• Anonym (fr)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Anonym (X) skrev 2020-06-30 02:08:45 följande:
    Ja jag blir lite avtänd att han bara förväntar sig de här sakerna. Känns tråkigt eftersom jag känner så mycket kärlek till honom annars.
    Är du rädd att du ska få honom att bli avtänd ifall du säger"nej"? Vill inte provocera dig med min fråga men du det finns verkligen inga "borden" när det kommer till vad man borde klara av. Du känner ju var din gräns går och du har andra tankar om hur du ska lösa problemet. Han kommer inte lösa problemen åt dig, för honom funkar det här fint, så länge det "bara" drabbar dig. Om man ska vara krass. Se till att få igenom den plan som kommer att funka för dig. Snurra inte in dig i tankar om vad du förväntas göra och borde klara. Du vet själv. 
  • Anonym (fr)
    Anonym (X) skrev 2020-06-30 10:12:33 följande:

Ja jag tror inte han är elak eller vill utnyttja mig på något sätt. Han tänker nog bara inte. Han jobbade hemifrån med barn förut och tyckte att det fungerade bra så han förutsätter att det ska funka för alla andra. Han tänker inte heller att hans barn är så stort problem, att de sköter sig själva etc. Men han är ju van med dem och är väldigt bra på att stänga av. Men alla barnen tillsammans när man är där slukar energi för en annan bara genom att vara där. Att sen också behöva ta ansvar för dem tar ännu mer energi.

Det är ju alltid svårare att ta hand om andras barn, hur mycket man än tycker om dom. Sina egna barn är man ju inkörd med från start, samkörda. Du har ju dessutom "bara" ett barn, hela grejen med att hantera flera barn finns ju inte naturligt hos dig. Och även om du hade haft flera barn så är det fortfarande hans barn, samkörda i samma rutiner och regler som sitter outtalade i ryggmärgen.

Nej, han har nog inte tänkt efter riktigt.
  • Anonym (fr)
    Anonym (bonus) skrev 2020-06-30 13:24:28 följande:

Utan att ha läst alla svar så kan jag säga att jag tagit mer ansvar för mika bonusbarn än deras pappa. Han har två barn (de var 5 och 9 när vi flyttade ihop). De bor hos oss heltid då mamman gått bort när minsta var 1 år. Mitt eget barn var 6 år. Jag pluggade då på distans och gjorde detta hemifrån. 9 åringen och min 6 åring har alltid kommit hem när dom slutat skolan vid 13-14. 5 åringen har sambon hämtat när han slutat jobbet.

Det har inte gått att plugga då. Jag har fått fixa i ordning barnen på morgonen och packa deras väskor till skola/dagis, ordna matsäckar, idrottspåsar etc för att han inte tog fritidsplats åt dem. Har fått lämna dem på skolan. Han börjar en timme innan skolan börjar. Det har varit konstant gnäll, tjat när de kommit hem från skolan. Behövt hjälp. Velat hitta på saker. Behöver hjälp att baka, städa, skjutsa etc. Jag har fått plugga på kvällstid. När jag sagt att det inte funkar har han blivit sur. Jag har kunnat plugga mellan ca 9.30-13.

Jag blev oplanerat gravid och har var under föräldraledigheten hemma. Då gick alla barn i skolan och kom hem mellan 13-15. Jag har fått rå om dem då också. Sambon har jobbat över mycket. Jag har fått skjutsa till aktiviteter som början innan han hunnit hem. För mig är det som att ha fyra barn fast jag bara har två. Det är jag som fixat middag, frukost, mellis. Skjutsat, hämtat etc. När jag gick tillbaka till jobbet valde jag att arbeta deltid för att lillen skulle slippa gå så långa dagar på förskolan i början. Då föll det sig igen naturligt att jag skulle sköta övriga barn också. När jag sedan skulle gå tillbaka till heltid fick jag ändå gå ner i tid 2 timmar i veckan för att kunna skjutsa hans barn till ridlektion då han själv är allergisk.

Jag får ingen form av ersättning av honom för detta utan jag bekostar bensin till bilen själv, jag har köpt ridutrustning etc till barnet.

Jag skulle säga att enda skillnaden mellan mina barn och hans är att jag inte får barnbidrag för dem och att han kan lömna dem till sina föräldrar för att få "helt ledigt" medans mina föräldrar bor långt bort och dottern har ingen kontakt med sin pappa så jag är aldrig helt barnledig. I övrigt tar jag precis lika mycket ansvar för hans barn som för mina.

Hur känner du för hans barn idag? För mig låter det där som nåt som frestar på enormt mycket på relationerna.
  • Anonym (fr)
    Anonym (fu) skrev 2020-06-30 17:26:46 följande:

Jag reagerar på att ni delar hälften hälften.
    Han har tre barn och du ett. Ett annat upplägg är att han betalar 4/6 och du 2/6. Då betalar ni för er själva och det antal barn ni har.

Han har äldre barn också, i tonåren börjar en del äta väldigt mycket, om han har pojkar så kan det bli en stor obalans, så det är som du säger bra att se över, inte betala hälften hälften. Finns ingen anledning att man ska gå in och dela lika på kostnaderna, stämmer bättre med ditt förslag om 4/6 och 2/6. 
  • Anonym (fr)
    Anonym (bonus) skrev 2020-07-01 01:48:44 följande:
    Av enda anledningen att det är barnen som blir lidande om jag inte gör det.
    Hur är hans attityd när det gäller upplägget? Tycker han att det är självklart att du tar den rollen, inget man ska prata om, eller är han tacksam? Skulle det förändra något om du fick halva barnbidraget och om du kunde lämna dottern till hans föräldrar du också? 
  • Anonym (fr)
    tvåbarnsfar skrev 2020-07-01 10:33:39 följande:

Hej,
    det är en knepig situation du har hamnat i.

