kan lika lite som honom syssla med barnpassning eller hushållssysslor under arbetstiden. Så får han lösa det bäst han vill med sina barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2020-07-02 00:43:13 följande:

OKInnebär "studerar på annat håll" att du inte skulle flytta ihop med honom i ett sådant läge eller att du skulle flytta dit först och därifrån sedan? Tror nämligen att din chans att få gehör för vad du säger är nu och inte efter en flytt dit där du pga stor ansvarskänsla och guilt trips kommer att ha svårt att sätta emot om du plötsligt sitter där med sjuka barn, barn som hämtats hem tidigt från fritids etc.

Med tanke på vad du berättar här om pojkvännens  upprepade nekande att ta några beslut/planera något tror jag att du måste vara oerhört tydlig på förhand, inte flytta utan att pojkvännen säger i klartext att han vet vad som gällerOCH neka att ställa upp annat än in rena akutsituationer (och då menar jag inte dålig planering) när pojkvännen kanske ändå dumpar barnen på dig (vilket han inte kommer att se felet i eftersom han menar att de klarar sig själva och inte belastar dig.)

Om han inte förstår på annat sätt att jag faktiskt är på min heltidssysselsättning precis som honom så får jag väl promenera de tre kilometerna till bussen och åka till biblioteket och vara där hela dagen. Alternativt att jag gör det lilla torpet bredvid huset till kontor och är tydlig med att när jag är där är jag inte hemma på något sätt, då är jag på jobbet, precis som honom, tjänar in min inkomst till hushållet, precis som honom. Jag är inte tillgänglig på något sätt förutom om det ev skulle börja brinna i stora huset.

Jag ska inte behöva jobba på kvällar och nätter pga någon annans beslut som jag inte haft något stt säga till om. Hade det varit mina barn hade samtliga gått på fritids. Nu är det inte så och jag har inget att säga till om. Men jag ska inte behöva lida för någon annans beslut. Så då får det bli så, att jag inte är där. Och han kan inte sura över det heller för det skulle vara lika dumt som att sura över att jag har ett vanligt heltidsjobb och därför inte kan passa hans barn på eftermiddagarna.
  • Anonym (X)
    Anonym (Kan inte sova) skrev 2020-07-02 01:41:38 följande:

På tal om något helt annat...

Är det inte försent att ens söka fritids nu för sommaren? Man brukar ju få lämna in lapparna ganska långt innan så all personals schema/sommarlovsveckor kan bestämmas innan sommarlovet börjar?

Känns väldigt försent nu... tror inte man bara kan komma nu och säga att man behöver ha 1-3 barn där nu vecka-x sådär bara huxflux.

Jobbar inte på fritids men inom skolan, och har sett att det några veckor innan sommaren brukar delas ut lappar som ska in "senast datum x" om ifall man behöver fritids på sommaren eller inte och när för att de ska kunna göra fritids schema för sommaren.

Kan vara så att det är försent för fritids nu och att han inte ansökt för han utgår/utgick att du skulle passa. Jag skulle tagit upp frågan igen.

De ska inte gå på fritids under sommaren iallafall. Knepigt av dem att inte ha omsorgen fixad för sommaren, men det är deras problem. Jag kommer inte vara där och tillgänglig då iallafall. Jag har redan sagt det att jag kanske inte kommer att vara där, så han kan inte räkna med mig. Deras mamma verkar vara hemma iallafall, för där är två av dem nu om dagarna iallafall. Ang fritids för hösten så frågade jag om ansökan för det. Det var då han sa att de inte bestämt än, att man måste ansöka men att man alltid får plats. Ver inte hur lång tid i förväg man måste ansöka då, men det är inte heller mltt problem, jag kommer att vara "i skolan".
  • Anonym (X)
    Annita skrev 2020-07-02 09:16:04 följande:

TS, du skriver att du eventuellt, från kl 13, skulle kunna ha hand om de två äldsta barnen som sköter sig själva. Men de är 8 och 9 år! Inte sköter man sig själv i den åldern?! Alltid är det något man måste rycka in och göra, även om de leker för sig själva. Knyta upp en knut, hjälpa till med spelkonsol, göra mellanmål etc etc. Dessutom kan de börja bråka och du kan bli tvungen att medla eller få isär dem om de slåss. En sådan situation är dessutom ganska svår att hantera om man är bonusmamma och barnen kanske "prövar" dig.

Att som din pojkvän bara lämna ungarna vind för våg verkar vara rena rama misskötseln. Har han verkligen gjort så, även när de var yngre? Uselt, tycker jag. Antar att han tycker att det är så du ska göra för att kunna plugga samtidigt? Försumma barnen?

Han visar ingen omtanke om dig, men inte heller om barnen och att de ska få ett fint sommarlov. Allt som är viktigt är tydligen att tillvaron fungerar för honom själv. 

