• Mimosa86

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Anonym (X) skrev 2020-06-29 18:29:00 följande:

De två äldre har kommit hem själva efter skolan i ca ett år. Men den yngsta har han aldrig velat lämna själv. De äldre vill han inte tvinga tbx till fritids och det kan jag förstå, så jag kan ta att de kommer hem kl13, men inte att alla tre kommer hem då, samtidigt som jag ev har min egen hemma. Ljudvolymen på 4 barn i de åldrarna kan bli rätt extrem. Och självklart händer saker hela tiden som man måste ta hand om.

Eftersom han bor så öde så är det svårt att ta sig någon annanstans för att plugga. Ev skulle jag kunna plugga i det lilla torpet som är bredvid huset som nu mest är förråd. Då är det mer tydligt att jag inte är tillgänglig/hemma och upp till bevis om hans tre barn verkligen klarar sig själva som han påstår. Problemet då blir mitt eget barn, ifall jag har henne hemma. Henne lämnar jag inte vind för våg med de andra barnen. Ska jag tvinga med henne ut i torpet då när hon hellre vill leka med bonussyskonen?

Ja vi flyttar längre bort. Från stan till hem till honom på landet. Hade gångavstånd till förskolan förut.

Ja jag tycker också att det sämsta är att ta saker för givet bara. Jag har aldrig förväntat mig att han ska ta hand om mitt barn på något sätt. Jag har aldrig antagit t.ex att han ska kunna hjälpa till med skjuts till förskola för mitt barn, utan tänkt att det är något som jag får lösa på något sätt själv. Sen tog han upp det, att han ev skulle kunna det, då är det en annan sak. Jag skulle aldrig förvänta mig det av honom. Det är hans fria val om han vill det eller ej. Förväntar mig heller aldrig att han ska passa mitt barn, utan frågar alltid. Grundtanken hos mig är att hon är mitt ansvar. Och han får ta så mycket eller så lite ansvar som han vill. Jag hade hoppats att han hade samma tänk.

innan ni flyttar ihop måste ni prata igenom hur ni ser på ansvaret bringa alla barnen! Så att det inte dyker upp en massa förväntningar som inte diskuterats innan. Han ska givetvis ta fullaste ansvaret för sina egna barn och vill han annat måste han ta upp detta med dig och fråga.

Sen tycker jag inte ni ska flytta ut på landet om du inte har körkort eller bil. Du kommer ju då bli helt beroende av honom och -fast-. Jag hade pluggat klart och skaffat körkort. Därefter flyttat ihop. Är kärleken stark så kommer den hålla och ni kommer ha ett bättre utgångsläge.
  • Mimosa86

Eller så är det inte någon katastrof eller elak agenda bakom (tycker tonen här börjar bli väldigt hård) utan vanlig hederlig manlig plumphet.

Så istället för att rada upp katastrofscenario och att relationen är dömd. Ändra spelreglerna.

Säg till honom att, nej det kommer inte funka att plugga och ha barnen hemma, du har testat detta och det gick inte alls. Nej, du har ingen lust att plugga på kvällar och ta hand om massa barn på dagarna. Så han får fixa detta så du kan plugga ostört annars måste ni skjuta på flytten.

Se hur han löser detta. Var tydlig. Och fixar han det, ja då kanske det inte var större problem än bristande kommunikation.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?