Jag har ingen erfarenhet av ta hand om andras bonusbarn men jag har själv 2 barn på halvtid och en ny fru (utan barn). Har alltid resonerat som så att eftersom det är mina barn är det mitt ansvar. Därför har jag alltid sett till att skjutsa till/från skola/fritids/aktiviteter och sett till att vara hemma så att jag kan laga middag etc. Min fru har gjort detta vid enstaka tillfällen när det kört ihop sig totalt, men jag har stått för över 99% av gångerna.

Tycker därför att det är lite klent att din kille förväntar sig att du tar hand om barnen. Har aldrig träffat en 6/8/9-åring som "klarar sig själv" några längre stunder. Det kommer alltid behov av mat/underhållning/passning och det blir konflikter och annat som ska lösas hela tiden. 

Vad händer om ett av hans barn blir sjukt? Kommer han att VAB:a (vilket skulle vara det enda självklara enl mig) eller tycker han att du ändå är hemma och kan passa?

Jag tror att du själv vet hur det kommer att bli eftersom du redan provat det, och du skriver "Jag blev helt slut, fick avbryta mitt arbete titt som tätt, var tvungen att jobba över pga avbrotten, och var allmänt trött och utmattad resten av dagen. Orkade inte ens umgås med honom när han väl kom hem.". 

Du måste fråga dig om det är detta liv du vill ha i ett antal år framöver och om det är något som du och din kille klarar av.

Jag ser egentligen bara två alternativ:
    1. Ni väntar med att flytta ihop tills dina studier är klara. Inget lätt eller kul beslut att ta men tänk på att du kommer sitta i en ännu värre situation om du måste ta beslutet att flytta isär framöver.
    2. Ni hittar en lösning för barnen. Det är inte sjyst av honom att lämpa över ansvaret för sina barn på dig utan han behöver se till att alla tre går på fritids så att han själv kan hämta dem på väg hem från jobbet. Han måste även lova att VAB:a om någon av dem blir sjuka.

Det är alltid bekvämast att skjuta upp jobbiga beslut men du kommer att hamna i mångfalt sämre situation om du inte tar tag i det nu. Hoppas du finner styrka att göra det.

Lycka till! 

Jag tror att många föräldrar tänker relativt när de säger att deras barn är självgående, en 9-åring är relativt självgående jämfört med när hen var 6 år. Finns det äldre syskon tycker man att det yngre syskonet klarar sig mer självgående tack vare det äldre syskonet.
    Om jag tänker på mina egna barn så tycker jag att de är mer självgående nu när de är 6 och 8 år, jämfört med när de var 2 och 4 och jag var tvungen att gå upp exakt samtidigt som dom på morgonen för att ha koll. Nu behöver jag inte ha samma koll längre och kan känna mig mer avslappnad på morgonen, relativt sett. För att bara ta ett exempel. Om några år kan jag kanske lämna dom ensamma hemma längre stunder och då kommer jag tycka att de är ytterligare mer självgående jämfört med nu. Min egen upplevelse är att jag kan slappna av mer nu än förr. 

Jag har själv haft konflikter med min man angående att han tycker att hans tidigare barn är självgående så jag blir väldigt glad över ditt inlägg, du låter som en väldigt ansvarsfull förälder.  Det som för en förälder kan kännas som relativt avslappnat blir inte samma sak för den som inte är förälder. 
  • Anonym (fr)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 11:57:10 följande:
    Jag trivs bra där! Jag älskar att vara där och min dotter också. Vi har haft väldigt sköna veckor där när det varit bara vi om dagarna. Jag älskar att vara på landet och inte behöva träffa så mycket folk. Det funkar ju inte för alla, men för mig passar det alldeles utmärkt.

Tanken med hela flytten var att jag ska få en fin, skön miljö, lugn och ro, plugga hemifrån och inte behöva stressa iväg nånstans, få ägna mig åt mina intressen (baka, pyssla i trädgården, fixa med hemmet etc), få mer tid med min pojkvän och slippa farandet fram och tillbaka för båda oss, samt återhämta mig från min sjukdom. Dottern trivs också där och med friheten att kunna springa in och ut som hon vill. Drömsituation liksom.

Nu i och med hans skeva förväntningar så skulle det istället kunna bli en mardrömssituation där jag är som obetald barnflicka utan tid och ro till ens mina studier. Trött och utmattad, irriterad på hans barn som jag från början hade en bra relation till, och med 0 tid till fritid och återhämtning och en återigen försämrad sjukdom i och med stressen.

Så lite kan göra så mycket liksom. Förstår inte riktigt problemet med att ha barn på fritids. Så förskräckligt kan det väl inte vara där kan jag tycka.
    Min erfarenhet är att barn har väldigt roligt på fritids. En sak kan väl vara om de vill leka med kompisar hemma i  stället, men det är kanske också något du behöver se upp med då i så fall, att deras kompisar förväntas hänga med på köpet också. 

En annan sak är väl om de inte trivs på fritids men många föräldrar har ju inte ens möjlighet att välja. I ert fall hade väl barnen gått på fritids om det inte vore för den där idén om att du "ändå är hemma". Då blir de hemma på fel grunder. Så länge deras förälder arbetar så bör de gå på fritids. 
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?