Ja de har varit ensamma hemma sedan de var 7 och 8år. Galet tycker jag. Vet inte riktigt vem som vinner något på det. Fritids måste ju vara mycket mer stimulerande än att bara vara hemma vind för våg eller framför dator/tv. Att även 6åringen ska vara ensam hemma är ännu mer galet. Hon är fortfarande rätt vild, klättrar i öppna fönster, kör vagnar nedför trappen och hon skulle nog kunna ha väldigt svårt att låta bli poolen som står inbjudande på tomten, även om någon sagt nej. Vansinne. Skulle aldrig nånsin göra det valet, när egentligen ingen vinner på det? Undrar varför man gör så. Måste fråga honom om det.

Men, det är hans val. Jag har ingenting att säga till om här. Det enda som jag kan göra är att välja att inte vara där, att plugga nån annanstans. Jag tänker inte lida för val som någon annan gjort.
  • Anonym (X)
    Siden skrev 2020-07-02 09:46:42 följande:

Ok, tack för svaret. I Ts fall så har dom ju inte gemensamma barn men hon har ett eget barn i tät ålder som bonusbarnen. Att bara råda henne att kliva in och bo i hemmet utan att ta något ansvar över bonusbarnen är lite klurigt tycker jag, eftersom bonusbarnen kommer att påverka hennes barn. Jag har även gemensamt barn och ett bonusbarn som är hyfsat nära i ålder och jag måste nästan kliva in och ta en aktiv roll för att vår bonusfamilj ska funka. Om jag bara ställer mig åt sidan så blir vårt gemensamma barn påverkat negativt.

Ja det gör allting mycket svårare. Pga mitt eget barn och att hon interagerar med hans barn kan jag inte ställa mig utanför, utan att också ta henne från situationen och ställa utanför. Jag önskar att jag bara kunde ställa mig utanför. Men det kan jag inte. Är min dotter hemma med mig och de andra barnen är hemma t.ex så måste jag isåfall aktivt hålla henne ifrån de andra barnen för att inte automatiskt behöva ta hand om också hans barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Fundera över hans sommarupplägg) skrev 2020-07-02 10:52:17 följande:

Nu lämnar jag sommaren, du verkar ha varit tydlig med att du hör annat under tiden han jobbar. Pluggandet verkar du också förstå att du måste förlägga någon annanstans men har du varit tydlig med det? Då kommer vi till din dotter.

Du skrev någonstans att hon trivs i huset men har ni bott där under en längre period eller bara som gäster? Får hon eget rum? Gillar hon honom, hans barn? Och framför allt, hur ska hon komma till och från förskolan?

Också Inför hösten, hur är det på mammans veckor, går inte barnen på fritids då?

Du skrev att mamman planerar eller ska (minns inte) flytta närmare. Kommer hon också bo i hus eller är risken stor att barnen kommer till er på em och går hem först till middag? Eller tom så nära att de kommer tillbaka för att studsa studsmatta el dyl på er tomt fram till läggdags? Kommer din dotter tycka det är roligt hela tiden eller vill hon hellre ta det lugnt, hon är ju van att bo bara med dig.

Vi har bott där några veckor i sträck. Hon tycker mycket om honom, och hans barn. Hon har eget rum. Något annat skulle inte funka, det har jag sagt från början. Hon är lättstörd, och tycker dessutom om att sova länge medan hans barn vaknar vid 5.

Förskolan vet jag ju inte. Han har ju erbjudit sig att skjutsa. Om han vill det är det ju bra, men det kan inte vara i utbyte mot omsorgen av hans tre barn på eftermiddagen. Jag kan ge nåt annat i utbyte. Lite extra av hushållssysslor t.ex. I annat fall får jag lösa det själv, med cykel. Jag cyklar hellre en mil varje dag än att jag ska bli påtvingad tre barn mot utbyte att han skjutsar mitt barn.

Mamman kommer också att bo i hus så jag hoppas att de kommer trivas så bra där att de inte kommer extra. Men jag får väl vara tydlig där också. Har jag planerat för att de inte ska vara där, och bara tänkt laga middag till tre t.ex så kommer jag INTE att ställa mig och laga middag till sex. Då får han ta över om han beslutat att svängdörrar är ok. Återigen ska andras korkade beslut inte drabba mig. Och har jag planerat något ensam eller med min dotter får jag försöka strunta i att de är där och genomföra ändå.
  • Anonym (X)
    Anonym (Vänta) skrev 2020-07-02 12:59:54 följande:

Med utgång från detta så antar jag att ni inte har planer på gemensamma barn? Ni verkar ha helt olika synsätt och ärligt talat förstår jag inte hur ni dka kunna bo ihop med dessa förutsättningar

Skaffar vi gemensamma barn kommer ju jag också ha något att säga till om, inte som här, och då måste man ju kompromissa. Han är inte helt omöjlig heller, som det kanske låter här. Men jag tror att han är lite trög vad gäller vissa saker, och behöver väldigt mycket tydlighet för att förstå.
  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2020-07-02 13:01:39 följande:

Inte fel tänkt, men hur löser du omsorgen om ditt eget barn i så fall? För du hade väl tänkt ha henne hemma? Ska hon ha plats i barnomsorgen är det hög tid att planera det nu, både platsen och hur hon ska transporteras dit och tillbaka. (Din pojkvän hade erbjudit sig men gäller överenskommelsen även om du inte vill ha hans barn hemma när du ska plugga?)

