Inlägg från: Anonym (Lou) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lou)

Kvinnor föredrar barnlösa män!

Fjäril kär skrev 2020-06-28 10:16:15 följande:

Jag VILL ha män med barn. För att de förstår vad det innebär att ha barn på halvtid och ansvaret att vara förälder.

Dejtade en man utan barn förut och det var som att åka tillbaka till tonåren igen med krogliv och ungkarlsfasoner fast han var mycket äldre än mig och hade varit gift. Det var ett himla gnäll om hur mina barn inte fick ta tid och engagemang från vår relation och han undrade om inte jag kunde vara varannanhelg-mamma istället för att ha boendet... Ehh nej... Han blev inte långvarig i mitt liv.

Jag förstår att han inte blev långvarig i ditt liv.

Men han var ju knappast representativ för män utan barn generellt. Det finns många män som inte är det minsta intresserade av krogliv oavsett om de har barn eller inte.  Det finns dessutom många barnlösa  män som inte ser ens barn som
    "konkurrenter" eller blir svartsjuka på dem.   Min nuvarande man hade inga barn när vi träffades och var vare sig intresserad av krogliv eller svartsjuk på mina barn.

Jag är faktiskt glad att han inte hade några barn när vi träffades. Det finns så många exempel, inte minst här på FL på "bonussyskon" som avskyr varandra och absolut inte vill leva under samma tak. När jag träffade min nuvarande hade jag inställningen att jag var öppen för att få fler barn om jag skulle träffa rätt man, men jag hade verkligen inte velat få fler barn om det rört sig om en man som hade barn som absolut inte gick ihop med mina barn, oavsett hur "rätt" mannen i sig var. Nu har jag inte ens nämnt hur vanligt det verkar vara att ha konflikter med mannens barns mamma...

Nej, jag upplevde det enbart som skönt att han inte hade barn sedan tidigare , just för att slippa risken att barnen inte skulle tåla varandra och att bli indragen i konflikter med ett eller flera ex.

• Anonym (Lou)
    Anonym (E) skrev 2020-06-28 10:41:03 följande:

Min erfarenhet är att ensamstående pappor bara letar efter en ny mamma att dumpa över omvårdnaden av sina barn på snarare än en ny partner. Ibland hinner man knappt lära känna mannen innan de börjar kräva att man ska vara barnvakt åt hans barn, hämta på förskolan och ta ledigt från jobbet för att passa hans barn. Nej tack.

Risken för just sådana scenarion är  ytterligare en orsak till att jag är glad att jag träffade en man som inte hade barn sedan tidigare.

Jag förstår överhuvud taget inte vad vitsen med att ha sina barn halva tiden är om man i så stor utsträckning försöker dumpa över ansvaret för barnen på en ny flickvän innan man ens lärt känna varandra ordentligt.

Handlar det kanske om att man vill ha barnen halva tiden för att slippa betala underhåll? För att man tycker det är viktigt att det är "rättvist"? Att ens ex krävt att barnen ska bo halva tiden hos vardera föräldern och man gått med på det trots att man egentligen velat ha en annan boendelösning?

Oavsett vad så är det inte alls rätt mot vare sig barnen eller den nya flickvännen att systematiskt dumpa över ansvaret för barnen på henne innan man ens som par lärt känna varandra ordentligt.

Om det skulle handla om enstaka nödsituationer då man blivit akut sjuk, missat ett tåg, fastnat i en bilkö eller något liknande och i en sådan situation ber sin nya flickvän att hämta på förskolan är det självklart  en helt annan sak.

Men om någon mer eller mindre bygger upp sin vardag de veckor han har barnen på att en ny flickvän han inte ens hunnit lära känna ordentligt ska ta ett stort ansvar för barnen i fråga är det bäst att lägga benen på ryggen och springa...

• Anonym (Lou)
    Fjäril kär skrev 2020-06-28 10:16:15 följande:

Jag VILL ha män med barn. För att de förstår vad det innebär att ha barn på halvtid och ansvaret att vara förälder.

Dejtade en man utan barn förut och det var som att åka tillbaka till tonåren igen med krogliv och ungkarlsfasoner fast han var mycket äldre än mig och hade varit gift. Det var ett himla gnäll om hur mina barn inte fick ta tid och engagemang från vår relation och han undrade om inte jag kunde vara varannanhelg-mamma istället för att ha boendet... Ehh nej... Han blev inte långvarig i mitt liv.