Jag menar inte att låta tjatig men med partners av den typ du beskriver tror jag tyvärr du behöver räkna med att han försöker tumma på tidigare överenskommelse. Och i ert fall har ni ju inte ens en överenskommelse än.

Hon har redan en plats reserverad. Så det är bara transporten som ska lösas. Ifall han inte vill skjutsa henne annat än i utbyte mot omsorgen om hans barn, så får jag lösa det på det sätt jag kan, cykla t.ex. Eller i värsta fall ha henne hemma ett tag tills jag ordnat körkort, jag har kunnat jobba hemifrån under våren med henne hemma, men inte med flera barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Vänta) skrev 2020-07-02 13:12:37 följande:

Måste bara hålla med dig!

Det rimliga hade varit att ts partnern när de beslutar om flytt konstaterar att han då kommer lämna dottern på förskola. Punkt. Inget i utbyte.

Däremot kanske ts konstaterat att hon hinner tömma diskmaskinen och slänga i en tvätt under dagen. Punkt. Utan att det handlar om att något görs i utbyte.

Ts. Kommer du någonsin våga lämna din dotter ensam med din partner? Med tanke på hans slappa stil så skulle garanterat inte jag våga det.

Med tanke på erat olika synsätt på barnen så skulle jag säga att detta aldrig kommer gå. Ska ni bo ihop så kommer din dotter ta efter hans barn.

Hur dka du kunna kräva att dottern sitter kvar vid matbordet tills alla ätit klart när hans barn får slänga i sig maten och springa därifrån när de vill? Bara ett exempel.

Andra saker har vi faktiskt diskuterat. Gemensamma regler som att inte ta leksaker till vardagsrummet, eller att barnen städar sina egna rum etc. Och det har funkat bra, han är anpassningsbar. Min dotter är ju inte perfekt hon heller, hon är vildast vid matbordet t.ex. Och jag måste ju också vara anpassningsbar och ändra på saker som har funkat när det bara har varit vi två.
  • Anonym (X)
    Annita skrev 2020-07-02 13:13:26 följande:

Gaaah, nej nej nej, vänta några år och se om ert förhållande håller, först!!! Bind dig inte vid den här mannen innan du verkligen vet vad han går för! Han verkar inte vara mycket att hålla i handen när det blåser. Hur kommer han att stötta dig om du får hälsoproblem under graviditeten eller får tillbaka stressymptomen när bebisen är född? Kommer han att lämna dig ensam med sina tre vilda ungar, din flicka och en nyfödd? Och vad får du att säga till om då, tror du? 

Bra tankar. Nej vi ska inte skaffa gemensamma barn nu iallafall.
  • Anonym (X)
    Annita skrev 2020-07-02 13:26:39 följande:

Ok, så det har funkat att tillsammans bestämma dessa regler om hur barnen ska sköta sig. Har du sett minsta tecken på att han kommer ta ansvar för att se till att hans barn ser till att städa sina rum? Eller kommer det att falla på din lott att upprätthålla dessa regler? 

På vems initiativ kom dessa regler till? Är det du som vill att det inte ska vara leksaker i vardagsrummet? Och han har "anpassat" sig? Har ni diskuterat hur ni rent praktiskt ska lösa det om barnen ändå tar med sina saker dit?

Ja jag har sagt att jag inte tycker att man ska ha leksaker i vardagsrummet, och att min dotter alltid brukar få städa sitt rum innan hon går och lägger sig. Han tyckte att det var en bra regel och säger till sina barn om det precis som jag säger till min dotter om det.
  • Anonym (X)
    Siden skrev 2020-07-02 13:25:10 följande:

Du har rätt i att det låter som om han behöver tydlighet från din sida. Har ni för olika syn på uppfostran redan innan gemensamt barn så kan det bli ännu mer slitningar mellan er när ett gemensamt barn väl kommer. Att det blir the tipping point, helt enkelt. Måste också fråga om du är helt nyförälskad och bara vill allt på en gång av den anledningen?

Helt skilda syner på barnuppfostran har vi inte. Det är ju det här. Att han tycker att barn klarar sig mer själva än vad jag gör.

Nä vi är inte nyförälskade. Vi har varit tillsammans i mer än ett år, och pratat om ihopflytt sen i höstas. Det har inte kunnat bli av pga mitt jobb. Men nu har jag sagt upp mig och kan flytta.
  • Anonym (X)
    Anonym (Linn) skrev 2020-07-02 13:56:05 följande:

Men TS, prata med karln då!?

Du sitter i inlägg efter inlägg och skriver: Kanske... Jag hoppas på... Det verkar....

Jag börjar faktiskt undra om denna tråd är sann. Finns det två så handlingsförlamade föräldrar, som dessutom funnit varandra?

Dagarna bara går och inget händer. Inget bestäms. Istället sitter du och smider planer på att vara borta i sommar "ifall han tror att jag ska ta hand alla barnen." Är det inte lättare att prata om saken istället för att hålla på så?

Jag har ju frågat flera gånger om hösten. Hur det är tänkt med barnen och fritids. Men får liksom inget svar. Ang sommarveckorna frågade jag också rakt ut vad han ska göra med barnen när han jobbar. Det fick jag heller inget direkt svar på förutom typ "kanske du om du är här, mamman, farmor"
  • Anonym (X)
    Siden skrev 2020-07-02 14:06:26 följande:

We teach people the way they treat us. Lär din sambo vad du behöver i nuläget och var supertydlig. Du behöver svar, pronto. Annars blir det ingen flytt. Säg så.

Anonym (Vänta) skrev 2020-07-02 14:07:42 följande:

Ja. Och då svarar du att du KANSKE inte kommer vara där? Du måste säga att JAG kommer inte vara hemma. JAG kommer INTE ta hand om dina barn.

JAG accepterar INTE att sexåringen kommer hem efter skolan när jag ska plugga.

JAG kan INTE flytta om DU inte kan garantera att du skjutsar min dotter till förskolan.

Det finns olika sätt att säga saker på. Och vi verkar vara många här som uppfattar det som att du inte är tillräcklogt tydlig

Tack. Ni har helt rätt. Han har själv sagt att han behöver tydlighet.

Ang det med att han ska skjutsa min dotter dock vet jag inte om jag vågar kräva det. Vad får han ut av det?
  • Anonym (X)
    Anonym (Linn) skrev 2020-07-02 14:21:08 följande:

Vaddå får ut av det? Ni ska bli en familj. Han vill väl hjälpa till? Han vill väl att ni ska flytta in?

Man ska inte behöva byta tjänster med varandra hela tiden i en relation.

Anonym (Vänta) skrev 2020-07-02 14:25:06 följande:

Han får ut att ni kan leva ihop. Skjutsar han inte din dotter så kan ni inte flytta ihop. Så enkelt är

Det.

Det är INTE en lösning att hon ska vara hemma med dig som är upptagen av att plugga. Det är INTE okej mot dottern. Och heller inte hållbart för

Dina studier.

Dessutom antar jag att ni vill leva som

En familj? Varför flyttar ni annars ihop? Han behlvde inte få ut något av att skjutsa dottern, han bör göra det oavsett eftersom det är ända lösningen. Men om han nödvändigtvis ska ha nåhot Ut av det så är det för det första en förutsättning för att ni ska kunna flytta ihop. För det andra så får ni mer tid tillsammans då du annars kommer vara tvungen att studera hela kvällarna. För du kan väl ändå inte seriöst anse att dottern ska vara hemma med dig som aktivt pluggar hela den tiden?

Siden skrev 2020-07-02 14:27:36 följande:

Börja ingen kohandel och lova bort att du ska sköta hemmet i gengäld eller ta hand om hans barn på eftermiddagarna i gengäld. Säg bara att detta med skjuts till förskola och fritids är förutsättningen för att ni ska kunna bo ihop. Du kommer att flytta in hos honom och han har tre barn, du har bara ett. Du kommer att behöva ge mycket mer och hjälpa mycket mer än honom (gå från att laga mat till två personer till att laga mat för sex personer tex). Det minsta han kan göra i gengäld är att hjälpa dig med din dotter och se till att hans barn har fritids/annan omsorg. Att ni ska dela utgifterna på hälften trots att han har tre barn och du barnet är också helt galet.

Tack för era kloka tankar och alla andra i den här tråden. Nu vet jag mycket bättre hur jag kan tänka, och prata med honom om det. Och att det alltså INTE är rimligt att jag tar hand om hans barn under min studietid, trots att jag råkar vara hemma. Det är inte lätt att veta alltid om man aldrig varit i en bonusfamilj vad man kan förväntas ställa upp på. I en del bonusfamiljtrådar låter det ju som att man ska ställa upp på allt möjligt eftersom man ju valt hela paketet etc. Så det känns ju skönt att höra från andra att man faktiskt inte behöver ställa upp på vad som helst.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?