Men att en man har barn innebär ju inte automatiskt att han har dem på halvtid och därmed har förståelse just för att ha barn på  halvtid. Hur skulle du ställa dig till att träffa t.e.x en änkling som hade sina barn på heltid?
  • Anonym (Lou)
    MammAmma skrev 2020-06-28 16:30:50 följande:

Jag kan väl förstå om man som barnlös kvinna föredrar män utan barn. Men personligen, som en kvinna med barn på halvtid, så föredrar jag män som sitter i samma båt med mig. Dvs, jag träffar helst en man MED barn, och han ska helst ha dem varannan vecka. Inte varannan helg, för det känns oengagerat och det är oattraktivt, och inte heltid för jag vill inte introducera eller träffa hans barn tidigt, vilket kan vara svårt att undvika om man aldrig är barnledig.

Handlar det om större barn, tonåringar  kan det ju vara barnen själva som sagt ifrån att de inte vill bo varannan vecka längre. Inte helt ovanligt att tonåringar gör det, särskilt om det inte är cykelavstånd mellan föräldrarna . Behöver inte betyda att föräldern de inte vill bo halva tiden hos är "dålig" eller oengagerad på något sätt utan det kan vara så enkelt att de vill bo mest  hos den förälder som bor närmast skola /kompisar /fritidsaktiviter /flickvän/pojkvän.

Är det en pappa som å andra sidan  har sina tonåringar på heltid kan man väl såvida tonåringarna inte har speciella behov lära känna varandra i lugn och ro utan att introducera sig för barnen för tidigt. Tonåringar klarar ju normalt av att föräldern de bor hos  kommer hem sent på kvällen flera kvällar i veckan och kan ofta till och med  tycka det är skönt att få vara ensamma hemma.

Fast personligen är jag som sagt glad att jag träffade en man utan barn när jag var ensamstående mamma. Enda chansen att jag hade gett mig in i något seriöst med någon som hade barn (räknar ej med vuxna utflyttade barn) sedan tidigare skulle ha varit om jag träffat någon genom barnen, typ att kärlek vuxit fram ur vänskapen med en pappa  till någon av barnens kompisar eller något liknande. Då skulle jag ju också ha vetat från början att barnen funkade ihop.
  • Anonym (Lou)
    Snacka skrev 2020-06-28 20:51:00 följande:

Min man hade barn när jag träffade honom. För mig handlar det mer om att han är en aktiv pappa som tar hand om sina barn och sökte någon som skulle vara aktiv del i barnens liv. Våra barn har 4 föräldrar, 2 bio och 2 bonus, fyra bra aktiva engagerade föräldrar, inte alltid överens men lösninsfokuserade. Hade han haft barnen varanan helg och skitit i ungarna hafe jag inte varit intresserad.

Och om ett eller bägge av paren skulle separera: Kommer barnen att fortsätta ha fyra bra, aktiva, engagerade föräldrar då?

Att man i en sådan situation inte tillämpar växelvis boende med lika mycket tid i fyra olika hem är kanske självklart, men kommer de två föräldrarna som inte är biologiska föräldrar  att  ändå  fortsätta vara engagerade i barnen och vara viktiga vuxna i deras liv?

Kommer de att vilja det,för det första?
    Kommer de om de skulle vilja, tillåtas av de biologiska föräldrarna att vara det, för det andra?
    Har ni diskuterat detta?
  • Anonym (Lou)
    Anonym (Så är det) skrev 2020-06-28 23:25:16 följande:
    Det är väl givet. Kvinnor vill väl inte ha nå?n annans ungar att ta hand om. Det finns skäl till att man säger att något är ?styvmoderligt? behandlat. Det finns djurarter där en hona som träffar en hane som redan har ungar, har ihjäl ungarna som en förutsättning för att gänga sig med hanen.

En man som redan har barn, har ju redan barn. Varför skulle han vilja ha fler med en ny kvinna? Så tänker vi.
    Nu hör jag visserligen till dem som föredrog att träffa en man utan barn när jag var ensamstående mamma men ditt sista stycke tror jag inte ett dugg på. Det finns mängder av män som redan har barn som vill ha fler och det är inte det minsta  ovanligt.
Svar på tråden Kvinnor föredrar barnlösa män!